سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله فرمت ntfs فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله فرمت ntfs فایل ورد (word) دارای 46 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله فرمت ntfs فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله فرمت ntfs فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله فرمت ntfs فایل ورد (word) :

فرمت :NTFS

2- مقدمه
شرکت مایکروسافت سیستم عامل جدید رده ویندوز خود را به نام Windows XP (eXPerience) در سال 2001 و پس از Windows Me (Millennium) به بازار معرفی کرد. مایکروسافت معتقد است این سیستم عامل مهمترین محصول این شرکت پس از Windows 95 است. در کنار خصوصیات جدید رابط کاربر ، این سیستم عامل جدید محیط پایدارتر و قابل اعتماد تری را نسبت به نگارش های پیشین ویندوز ارائه می دهد. ویندوز XP در دو نسخه خانگی (Home edition) و حرفه ای (Professional edition) موجود می باشد. در حالی که نسخه خانگی شامل امکانات گسترده صوتی و تصویری دیجیتال، شبکه خانگی و برقراری ارتباط است، نسخه حرفه ای تمرکز بیشتری بر امنیت و قابلیت اطمینان دارد [1].

ویندوز XP بسیاری از خصوصیات ویندوزهای 2000 و NT را در فراهم کردن محیطی پایدار (مثلا اگر برنامه ای از کار بیفتد، در بیشتر حالات، می توانید به کار با سایر برنامه ها ادامه دهید) و امن از دستبرد افراد خاطی یا اشتباهات ناشی از سهل انگاری با امکانات لازم برای کاربران خانگی نظیر ظاهر جذاب، بکار گیری ساده و امکانات صوتی تصویری بیشتر در هم آمیخته است. استفاده درست و آگاهانه از این قابلیت ها، کاربر را بی نیاز از بکارگیری چند سیستم عامل برای اهداف مختلف می کند. ولی پیامدهای استفاده نادرست و نا آگاهانه از XP، برای کاربران معمولی، بیشتر از ویندوز 98 یا Me است. بنابراین بهترین کار پیش از بکارگیری قابلیت های جدید این سیستم عامل، بررسی جوانب مختلف استفاده و راهکارهای مقابله با مشکلات احتمالی است.

از ویژگی های بهبود یافته در ویندوز XP نسبت به 2000 و NT و جدید برای کاربران 98 و Me، پشتیبانی از NTFS پیشرفته می باشد. NTFS مختصر شده عبارت NT File System به معنی سیستم فایل NT است. در این مقاله سعی می کنیم به جوانب مختلف این سیستم فایل بپردازیم و ویژگی های پیشرفته آن را تا حد ممکن به دور از پرداختن به جزئیات غیرقابل استفاده، زیر ذره بین بگذاریم.

3- سیستم فایل (File System)
NTFS مختصر شده عبارت NT File System به معنی سیستم فایل NT است و NT هم زمانی به معنی New Technology (فناوری جدید) بود آنگاه که ویندوز NT واقعا یک فناوری جدید به شمار می رفت.
سیستم فایل تعریف می کند که سیستم عامل چگونه اطلاعات را روی دیسک بگذارد و سپس آن را بخواند، پاک کند یا جابجا نماید. از میان سیستم فایل های موجود و آن هایی که در ویندوز XP پشتیبانی می شوند (قابل استفاده اند)، اغلب سیستم فایل های FAT/FAT32 (File Allocation Table) و NTFS برای مدیریت فضای دیسک سخت بکار می روند.
برای ذخیره اطلاعات و نصب سیستم عامل، پیش از هر چیز باید دیسک سخت را پارتیشن بندی کرد[1]. سپس، هر پارتیشن یا Volume را با سیستم فایل دلخواه، فرمت کرد[2] . فهرست درایوهای مختلف در پنجره My Computer این تقسیم بندی را به ما نشان می دهد. (برای فهمیدن سیستم فایل موجود بر روی هر درایو، گزینه Properties را از منوی File انتخاب کنید – شکل 1)

شکل 1- فایل سیستم درایوهای مختلف در پنجره ی Properties

تذکر: در این متن منظور از «درایو»، volume یا drive است.
عملیات [3] I/O، صرف نظر از سیستم فایل، امکان دسترسی برنامه ها و کاربران به فایل ها را فراهم می کند. با این حال، قابلیت های موجود، به سیستم فایل و سیستم عامل مورد استفاده بستگی دارد.

3-1- FAT32
نگارش های سیستم فایل FAT32 شامل سیستم فایل های FAT12، FAT16 و FAT32 می شود. در این مقاله منظور، همان FAT32 که است که قابلیت های بیشتری دارد.
در این مقاله به این سیستم فایل نمی پردازیم. اگرچه در جای جای مقاله، مقایسه هایی بین NTFS و FAT32 انجام می دهیم.

3-2- NTFS
به همراه ویندوز NT، مایکروسافت سیستم فایل جدیدی به نام NTFS را معرفی کرد. از مهمترین ویژگی های این سیستم فایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 قابلیت بازیابی (Data Recoverability)
2. انعطاف پذیری در برابر اشکال در ذخیره اطلاعات (Storage Fault Tolerance)
3. امنیت اطلاعات (Data Security)
4. فشرده سازی (Compression)
5. نمایه سازی (Indexing Service)
6. ردگیری توزیع شده ی پیوندها (Distributed Link Tracking)

7 قابلیت تطابق بهتر NTFS با درایوهای بزرگ (Better scalability to large drives) (شرح در بخش FAT32 یا NTFS)
در بخش بعدی این مقاله، علاوه بر شرح تفصیلی درمورد هر کدام از این ویژگی ها که در سیستم فایل FAT32 وجود نداشت، به سایر ویژگی های منحصر به فرد این سیستم فایل اشاره می کنیم.

3-3- FAT32 یا NTFS
3-3-1- سازگاری و رفع اشکال
پیش از تصمیم گیری درباره سیستم فایل، باید مسئله سازگاری را مد نظر قرار داد. در کامپیوتر هایی با چند سیستم عامل مختلف (مثلا XP و 98) راه اندازی می شوند، باید سیستم فایل پشتیبانی شده در همه سیستم عامل ها، یعنی FAT32 را انتخاب کرد. چون این سیستم فایل امروزه در بیشتر سیستم عامل ها پشتیبانی می شود (جدول 1). برای اطلاعات بیشتر به بخش نسخه های NTFS مراجعه کنید.

جدول 1- پشتیبانی خانواده ی سیستم عامل های ویندوز از سیستم فایل ها به نقل از [2a]
NTFS (Windows XP version) FAT32
Windows XP
Windows 2000 -> Most of the features
Windows NT 4.0 (SP4 or later) -> Can access some files
Other Operating Systems -> not supported Windows 98/Me/2000/XP
Windows 95 (OSR 2)
Other Operating Systems
-> not supported

• NTFS برای فرمت کردن رسانه های برداشتنی (Removable media – نظیر دیسک فلاپی و CD) قابل استفاده نیست.
• در مواقع اضطراری که به هر دلیل راه اندازی سیستم عامل بطور معمول ممکن نیست، در صورت استفاده از دیسک فلاپی راه انداز ، درایوهای NTFS قابل دسترسی نیستند. در این موارد باید از CD راه انداز نصب ویندوز و ابزارهای همراه آن استفاده کرد.

• در مورد مشکلات درایوهای NTFS که با ابزارهای ویندوز قابل رفع کردن نباشند، بطور کلی برنامه های کمتری نسبت به FAT32 یافت می شود که بتوانند NTFS ، آن هم جدیدترین نسخه ی آن را ترمیم کنند.
• با توجه به تذکرات بالا، در صورت خرابی NTFS که منجر به از کار افتادن سیستم عامل شود، رفع اشکال با مشکلاتی روبرو می شود. بعضی افراد، سیستم عامل خود را بر روی یک درایو FAT32 نصب می کنند. با رفع اشکال درایو FAT32 و راه اندازی سیستم عامل، می توان درایوهای NTFS را رفع اشکال کرد. در این صورت، می توان ویژگی های منحصر بفرد NTFS را برای ذخیره اطلاعات با ارزش بکار گرفت.

3-3-2- قابلیت تطابق بهتر NTFS با درایوهای بزرگ
به جز امکانات منحصر به فردی که تنها با استفاده از NTFS قابل دستیابی است، نکات زیر پیرامون کارایی NTFS قابل توجه است.
• FAT32 جدول تخصیص فایل های خود را همیشه در ابتدای فضای درایو قرار می دهد. بنابراین به دلیل نیاز مداوم به روز رسانی این جدول، همیشه یک جریمه ی مسافت وجود دارد. اکنون که درایوهای سخت بسیار بزرگ شده اند، این رفت و برگشت واقعا موجب کاهش کارایی می شود. NTFS با استفاده از روش خاصی برای ذخیره فایل ها سعی کرده است کارایی را در این موارد بالا ببرد.
جدول 2- اندازه درایو در سیستم فایل ها به نقل از [2a]
NTFS FAT32
Min. Volume Size Recommended: 200 MB *
512 MB **
Max. Volume Size 16 EB ***
2 TB
(Windows XP formats up to 32 GB)

* البته حتی درایوهایی با حجم 10 مگابایت را هم می توان با NTFS فرمت کرد ولی بدلیل فضای سربار بیشتری که NTFS نسبت به FAT32 از درایو اشغال می کند، از فرمت کردن پارتیشن های کوچکتر از 200 مگابایت با NTFS باید پرهیز کرد.
** درایوهای کوچکتر از 512 مگابایت باید با FAT16 یا FAT12 فرمت شوند.
*** 1 Exabyte = 1024 Terabytes = 1024*1024 Gigabytes

• نقطه ضعف دیگر FAT32 ذخیره ی ناهوشمندانه فایل بر روی دیسک است به این معنی که به دنبال جای خالی می گردد و فایل را در اولین جایی که پیدا می کند می نویسد و برایش مهم نیست که این فضا برای نگهداری همه ی فایل کوچک باشد و مجبور شود فایل را به چند تکه بشکند و اینجا و آنجای دیسک قرار دهد. به عبارت دیگر، تنها کارایی نوشتن مد نظر است و اصلا مهم نیست که این فایل بعدا قرار است با چه سرعتی خوانده شود. پیامد این امر، بروز مشکلات جدی در زمینه ی چند تکه شدن فایل ها (fragmentation) است که منجر به کاهش بیش از پیش کارایی می شود.

• از نقاط ضعفی که در FAT16 وجود داشت و در FAT32 (تقریبا) و NTFS (بطور کامل) رفع شده است، استفاده از کلاسترهای بسیار بزرگ بر روی دیسک های حجیم بود که موجب هدر رفتن زیاد فضای دیسک می شد.

4- بررسی عمیق‌تر NTFS
در این قسمت جدولی از شرح مختصر ویژگی های NTFS ارائه می شود. برای مطالعه ی شرح تفصیلی، مثال ها، نکات و نحوه‌ی بکارگیری هر ویژگی، می توانید به بخشی که در ادامه‌ی مقاله به آن اختصاص داده شده است مراجعه کنید.

خصوصیت
شرح مختصر
قابلیت اعتماد
1 قابلیت بازیابی (Data Recoverability)
NTFS، انسجام دیسک را حتی پس از از خرابی CPU، توقف سیستم یا خطای خواندن و نوشتن تضمین می کند. منظور از حفظ انسجام دیسک، بازگشتن ساختار سیستم فایل به وضعیت پیش از خرابی و قابل دستیابی بودن تمام فایل ها است. اطلاعات درون فایل های کاربر ممکن است حین خرابی، صدمه دیده باشد.
2 انعطاف پذیری در برابر اشکال در ذخیره اطلاعات (Storage Fault Tolerance)
NTFS بطور مؤثر از روش های مضاعف سازی اطلاعات برای حفظ اطلاعات حیاتی سیستم فایل و همینطور نگاشت کلاسترهای معیوب استفاده می کند.

امنیت اطلاعات
3 امنیت اطلاعات (Data Security)
NTFS امکان اِعمال محدودیت های دسترسی به فایل ها و پوشه ها مطابق با معماری امنیت اشیا در ویندوز را فراهم می کند.
4 رمزنگاری فایل ها (Encryption)
NTFS سیستم فایلِ رمز شده (EFS) را برای حفاظت از اطلاعات با روش های رمزنگاری در اختیار قرار می دهد. وقتی داده ای رمز می شود از لحاظ فیزیکی به صورتی در می آید که بدون رمز گشایی، بی معنی و غیر قابل استفاده است.
ذخیره سازی اطلاعات
5 Unicode Names
NTFS از Unicode به عنوان مجموعه کاراکترهای استاندارد خود استفاده می کند که در آن حروف و علائم همه زبان ها وجود دارد.
6 فایل های چند جریانی (Multiple File Streams)
یک جریان داده، دنباله ای از بایت ها است. در NTFS، هر فایل می تواند از چند جریان (بخش مجزای) نامگذاری شده ی داده تشکیل شده باشد. با این قابلیت می توان اطلاعات مفیدی درباره هر فایل را با آن همراه کرد بدون آنکه به اطلاعات درون فایل دست زده شود.
7 فشرده سازی (Compression)
فایل ها در درایوهای NTFS می توانند برای صرفه جویی در فضای دیسک، به صورت فشرده ذخیره شوند.
8 فایل های تُنُک (Sparse files)

NTFS سازوکاری را برای برنامه ها تدارک دیده تا بتوانند تنها پاره های معنادار فایل را بر روی دیسک ذخیره کنند و فضایی به پاره های بی معنی (صفر) اختصاص داده نشود.
9 سهمیه های دیسک (Disk Quotas) با این ویژگی می توانید علاوه بر کنترل فضای دیسک که هر کاربر استفاده می کند، بیشینه ی فضای در اختیار او را مشخص کنید. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای ویندوز مراجعه کنید.
دستیابی به اطلاعات
10 دفترچه ثبت تغییرات (Change Journals)
هر درایو NTFS، یک بانک اطلاعاتی دارد که فهرست تغییرات فایل ها و پوشه های درایو را در خود نگه می دارد.
11 نمایه سازی (Indexing Service)

این سرویس، امکان جستجوی سریع درون فایل ها بدنبال کلمات کلیدی و عبارات بعلاوه مرتب سازی و جستجوی فایل ها با توجه به نام یا سایر خصوصیات نظیر زمان ایجاد شدن را سهولت و سرعت می بخشد.
12 ردگیری توزیع شده ی پیوندها (Distributed Link Tracking)
سرویسِ ردگیری پیوندها امکان تصحیح پیوندهایی را که فایل مقصد آن ها تغییر نام یافته یا جابجا شده فراهم می کند.

13 Reparse Points
یک Reparse Point مجموعه ای از اطلاعات تعریف شده توسط کاربر است که به یک فایل یا پوشه منتسب می شود. معنی این اطلاعات توسط برنامه ای که آن را تولید کرده و صافی سیستم فایل نصب شده مربوطه فهمیده می شود که وظیفه تفسیر آن و پردازش فایل یا پوشه را بر عهده دارد.
14 پیوندهای سخت و نقاط انشعاب (Hard Links and Junctions)

با استفاده از پیوندهای سخت و نقاط انشعاب، می توانید به طور مؤثری، به یک فایل یا پوشه یکسان از طریق چند مسیر مختلف و با نام های متفاوت دسترسی پیدا کنید.
15 پوشه ها دروازه هایی برای سایر درایوها (Directories as Volume Mount Points)
دروازه یک پوشه ی خالی بر روی یک درایو NTFS است که در آن یک درایو دیگر “mount” می شود. با تعریف یک پوشه به عنوان دروازه، کاربران از آن پس می توانند یا مثل قبل، با استفاده از حرفی که به درایو منتسب شده بود یا با استفاده از مسیر این دروازه به محتوای آن دست یابند.

4-1- قابلیت بازیابی (Data Recoverability)
اگر به هر دلیل (قطع برق، توقف ناگهانی سیستم ، الغای دستور و;) نوشتن اطلاعات دچار مشکل شود، NTFS حفظ انسجام (consistency) دیسک را تضمین می کند. بدین منظور، با راه اندازی دوباره سیستم، عملیاتی که بصورت نیمه کاره رها شده است به تشخیصِ سیستم فایل، بصورت خودکار پس گرد (roll back) و بعضی عملیات هم دوباره انجام می شود[1]. بنابراین ویندوز می تواند بدون نیاز به شما برای اجرای برنامه خاصی، مشکلات احتمالی پیش آمده را رفع کند. بعلاوه NTFS برنامه های کمکی را برای موارد شکست عملیات بازیابی یا بروز اشکال در حوزه خارج از عهده سیستم در اختیار شما قرار می دهد.

• منظور از تضمین انسجام دیسک توسط NTFS، مصون نگهداشتن ساختارهای ذخیره سازی فایل ها و پوشه ها از خرابی است. بنابراین تمام فایلها و پوشه ها همچنان قابل دسترسی خواهند بود. NTFS، صحت اطلاعات کاربر (اطلاعات درون فایل ها و ;) را تنها در صورتی تضمین می کند که برنامه کاربردی تصریح کرده باشد. در غیر این صورت هم، پس از توقف سیستم و انجام عملیات بازیابی، وضع اطلاعات کاربر از سه حالت خارج نیست: اطلاعات جدید/اطلاعات قدیمی/صفر، کاربران پس از توقف سیستم، با اطلاعات تصادفی روبرو نمی شوند[4o].

• با این وجود در صورت خراب شدن MBR (Master Boot Record) و یا Boot Sector، ممکن است اطلاعات دیسک دیگر قابل دستیابی نباشد و باید از روش های دیگری برای بازیابی دیسک استفاده کرد[4k].

4-2- انعطاف پذیری در برابر اشکال در ذخیره اطلاعات
(Storage Fault Tolerance)
این خصوصیت در دو مقیاس به کار گرفته می شود:

برای کامپیوترهای محلی: NTFS بصورت توکار در برابر مشکلاتِ ذخیره اطلاعات انعطاف (تاب) بسیار بیشتری (نسبت به FAT32) نشان می دهد. علاوه بر قابلیت بازیابی (Data Recoverability) که پیش از این به آن اشاره شد، همواره از روش های مضاعف سازی (data-redundancy) برای حفظ اطلاعات حیاتی سیستم فایل استفاده می کند.
در شبکه ها و سیستم های اطلاعاتی: علاوه بر مورد فوق، در این سیستم ها در صورتی که از حداقل دو یا سه دیسک سخت مجزا استفاده کنند، می توان از مضاعف سازی اطلاعات بهره برد. مثلا یکی از دیسک ها به عنوان آینه تمام نمای دیگری (mirror) استفاده شود و در صورت بروز اشکال، اطلاعات از دیسک سالم بازیابی شوند. بیشتر این امکانات تنها بر روی درایوهای NTFS قابل استفاده است. برای اطلاعات بیشتر، به[2h] مراجعه کنید.
علاوه بر روش های ذکر شده، بعضی سخت افزارها، قابلیت های Fault-Tolerance را برای شما فراهم می کنند (بصورت سخت افزاری توانایی احیای اطلاعات موجود در بدسکتورها را دارند)

4-2-1- نگاشت کلاسترهای معیوب (Bad-Cluster Remapping)
قتی NTFS با یک بدسکتور[1] مواجه می شود، این سکتور را علامت می زند و دیگر از آن استفاده نمی کند.
• اگر حین نوشتن به یک بدسکتور برخورده باشد، اطلاعات را در یک سکتور سالم از دیسک می نویسد.
• اگر حین خواندن از دیسک هایی که Fault-tolerant نیستند ، به بدسکتور بر خورده باشد، تمام سکتورهای موجود در آن کلاستر به عنوان معیوب علامت می خورند و داده درون آن ها از بین می رود. تلاش برای خواندن از یا نوشتن در این سکتورها، منجر به یک پیام خطا می شود.

• حین خواندن از دیسک های Fault-tolerant به محض شناسایی بدسکتور، داده ی این بدسکتور از محل ثانویه ذخیره اطلاعات بازیابی می شود و در یک سکتور سالم دیسک نوشته می شود. سکتور معیوب، به سکتور سالم نگاشت می شود و عملیات خواندن و نوشتن (یا هر عمل دیگری بر روی آن سکتور) از سکتور معیوب به سکتور سالم هدایت می شود.
در سیستم فایل FAT32 قابلیت مضاعف سازی اطلاعات موجود نیست و فقط از جدول تخصیص فایل ها دو کپی نگهداری می شود. همچنین در برخورد با یک بدسکتور، تنها یک خطا صادر می کند و آن را به صورت خودکار علامت نمی زند که دیگر استفاده نشود. همینطور در صورت خرابی یکی از کپی های جدول تخصیص فایل ها یا بروز بدسکتور، از رفع آن بصورت خودکار عاجز است و باید از برنامه های جانبی نظیر Scandisk یا Checkdisk (دستور chkdsk.exe) استفاده کرد که در صورت بزرگ بودن درایو، کار این برنامه ها زمان زیادی می برد.
به همین دلیل است که وقتی کامپیوتر ناخواسته خاموش می شود، ویندوز پیش از آغاز به کار، درایوهایی که در حال استفاده بودند را Scandisk می کند ولی این کار برای درایوهای NTFS لازم نیست چون اگر مشکلی پیش آید، معلوم است که در کجا بوده و خود سیستم فایل، خود را ترمیم می کند.

هر چند ترفند نگاشت کلاسترهای معیوب، نگرانی در موردِ از بین رفتنِ اطلاعات را تا حدی کاهش می دهد ولی جای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات را نمی گیرد. بُروز چنین اشکالاتی را در دیسک باید زیر نظر گرفت و در صورت گسترش خرابی، دیسک را جایگزین کرد.

4-3- امنیت اطلاعات (Data Security)
NTFS از یک سیستم امنیت اطلاعات بصورت توکار بهره مند است. NTFS امکان اِعمال محدودیت های دسترسی به فایل ها و پوشه ها مطابق با معماری امنیت اشیا در ویندوز [1] را فراهم می کند. می توان به فایل ها و پوشه ها، اجازه های دسترسی (permissions – برای کاربران خاص یا گروه ها) اعطا کرد. در این صورت، ویندوز از این اطلاعات در برابر دسترسی افراد غیر مجاز جلوگیری می کند. این محدودیت ها، هم برای کاربرانی که از شبکه به اطلاعات دسترسی پیدا می کنند و هم برای آن هایی که پشت کامپیوتر از اکانت (account – حساب کاربری) خودشان استفاده می کنند اعمال می شود.

• با استفاده از سیستم فایل FAT32، فقط می توان از دسترسی ناخواسته کاربران شبکه به اطلاعات کامپیوتر و آنهم از طریق Share Permissions جلوگیری کرد و هیچ راهی برای محدود کردن دسترسی کاربران دیگر وجود ندارد. بنابراین سیستم فایل FAT32 امن است تا وقتی که فردی ناخواسته پشت کامپیوتر ننشیند[4a].
اجازه دسترسی به فایل ها و پوشه ها توسط ویندوز و با استفاده از ACL (Access Control List) ها که در توصیف گر های امنیت (security descriptors) به فایل ها و پوشه ها متصل شده انجام می شود. بنابراین با پشت سر گذاشتن موانع امنیتی ویندوز (مثلا استفاده از سیستم عامل های دیگر برای دسترسی به درایوهای NTFS و یا استفاده از برنامه هایی که در محیط داس (MS-DOS Mode) و در حالتی که ویندوز اجرا نشده به این درایوها دسترسی می یابند) فایل ها و پوشه ها، در معرض دستبرد قرار می گیرد.
• بنابراین حتی با اعمال محدودیت های دسترسی NTFS، کسانی که دسترسی فیزیکی به دیسک سخت داشته باشند، ممکن است بتوانند با کمی صرف وقت، موانع امنیتی را پشت سر بگذارند. برای حداکثر امنیت، به بخش رمزنگاری فایل ها (Encryption) مراجعه کنید.[3g]

• با استفاده از برنامه Backup ، می توانید از فایل های موجود بر روی درایوهای NTFS و تنظیمات امنیتی آن ها نسخه پشتیبان (backup) تهیه کنید. با این وجود، اگر اطلاعات خود را روی درایوهای FAT32 بازیابی (recover) کنید، تمام تنظیمات امنیتی و سایر خصوصیات مختص به NTFS را بر روی آن فایل ها از دست خواهید داد

4-4- رمزنگاری فایل ها (Encryption) – بخش سوم
4-4-1- پیش از هر کاری باید بدانید;
EFS ترکیبی از الگوریتم کلیدهای متقارن[1] و فناوری کلید عمومی[2] را برای رمزنگاری فایل ها بکار می گیرد. برای هر کاربری که EFS را بکار می گیرد، پیش از هر چیز، در صورت لزوم یک گواهینامه ی دیجیتالی[3] حاوی کلیدهای عمومی و خصوصی (مختص به او) صادر می شود. EFS برای رمزنگاری و رمزگشایی فایل ها از گواهینامه کاربر مورد نظر استفاده می کند (شکل 5). فقط کلید خصوصی کاربرانِ مجاز می تواند فایل را رمزگشایی کند .

توجه: تصور نشود کلید خصوصی بین کاربران یک فایل به اشتراک گذارده می شود بلکه هر کاربری (حتی مأمور بازیابی) با استفاده از کلید خصوصی خودش فایل را رمزگشایی می کند. (برای اطلاعات بیشتر ادامه ی همین بخش را مطالعه کنید.)
در صورتی که برای گواهینامه ی دیجیتالی یکی از کاربران اشکالی پیش آید و نتواند فایل‌های رمز شده اش را رمزگشایی کند، از مأمور(ان) بازیابی کمک می گیرد. مورد کاربرد دیگر این مأمور، دستیابی به فایل های کارمندی است که دیگر در شرکت کار نمی کند.
مأمور بازیابی، بصورت خودکار جزو کسانی قرار دارد که با کلید خصوصی خود می تواند فایل‌های رمز شده را رمزگشایی کند. در شبکه، این کاربر به صورت خودکار تعریف می شود (معمولا مدیر (administrator) شبکه مأمور بازیابی هم هست) ولی در کامپیوترهای شخصی، اختیاری است و باید به صورت دستی تعریف شود. (در شبکه های ویندوز 2000 وجود یک مأمور بازیابی لازمه ی استفاده از EFS است ولی در شبکه های ویندوز XP اجباری نیست) برای آگاهی از نحوه ی تعریف یک کاربر به عنوان مأمور بازیابی، به [2g] (بخش Recovery Agents) و [6a] مراجعه کنید.

شکل 5- نمونه ای از یک گواهینامه ی دیجیتالی که به منظور
استفاده از EFS بصورت خودکار صادر شده است.

• بنابر توضیحاتی که پیش از این داده شد، لازم است هر کاربر (به خصوص مأمور بازیابی) بلافاصله پس از فعال کردن EFS ، از گواهینامه دیجیتالی خود یک پشتیبان تهیه کند (آن را export کند) و بر روی یک رسانه برداشتنی (نظیر فلاپی دیسک) در جای مطمئنی برای مواقع ضروری نگهدارد. از دست دادن کلید خصوصی، پیامدهای فاجعه باری دارد و اطلاعات رمز شده کاملا غیر قابل استفاده خواهد شد. ضمنا اگر تمایل دارید از فایل های رمز شده خود بر روی کامپیوتر دیگری استفاده کنید، به این نسخه پشتیبان (کپی) نیاز دارید. برای آگاهی از چگونگی تهیه پشتیبان به [6a] مراجعه کنید.

به خاطر مسائل امنیتی، بخشِ کلید خصوصی گواهینامه ی مأمور بازیابی (که برای رمزگشایی فایل ها لازم است) باید پس از پشتیبان گیری گواهینامه، از سیستم پاک شود. با این کار، کاربر غیرمجازی که کلمه عبور اکانتِ مأمور را به دست آورد، نمی تواند فایل های رمز شده ی کاربران دیگر را رمزگشایی کند. برای اطلاعات بیشتر به [‎6a] و [2g] (بخش Recovery Agents) مراجعه کنید. توجه: چون کلید خصوصی مأمور بازیابی از سیستم حذف می شود، او نمی تواند از EFS استفاده کند (هیچ فایلی را رمزگشایی کند). بنابراین بهتر است یک اکانت کاربری تک منظوره به مأمورِ بازیابی اختصاص دهید.

حذف یا اضافه کردن مأموران بازیابی بلافاصله روی تمام فایل هایی که قبل از آن رمز شده‌اند اعمال نمی شود بلکه این اطلاعات با اولین دستیابی به فایل، به روز می شوند. با این حال، فایل های جدید همیشه مطابق با آخرین تغییرات، رمزنگاری می شوند.
اگر گواهینامه دیجیتالی کاربری به هر دلیل از بین رفته است؛ یا می خواهد بر روی کامپیوتر دیگری از فایل های رمز شده اش استفاده کند؛ یا اینکه می خواهد به عنوان مأمور بازیابی (با توجه به توضیح بالا) فایل های رمز شده کاربران را بازیابی کند، لازم است گواهینامه خود را از نسخه پشتیبان بازیابی کند (به اکانت خود import کند) برای آگاهی از چگونگی این کار به [‎6a] مراجعه کنید.

• اگر یکی از مدیران سیستم، کلمه عبور کاربری را حذف کند و یا تغییر دهد، آن کاربر «گواهینامه های دیجیتالی» (و بالطبع دسترسی به فایل های رمز شده) و «کلمات عبور ذخیره شده» (برای استفاده از سایت های اینترنتی و یا دیگر منابع شبکه) را از دست خواهد داد [4].
برای پیشگیری از چنین اتفاقی، بهتر است هر کاربر یک دیسکت بازنشانی کلمه عبور (Password Reset Disk) برای اکانت خود بسازد (ویندوز XP) تا اگر کلمه عبور خود را فراموش کرد با استفاده از آن، کلمه عبور خود را عوض کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به [2j] (بخش My Computer is not on a domain) و [2k] مراجعه کنید.
وقتی کلمه عبور اشتباهی را وارد می کنید، ویندوز پیامی مبنی بر اشتباه بودن این کلمه عبور نمایش می دهد. در صورتی که قبلا دیسکت بازنشانی کلمه عبور را ساخته باشید، یک امکان “use your password reset disk” نیز در اختیار شما قرار می گیرد که با گذاشتن دیسکت مزبور، می توانید کلمه عبور خود را تغییر دهید. برای اطلاعات بیشتر به [2m] مراجعه کنید.

توجه: پس از تغییر دادن کلمه عبور، نیازی به ساختن مجدد دیسکت بازنشانی کلمه عبور نیست.
برای مشاهده برخی نکات مرتبط با شبکه ها، به [4q] مراجعه کنید.
• مراحلی که برای تعریف مأمور بازیابی و تهیه نسخه های پشتیبان از گواهینامه ی دیجیتالی کاربرEFS بررسی شد، به بیش از چند دقیقه وقت نیاز ندارد با این حال، سیستم را برای استفاده مطمئن از EFS آماده می کند. نتیجه آن، جلوگیری از دست یازیدن افراد ناخواسته (حتی بیشترِ آن هایی که بسیار آگاه و مصمم هستند) به اطلاعات مهم کاربران است در عین آنکه از بی استفاده شدن این اطلاعات در صورت بروز اشکال پیشگیری می کند.

4-4-2- بد نیست از جزئیات هم بدانید
EFS چگونه الگوریتم «کلیدهای متقارن» را در ترکیب با «کلید خصوصی» بکار می برد؟
هر فایل ابتدا با یک کلید رمزنگاری فایل (File Encryption Key – FEK) و توسط یک الگوریتم رمزنگاری متقارن، رمز می شود. این کلیدِ رمزنگاری بصورت تصادفی[1] تولید شده، سپس خود FEK با استفاده از کلید عمومی هر کاربری که باید فایل را رمزگشایی کند (از جمله مأمور بازیابی) جدا جدا، پنهان سازی (wrap) و به رمز می شود و همراه با کلید عمومی کاربر مربوطه در فایل رمز شده نگهداری می شود. (در این مرحله به کلید خصوصی کاربران نیازی نیست.)

اگر کاربری بخواهد فایل را رمزگشایی کند، کلید خصوصی وی باید متناظر باشد با یکی از کلیدهای عمومی که برای پنهان سازی FEK استفاده شده است. در این صورت ابتدا FEK با کلید خصوصی این کاربر رمزگشایی و بازیابی می شود سپس با الگوریتم کلیدهای متقارن و FEK ، محتوای فایل رمزگشایی می شود. FEK از این پس ثابت باقی خواهد ماند و برای نوشتن اطلاعات جدید در فایل استفاده می شود.
• اگر تغییری در مأموران بازیابی و گواهینامه ی دیجیتالی آن ها یا کاربران رخ داده باشد، پس از رمزگشایی FEK، کارهای لازم برای إعمال این تغییرات انجام می شود.

عملیات خواندن و نوشتن فایل ها در حالت رمزشده
هنگام خواندن از یک فایل رمزشده، EFS هر قسمت را که باید خوانده شود درجا (on the fly) رمزگشایی می کند و درست پیش از نوشتن، درجا رمز می کند. بنابراین هیچ اثری از اطلاعات رمز نشده بر روی دیسک باقی نمی ماند.

عملیات تبدیل یک فایل رمز شده به رمز نشده و بالعکس
از نکات برجسته در مورد فرایند تبدیل[2] ، از بین نرفتن داده ها حتی در صورت قطعی برق و; است. به این منظور EFS تا وقتی عملیات تبدیل تمام نشده است یک کپی پشتیبان از فایل نگه می دارد و در صورت بروز اشکال، فایل به حالت اولیه بر می گردد. این نسخه پشتیبان پس از اتمام تبدیل، از دیسک پاک می شود.

• از پیامدهای جنبی این رویه، احتمال باقی ماندن بقایای داده های رمز نشده در فضای خالی دیسک است. به همین دلیل توصیه می شود از ابتدا، پوشه ای که قرار است اطلاعات رمز شده در آن قرار گیرد رمز شود که از آن پس داده های هر فایلی که در آن پوشه ساخته می شود پیش از ثبت بر روی دیسک، رمز شود که نیازی به تبدیل و ایجادِ فایل پشتیبان موقتی هم نباشد. بدیهی است این توصیه برای کاربرانی که پیش از این، فایل های خود را بصورت رمزنشده ساخته اند کارگشا نیست. رویه ای که به این کاربران توصیه می شود به این قرار است: ابتدا تمام فایل هایی که باید رمز شوند را رمزنگاری کنند؛ سپس فضای خالی دیسک را از هر چیز به درد نخوری بزُدایند (برای این کار به راهنمای ویندوز – دستور cipher.exe پارامتر /W مراجعه کنید). از این پس می توانند توصیه اول را به کار گیرند.

4-5- Unicode Names
NTFS از Unicode [1]به عنوان مجموعه کاراکترهای استاندارد (standard character set) خود استفاده می کند (برخلاف FAT32 که با کدهای اسکی[2] کار می کرد). در این روش، دو بایت برای کد کردن کاراکترهای تقریبا تمام زبان های مکتوب جهان اختصاص می یابد (65536 کاراکتر).

4-5-1- بد نیست بدانید
سیستم فایل FAT32 در سیستم عامل MS-DOS از قالب 83 یا نام های کوتاه (یک نامِ پایه‌ی حداکثر 8 کاراکتری و یک پسوندِ (extension) اختیاری حداکثر 3 کاراکتری که با نقطه از هم جدا می شود) برای نامگذاری فایل ها و پوشه ها پیروی می کند. در حالی که در سیستم فایل FAT32 ویندوز، نام های بلند پشتیبانی می شود [3]. بدین منظور ویندوز به هر فایلی که در درایوهای FAT32 ساخته می شود، یک نام در قالب 83 با کاراکترهای اسکی و یک نام بلند با کاراکترهای Unicode منتسب می کند. (شکل 6)
شکل 6- نام های کوتاه و بلند

در NTFS، فایل ها و پوشه ها می توانند نام های بلند داشته باشند. منتها به خاطر مسائل سازگاری با برنامه های قدیمی، ویندوز بطور پیش فرض نام های کوتاه را نیز همچنان می سازد. ولی می توان برای بالا بردن کارایی، جلوی این کار را گرفت. برای اطلاعات بیشتر به [4h] مراجعه کنید.
• جابجا کردن فایل ها بین درایوهای FAT32 و NTFS موجب خراب شدن نام فایل های بلند نمی شود.
• با اینکه در نام های بلند، هم حروف کوچک و هم بزرگ استفاده می شوند، سیستم فایل بین این حروف فرقی نمی گذارد یعنی نام های teXtFile.txt و TEXTFile.txt هر دو می توانند برای اشاره به فایلی با نام TextFile.TXT بکار روند [4].

• در NTFS نام فایل ها می تواند حداکثر 255 کاراکتر طول داشته باشد.
4-6- فایل های چند جریانی (Multiple File Streams)
یک جریان داده، دنباله ای از بایت ها است. در NTFS، هر فایل می تواند شامل چند جریان باشد. هنگام کار کردن با فایل ها بر روی یک درایو غیر NTFS، تنها یک جریان از داده قابل دسترسی است و تنها محتوی فایل تلقی می شود. این جریان اصلی، بدون نام (main, unnamed stream) و تنها جریانی است که درایوهای غیر NTFS پشتیبانی می کنند. در NTFS هر فایل علاوه بر این جریان اصلی بدون نام، می تواند در برگیرنده تعدادی دیگر جریان نامدار (named stream) نیز باشد (شکل 7)

شکل 7 – فایل چند جریانی

یک فایل چند جریانی، همانند چند فایل تک جریانی است که همگی تحت یک نام کلی در سیستم فایل ذخیره شده اند و هر کدام همانند یک بخش یکتا، قابل ایجاد کردن، تغییر دادن یا حذف کردن هستند.
مثلاً یک برنامه ویرایشگر فایل های گرافیکی، می تواند هنگام ذخیره فایل گرافیکی، یک تصویر سر انگشتی (thumbnail) از آن را در جریانی دیگر، با فایل همراه کند. همچنین ویندوز می تواند از جریان ها برای الصاق اطلاعاتِ مختصرِ محتویات (document summary information) به فایل ها استفاده کند. (شکل 8- البته این کار با ایجاد یک فایل ثانویه هم در درایوهای غیر NTFS ممکن می شود ولی مدیریت این فایل های مرتبط به هم، دردسر ساز است.)
شکل 8- پنجره ی اطلاعاتِ مختصرِ محتویات مربوط به یک فایل متنی (Hello.txt). با پر کردنِ محتویات این فرم، یک جریان ثانویه برای نگهداری این اطلاعات به فایل اضافه می شود.

شکل 8- پنجره ی اطلاعاتِ مختصرِ محتویات مربوط به یک فایل متنی (Hello.txt).

• حواستان باشد وقتی فایل های چند جریانی بر روی درایوهای غیر NTFS (مثلا CD، فلاپی و درایوهای FAT32) کپی می شوند، جریان های ثانویه منتقل نمی شوند و اگر فایل اصلی از بین برود، این جریان ها قابل بازیابی نخواهند بود. البته پیش از انجام عمل کپی، ویندوز پیام هشداری مبنی بر از بین رفتن جریان های ثانویه به شما نمایش می دهد (شکل9).
• کاوشگر ویندوز (Windows Explorer)، وجود جریان های ثانویه را در نظر نمی گیرد و راهی از این طریق برای فهمیدن اینکه یک فایل چند جریانی است وجود ندارد. (شکل 10)
• هرچند امکاناتی که پوسته (shell) یا رابط کاربر ویندوز در رابطه با جریان ها در اختیار شما قرار می دهد بسیار محدود و ناکافی است، جریان ها کاملا در لایه های زیرین سیستم عامل ویندوز و در سطح توابع API ویندوز پشتیبانی شده اند. این پشتیبانی حتی در نگارش های پیشین ویندوز نظیر 98 هم وجود دارد و می توانند از طرق دیگر مثلا درایوهای شبکه، به جریان های ثانویه فایل های NTFS دست یابند. بنابراین تنها عاملی که برای بکار گرفتن جریان ها محدودیت ایجاد می کند، سیستم فایل مورد استفاده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پروژه دانشجویی مقاله در مورد علوم رفتاری و اجتماعی فایل ورد (wor

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد علوم رفتاری و اجتماعی فایل ورد (word) دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد علوم رفتاری و اجتماعی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد علوم رفتاری و اجتماعی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد علوم رفتاری و اجتماعی فایل ورد (word) :

علوم رفتاری و اجتماعی
تاثیر برنامه های کاربردی شبیه سازی کامپیوتر بر دستاوردها وموفقیت های آکادمیک دانشجویان ترم7 آموزش علوم(Teaching of science)

چکیده:
این باور وجود دارد که نمی توان علم را یادگرفت و عموما یادگیری علم بسیار سخت است.درنتیجه ی این تفکروباور نمی توان به سطح نهایی علم دسترسی پیداکرد مگراینکه تجربه خود دانشجویان باعث تقویت و عشق ورزیدن آنها به علم گردد.استفاده از برنامه های کاربردی شبیه سازی در آزمایشگاه هایکی از نیازهای غیرقابل انکار است.
(اگرچه خود تجربه به دلیل عدم امکان فیزیکی و بسیاری از مسائل دیگر مناسب نمی باشد).هدف اصلی این کارفهمیدن مزایای روشهای شبیه سازی تحت حمایت کامپیوتر است.به منظور عملی ساختن این هدف,موضوع,کار,نیرو(Power)وانرژی که از موضوعات کتاب علوم(علم) و تکنولوژی است برای روشن شدن ذهن دانشجویان به صورت شبیه سازی شده انجام گرفته.

تجربه نشان میدهد که روش تحت حمایت برنامه های شبیه سازی موثرتر از روشهای کلاسیک تدریس است.وبه اثبات رسیده که این روش در موفقیت دانشجویان بسیار موثر واقع گردیده است.

1مقدمه
این امکان وجود دارد که مفهوم علم(Science)را به عنوان فرایند”کشف و آزمایش و طبقه بندی”تعریف کرده و عملکرد(Function)ورفتارطبیعی انسانها را بامطالعه هدفمند کنارهم قرار داده وآنرا به عنوان اطلاعات واقعی بدست آمده ازطریق این روش توضیح میدهیم.

آموزش علم را میتوان به صورت فعالیتی جهت کسب اطلاعات مهارتها و فرایندها تعریف نمود .[1]
آموزش علم واجد شرایط باید دانشجویان را قادر سازد که کنجکاو باشند, مشاهده کنند وراه حل هایی برای مشکلاتی که می بینند ارائه دهند و به آنها اجازه پرسش سوالاتی بدهد تا نتیجه گیری کنند وآنچه را می آموزند در زندگی خود توام با مهارتها و دانشهایشان بکارببرند[2].
هدف اصلی تحصیل علم فراهم نمودن متدهای علمی و مهارتهای لازم و دسترسی به اطلاعات کافی جهت حل مشکلات مواجه درزندگی روزمره است به جای اینکه فقط به محفوظات علمی

بپردازند[2].
تصحیح مفاهیم غلط و تکمیل اطلاعات ناقصی که دانشجویان بدست آورده اند تقریبا محدود وغیرممکن است[4].
یکی از مفاهیم اصلی و بنیادین دروس علمی موضوع “انرژی”است.و وقتی آنرا با مفاهیم دیگر در سطوح آموزشی ابتدایی مقایسه می کنیم, انرژی یک مفهوم انتزاعی است که با تفکر وارزیابی هایی دقیق بدست می آید.به همین علت انرژی از موضوعات بسیار مشکل است که دانشجویان قادر به درک کامل آن نمی باشند[7].
درباره مشکلات یادگیری علم و ترس ازنقصان آن در جامعه یک ایده کلی وجود دارد.برای یادگیری علم, دانشجویان بایداز عقاید منفی دست برداشته و به علم علاقمند شوند.عقاید منفی دانشجویان را می توان بادرگیر نمودن آنها با دروس علمی و وادار نمودن آنها به استفاده از اطلاعات علمی با مسائل ساده روزانه حذف نموده و به نتایج بهتری دسترسی پیدا کرد.
درطی این فرایند ترکیب بندی تلاش های انفرادی برای پیداکردن مفهوم مرتبط بااین اطلاعات و درونی سازی مفاهیمی که شخص ایجاد می کند, صورت میگیرد[8].
ترجمه صفحه 1380(ص دوم متن اصلی):
درسی که باتجربیات همراه گردد باعث افزایش توجه دانشجویان به علم میگردد[9,10].
این موضوع مهم درعلم تدریس محیط زندگی را برای دانشجویان فراهم نموده و آنهارا به سمت آزادی اندیشه سوق داده و به آنها کمک می کند که مهارت و متدهای علمی و فرایندهای علمی را کسب نمایند.در نتیجه دانشجویان اگر فعالانه درگیر موضوعات زندگی شوند نیز می توانند از

اطلاعات خود بهره گیری نمایند[2].روشی که دانشجویان دریک محیط آزمایشگاهی استفاده می کنند باعث می شود با استفاده از تجربیات و مشاهدات خود مهارتهای زیادی مثل استدلال, کشف اطلاعات و حل مسائل را یاد بگیرند.
در مقایسه با روشهای سنتی, اطلاعات بدست آمده با تجربیات توام شده و باید آموزش علم جدید(مدرن) براساس تحقیقات عمومی سازی شده و دانشجویان یادبگیرند که باید علم وتجربه را باهم بیاموزند و ترکیب کنند.

همراه شدن دروس وتجربه باعث تقویت موفقیتهای دانشجویان وگرایش آنها به سمت علم می گردد[2,13,14].
به دلیل فقدان دانش و امکانات مالی به روشهای تدریس وامکانات فنی گسترده ای نیاز است[15,16].
همچنین به علت فقدان مواد و آزمایشگاه ساعات مطالعه محدودند وتجربیات فقط منحصر به گروه و دیدن از طریق صفحه مانیتور گردیده است.
این موضوع با فلسفه بنیادین آزمایشگاهی مخالف است که می گوید اطلاعات فقط از طریق تجربیات و مشاهدات شکل میگیرد.
وقتی محدودیت روشهای سنتی را در نظر بگیریم روشهای جایگزین(آزمایشگاه های مجازی با کامپیوتر)باعث ایجاد پتانسیل خیلی خوبی می شود.
استفاده از برنامه های شبیه سازی در سالهای اخیراز مسائل لازم و حتمی می باشد[18].
سیستمهای کامپیوتری امکانات گسترده ای در زمینه شبیه سازی و مدلسازی ارائه می نمایند.و قبلا هم از آن برای نمایش تصاویر متحرک و صداهای اکشن(action)استفاده می شده است.
به علت تکنیک های تدریس مبتنی برکامپیوتر, محیط های تدریسی مختلفی ایجادگردیده اند[9].که تکامل مابین دانشجویان واین محیط ها توجه و انگیزه آنهارا افزایش میدهد[20].
تعداد افرادی که از مزایای کامپیوتر و حوزه ی آموزشی بهره گیری میکنند روز به روز درحال افزایش بوده زیرا کامپیوترها می توانند برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم انتزاعی و موضوعات علمی, اطلاعات را سریع و دقیق دریافت کنند.
شبیه سازی اکشنهای(action)پیچیده که درزندگی واقعی وجوددارد را میتوان با تعامل با دانشجویان ساخته و ارائه نمود.
بهره برداری از آموزش مبتنی بر کامپیوتر می تواند موفقیت و تغییر نگرش دانشجویان را به سوی این دروس به طور معناداری به همراه داشته باشد[21,22].

2مشکلات:
بیشتر دانشجویان به دروس علمی به عنوان یک مشکل نگاه میکنند و از شکست و ناامیدی نگران هستند که این باعث افزایش عقاید منفی آنها از علم میگردد.واین موضوع از آموزش ابتدایی شروع شده وسالهای بعد مثل بهمن عظیمی فروریخته ومشکلات زیادی را به بار خواهد آمد.
دراینجا اثبات میکنیم که علم اهمیت داشته و موضوع محبوبی برای دانشجویان بوده و باید اطلاعات علمی برای زندگی روزانه بکارگیری شود ومهارتهای فکری باید توسعه یابد و آموزش مبتنی برتحقیق نیز باید عمومی سازی گردد.
عقایدمنفی علیه علم باید حذف شده ودانش اموزان باید باعقاید مثبت علمی رشد کنند.بدین منظور, باید آموزش دانشجو محورگردد و موضوعات و مواد لازم برای ارائه این فرصت دراختیار دانشجویان قرارگیرد[23].
شبیه سازی های انجام گرفته با کامپیوتر می تواند علاقه دانشجویان را به علم و موضوعات مورد علاقه انسان افزایش دهد.و شرایط مناسب و محیط آموزشی مطلوبی برای آنها فراهم کند.
سوال:چگونه برنامه های کاربردی کامپیوتر محور میتواند هنگام تدریس درس(علم) به افزایش موفقیت کمک نمایند.
3هدف ازاین تحقیق
هدف اصلی این تحقیق تعریف مزایای برنامه کاربردی مبتنی برکامپیوتر درطی آموزش درس است.به علت وجود محدودیتها, دانشجو محوری بودن, آموزش فعال و تحقیق جهت دار,تجربیات مبتنی بر قیاس به دانشجویان یک محیط آموزشی وشبیه سازی متدهای سنتی را ارائه می دهد.برعکس روشهای سنتی روشهای آموزشی معلم محور در دانشجویان موثر بوده واثر این شبیه سازی ها برموفقیت دانش آموزان مورد تحقیق قرار گرفته است.
]ص 1381 متن اصلی]
هدف ما تعیین اثرات شبیه سازی روی زندگی دانشجویان در آموزش ابتدایی وچگونگی کمک به آنهاست.
4اهمیت مطالعه:
بسیاری ازمربیان میگویند میتوان با اطلاعات فنی و مزایای موثر جدیدو ایجاد محیط های تعامل مشکلات آموزش را حل کرد. باید به تاثیر روشهای آموزش جدید برموفقت ها توجه داشت و اینکه دروس علمی نقش مهمی در برنامه آموزش دارد.
دراین تحقیق هدف افزایش موفقیت و آموزش دائمی دروس علمی است که برطرف کردن یکی از مشکلات دانشجویان با استفاده از برنامه های شبیه سازی و دستگاه های فنی است.
در این تحقیق انتظار میرود که ابعاد جدیدی برای آموزش علم فراهم گردد.محیط آموزش غنی شود وهمکاری درحوزه دروس انجام شود.

5روش:
دراین تحقیق از یک روش آزمایش با پیش تست و پس تست(Post-testing)
(Pre-testing)و گروههای کنترل به عنوان یک روش تحقیقی استفاده می شود.در این روش2گروه با وظایف جداگانه تشکیل میشوند.یکی از این گروهها به عنوان گروه آزمایشی و دیگری به عنوان گروه کنترل استفاده میشود.در هرگروه pre test وpost test انجام میشود.هردوگروه کنترل و آموزش از یک مدرسه انتخاب شدند واز 2متد آموزشی مختلف برروی دانشجویان گروه کاری استفاده کردند.
این متد های آموزشی مبتنی بر شبیه سازی وروش سنتی می باشند..بعداز کسب نتایج (pre-testing)گروه آزمایش که با نرم افزار شبیه سازی حمایت میشد درمعرض تدریس قرارگرفت و به گروه کنترل, آموزش سنتی ارائه گردید.جدول(1).
دراین تحقیق گروه آزمایش توسط یک معلم و به کمک یک شبیه سازی تدریس شد.باتوجه به گروه کنترل موضوعات درسی رودر رو و باروش سنتی بدون هیچ وقفه ای تدریس شد.در طی این فرایند دانشجویان دروس را کامل کردند. [ص 1382 متن اصلی]:
2-5 ابزارهای جمع آوری دیتا:
از ماکروسافت اکسل و 16spss وتست موفقیت برای موضوع “انرژی”استفاده شده است.
تست موفقیت:شامل 20سوال چندگزینه ای در pre test وpost testوجود دارد.
3-5 مواد یکپارچه درشبیه سازی:
درطی شکل گیری شبیه سازی موضوعات متون علوم وتکنولوژی و کتاب راهنمای علوم وتکنولوژی ترم7که توسط وزارت آموزش وپرورش انجام شده برای محیط الکترونیکی و نیز موضوع آموزشی شبیه سازی برای دانشجویان می باشد.
به کمک فلش مارکومدیاcs3, فتوشاپ cs3وaction scrip3.0 این شبیه سازیها در محیط الکترونیکی وبا درنظرگرفتن موقعیتها و مفاهیم انتزاعی که درک آن توسط دانشجویان مشکل بود تشکیل شدند.و این موارد بعداز تنظیمات نهایی وبا توجه به عقاید متخصصان این حوزه ومعلمان تهیه شدند.
6یافته ها:
تاثیر متد شبیه سازی مبتنی بر کامپیوتر ومتد سنتی برموفقیت آکادمیک دانشجویان مورد تحقیق قرار گرفت.در این تحقیق نیز تفاوت مهم بین آموزش مبتنی بر کامپیوتر با شبیه سازی ها ومتدهای سنتی مورد تحقیق قرار گرفت.قبل از اجراء تست موفقیت برای pre test درهر دو گروه ک

نترل و آزمایش مورد استفاده قرارگرفت.نتایج بدست آمده را میتوان درجدول 2 مشاهده میشود.
جدول2
طبق جدول 2 بعدازاینکه تست t برای بررسی تفاوت بین نمرات متوسط دانشجویان گروههای آزمایشی وکنترل انجام شد.میتوان دیدکه تفاوت آماری معنی داری بین نمرات متوسط این 2گروه وجود ندارد.بنابراین سطوح موفقیت دانشجویان یکسان می باشند.بعد از این آزمایش نیز آزمایشt (t-Test)انجام شد تامشخص شود که آیا تفاوت معنی داری بین نمرات(pre-test)قبل از تست دانشجویان وجود دارد یا نه!
جدول شماره 3

طبق جدول شماره3 بعداز انجامt تست(بررسی وجود اختلاف معنی دار بین نمرات متوسط دانشجویان درگروه آزمایش و گروه کنترل).میتوان دید که اختلاف بین گروه آزمایشی تدریس شده با روش شبیه سازی روی موضوع بقاء انرژی وگروه کنترل تدریس شده با روش سنتی به طور معناداری وجوددارد.

طبق نتایج تست موفقیت سطوح آموزش هردو گروه آزمایش و کنترل ارتقاءپیداکرد.با این وجود این افزایش بیشتر درگروه آزمایشی بود.اختلاف معنی داری بین گروهها از لحاظ گروه کنترل مشاهده می شود.با درنظرگرفتن این نتایج میتوان گفت که آموزش مبتنی بر کامپیوتر موفقیت آکادمیک دانشجویان را در حوزه ی علم ومهارت های یادگیری آنها افزایش میدهد.برعکس متدهای سنتی میتوان گفت که دروس علمی تدریس شده, با شبیه سازی کامپیوتر از لحاظ استدلالات فکری ونگرش به سوی این دروس موثرتر خواهد بود.
دانشجویان با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری بهتر میتوانند در وس را درک وتجسم کنند.بنابراین به طور معنا داری بر موفقیت های آکادمیک تاثیر می گذارد.عنصر اصلی برای تدریس موثر باشیوه شبیه سازی مبتنی برکامپیوتر همان معلمی است که این درس را ارائه میکند.به همین دلیل استادان باید درسهای از پیش آماده شده ای را که مبتنی بر کامپیوتر است توسط متخصصان ارائه دهند.برای تعمیم دروس مبتنی بر کامپیوتر باید بسیاری از نرم افزارهای علمی تولید شوند و تحقیقات گسترده ای توسط دانشگاه ها و متخصصین انجام گردد.باید از شبیه سازی ها برای ذخیره دروس خسته کننده وسنتی و همچنین برای افزایش کیفیت این دروس و ارائه یک آموزش

دانشجو محوراستفاده نمود.برای تعیین اثر آزمایشات انجام شده در آزمایشگاهها یا محیط های کامپیوتری شده روی موفقیت و علائق دانشجویان میتوان ازمتدهای آموزشی مبتنی بر کامپیوتر

(شبیه سازی-مدل سازی-هوش مصنوعی وامنیت مجازی و غیره)استفاده نمود. باطرح های متفاوت میتوان آزمایشاتی که توسظ دانشجویان در آزمایش ها با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری انجام می شود و مواد آموزشی و دانشجویانی که تجربه کافی ندارند را مورد ارزیابی قرارداد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پروژه دانشجویی مقاله تساوی حقوق زن و مرد در ایران فایل ورد (wo

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله تساوی حقوق زن و مرد در ایران فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله تساوی حقوق زن و مرد در ایران فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله تساوی حقوق زن و مرد در ایران فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله تساوی حقوق زن و مرد در ایران فایل ورد (word) :

بخش اول:
نگاهی آماری به وضعیت زنان در جامعه
میزان مشارکت زنان در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، یکی از شاخصهای مهم توسعه انسانی در هر جامعه¬ای است. این شاخص توسعه در ایران بسیار پایین است. با آنکه زنان ایران از دوران پیش از انقلاب 57 تاکنون برای حضور فعال در عرصه¬های مختلف تلاش کرده-اند، ولی هنوز بر سر راه فعالیت آنها موانع فرهنگی و سیاسی جدی وجود دارد. بر مبنای باورهای سنتی، زن نان آور خانواده نیست و نباید خارج از منزل فعالیت کند، زیرا وظیفه اصلی او حمایت و حفاظت از خانواده است.

بر مبنای این شیوه تفکر بخشی از کارفرمایان،زنان را برای انجام دادن بسیاری از کارها ناتوان می¬دانند، چرا که در اکثریت جوامع نوعی تقسیم کار بر اساس جنسیت وجود دارد و خواسته یا ناخواسته مهر زنانه یا مردانه بودن به مشاغل زده می¬شود و علیرغم اینکه کار زنان در خانه یکی از کارهای مهم در جامعه است، زنان در قبال آن دستمزدی دریافت نمی¬کنند و حق این بخش از کار در آمارهای رسمی در نظر گرفته نمی¬شوند و وقتی که بخشی از همین زنان از خانه کنده شده و به نیروی کار فعال تبدیل می¬شوند، کمترین دستمزد با نازلترین شرایط کار نصیب آنان می¬شود و همواره تعداد شاغلان زن در ایران کمتر از مردان بوده است.

بر طبق آخرین نتایج سالنامه آماری ایران که در سال 81 منتشر شده، به ازای هر 100 مرد شاغل در اردیبهشت 81 تنها 14 زن مشغول کار بوده¬اند. کاهش تعداد شاغلان زن مغایر با روند گسترش تحصیل دانشگاهی در جامعه و تمایل زنان به تحصیل در دانشگاهها بوده است. نتایج این بررسی نشان می¬دهد که آمار در میان افراد شاغل متخصص نیز متفاوت است، به طوریکه در برابر هر 100 مرد متخصص در جامعه تنها 21 زن متخصص در جامعه وجود داشته است. در کنار این عوامل به این نکته نیز باید توجه کرد که رکود نسبی بر اقتصاد ایران و محدودیت فرصتهای شغلی، یافتن

 

کار برای مردان را دشوار ساخت چه رسد به زنان که نیروی درجه دوم در بازار کار محسوب می¬شوند. بنابراین، مجموعه¬ای از عوامل فرهنگی و اقتصادی و برسر کاربودن رژیم جمهوری اسلامی با خصلت زن ستیزانه آن و قوانین ناظر بر خانواده از جمله ماده 117 قانوان اساسی ج . ا (منع کار در صورت عدم رضایت شوهر) ، مشکلاتی را در مسیر کار زنان ایجاد کرده است. قوانین ناظر بر اشتغال از جمله قانون اشتغال نیمه وقت زنان، مقررات در زمینه مرخصی زایمان و ماده 5 مصوبه 1371 شورای عالی انقلاب که محدود کننده حیطه اشتغال زنان است، هیچکدام کمکی به افزایش مشارکت اقتصادی_اجتماعی زنان نکرده، بلکه آنرا بیش از پیش محدود ساخته است.

ورود زنان به بازار کار و مشارکت در فعالیتهای اقتصادی متناسب با آهنگ رشد تحصیلات زنان نبوده، به همین جهت سهم زنان از کل جمعیت فعال کشور طی دهه¬های پس از انقلاب 57 تنزل یافته و از 80/14 درصد سال 55 به 15 درصد در سال 82 رسیده، یعنی با توجه به نسبت جمعیت زنان در سال 55 و در مقایسه با سال 82 سهم زنان در بازار کار تنزل یافته است.

بعد از انقلاب در سال 57، بخش عظیمی از کارمندان زن در بخش عمومی بازنشسته شدند و برای استخدام کارکنان زن محدودیتهایی به وجود آمد. جداسازی زنان و مردان در محیط کار و حذف زنان از برخی فرایندهای تولید و تبعیض جنسی در بازار کار و اختصاص دادن کار خانگی بدون مزد به زنان که خود بحث جداگانه¬ای است، حضور زنان را در واحدهای تولیدی دشوارتر ساخت و با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی، اشتغال برای مردان در اولویت قرار گرفت،

حتی برای نمونه در سال 1364 بخشنامه¬ای ازسوی سازمان صنایع و معادن صادر گردید که به موجب آن استخدام زنان در صنایع تحت پوشش خود را ممنوع اعلام کرده بود. در دوران طرح آبادگری ایران پس از جنگ نیز از کل فرصتهای شغلی ایجاد شده در سطح کشور تنها 13 درصد آن به زنان اختصاص داده شد. اشاره به این نکته نیز حائز اهمیت است که بخش قابل توجهی از جمعیت غیر فعال در زمره خانه¬داران مناطق روستایی طبقه بندی شده¬اند که در واقع جزئی از جمعیت فعال هستند که به کار تولید قالی، قالیچه، گلیم و دیگر صنایع دستی و دامی و کشاورزی اشتغال دارند و یا اینکه بصورت کارگران فصلی به طور غیر رسمی در واحدهای تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ کار می¬کنند. چون سنتاً مردان نان آور خانواده محسوب می¬شود، در نتیجه کار آن قشر از زنان از نظر آمارهای رسمی جامعه پنهان می¬ماند. زنان در اقتصاد روستاها نیز واجد سهم قابل توجهی هستند که در زمان مهاجرت مردان برای

 

کار کردن در شهرها، کار اصلی کشاورزی و مشارکت در داشت و برداشت محصول و مراقبت از فرزندان که بطور متوسط 5 فرزند در هر خانواده روستایی وجود دارد، نگهداری از دام و تهیه لبنیات و تولید صنایع دستی از وظایف متنوع زن روستایی است اما در نتایج اکثر سرشماریها در ایران سهم زنان در فعالیتهای روستایی بسیار پائین است و اکثر زنان روستایی جزء جمعیت غیر فعال محسوب می شوند.

 

زنان با دستیابی به سطوح عالی آموزش و تلاش فزاینده برای ورود به مراکز آموزش عالی، توانسته¬اند رقم 57 درصد دانشجویان دانشگاهها را به خود اختصاص دهندتا بتوانند با کسب مدارج بالای تحصیلی راحتتر وارد بازار کار شوند و به یکی از عوامل برابری حقوق زنان یعنی استقلال اقتصادی دست یابند. نمودار تحصیلات زنان در این سالها مثبت است اما مشارکت زنان در بازار کار بسیار پائین است چرا که زنان همیشه در صف آخر استخدام بوده و کوچکترین محدودیتی پیش بیاید آنها زودتر از همه اخراج می¬¬شوند.

تدوام رکود نسبی در بازار کارسبب افزایش سریع نرخ بیکاری در میان گروههای مختلف بویژه زنان کارگر است و با توجه به رکود اقتصادی ایران و بحرانهای پی در پی در زمینه¬های سیاسی و اقتصادی در ایران و گرایش زنان تحصیلکرده به حضور فعال در بازار کار، هرساله شمار کثیری از زنان فارغ التحصیل از دبیرستانها و دانشگاهها به صف دراز بیکاران می¬پیوندند، و به علت محدودیتهای اقتصادی و فرهنگی وجود حکومتی زن ستیز و نامردمی خارج از بازار کار قرار می¬گیرند.
________________________________________

بخش دوم:
خشونتهای خانگی ، رایجترین خشونتها ست.

خشونت خانگی یکی از پدیده¬های رایج در جامعه ماست که هر روزه تولید و باز تولید می¬شود.
زنان قربانی اصلی خشونت هستند که بر روی زندگی اجتماعی آنها بسیار تاثیرگذار بوده است.
ترس و وحشت از رویارویی با خشونت بر همه¬ی زوایای زندگی آنان سایه افکنده و پیامدهای جبران ناپذیری بر روح و روان و جسم آنها گذاشته است. خشونت خانگی رایجترین خشونت و شاید مخفی¬ترین آنها باشد که همواره زنان با آن روبرو می¬شوند.

طبق تحقیق ملی برسی خشونت خانگی علیه زنان در مراکز 28 اُستان ایران در سال 80، میانگین¬های مرتّب شده دوره¬های زندگی زنان را نشان می¬دهد. یک سال اول ازدواج دوران تنگنای مالی، پس از تولد فرزندان، حداقل یکبار در ماه، میانگین سالی و دوران بارداری، پرخشونت¬ترین دوره¬های زندگی زنان هستند.

بر اساس این تحقیق بهانه گیری پی¬درپی، داد و فریاد و بداخلاقی با زنان 4/38 درصد، قهر و صحبت نکردن شوهر و خودداری از ارائه بحث در مورد مسایل مربوطه 9/37 درصد، به کار بردن کلمات رکیک و صحبتهای بیرون از نزاکت و دشنام 8/30 درصد، ایجاد محدودیت در ادامه تحصیل، مهارت آموزی و مشارکت در انجمنهای اجتماعی 3/11 درصد و ممانعت از کاریابی و اشتغال در بیرون از خانه و یا ادامه اشتغال 8/16 درصد از رایجترین انواع خشونتهایی است که زنان از اول زندگی با آن روبرو هستند.

بیشترین قربانیان خشونت، زنان بی¬سواد و کم سواد هستند. بررسی سطح تحصیلات افراد درگیر با خشونت بیانگر آن است که در شاخصی کلی خشونت از اول زندگی مشترک، افراد بی¬سواد و فوق دیپلم و لیسانس، در خشونت فیزیکی، افراد بی¬سواد و فوق لیسانس و بالاتر، در خشونت روانی و کلامی، افراد بی¬سواد و فوق دیپلم و لیسانس به ترتیب بیشترین و کمترین خشونت را شاهد بوده¬اند.

نتایج تحقیق در بخش عوامل موثر بر خشونت خانگی علیه زنان بر حسب وضع فعالیت زنان خشونت دیده نشان می¬دهد. غیر شاغلین و شاغلین، از تهدیدات متفاوت و ایجاد مخاطره، خشونت روانی و فکری، خشونت جنسی و ممانعت از رشد اجتماعی، آموزشی به ترتیب بیشترین و کمترین خشونت را متحمل شده¬اند. همچنین بررسی سطح درآمد تاثیر آن بر خشونت خانگی نیز نشان از آن دارد که زنان در خانوارهایی با هزینه¬های کم شاهد بیشترین خشونتها بوده¬اند و البته این را هم باید بدانیم امروزه در ایران، خانواده¬های بسیاری زیر خط فقر به سر می¬برند و گرانی و تورم بیداد می¬کند.

هم چنین در یک بررسی معلوم گشته است که 81 درصد مردان خشونتگرا در خانواده¬هایی پرورش یافته¬اند که یا به کرات مورد خشونت پدران خود قرار گرفته¬اند و یا این که شاهد خشونت علیه مادر خود بوده¬اند. تحقیقات انجام شده نشان می¬دهد که 98 درصد زنان از سرزنش و تمسخر و 90 درصد آنها از انتقاد مداوم به عنوان خشونت روانی رنج می¬برند.

مرضیه عارفی جامعه شناس و کارشناس علوم تربیتی در این رابطه می¬گوید که خشونت علیه زنان در ابعاد وسیع خود شامل خشونتی است که هم در داخل خانه و هم در خارج از خانه در محدوده¬ی خانواده¬گی اتفاق می¬افتد، ولی شکی نیست که علت اصلی این نوع خشونت را باید در نابرابری قدرت جستجو کرد.

به اعتقاد وی خشونت تنها حمله¬ی فیزیکی نیست، چراکه خشونت در واقع شامل انواع رفتارهایی است که مردان به قصد کنترل و ارعاب زنان در پیش می¬گیرند و چنین به نظر می¬رسد که خشونت در خانواده امری خصوصی به حساب می¬آید، بدین صورت که مسائل باید بین زن و شوهر حل و فصل شود، نیازی به دخالت پلیس ندارد. وی همچنین می¬گوید شرم و حیا و ارزشهای حاکم در جامعه باعث می¬شود که بسیاری از زنان این عمل را به عنوان یک راز نزد خود نگه دارند.

بنابراین فقط می¬توان تخمین زد که چه تعداد از زنان در این مسئله به مراکز قانونی مراجعه می¬کنند.وی در ادامه می¬افزاید که زن یک گروگان در خانه¬ی خودش است و بسیاری از زنانی که مورد خشونت خانگی قرار می¬گیرند نه توانایی ترک خانه را دارند و نه توانایی گزارش به دیگران را. بنابراین به مرور زمان، عزّت نفس زنان مورد خشونت قرار گرفته و به پایین¬ترین حد خود ¬¬ می¬رسد، پس از مدتی احساس درونی زن مورد آزار قرار می¬گیرد. متاسفانه یکی از دلایل اصلی قبول کردن خشونت از سوی زنان وابستگی اقتصادی است که در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی زنان درصد بسیار کمی از مشاغل را بر عهده دارند و هیچ منبع درآمدی ندارند و اگر بخواهند از خشونت اعمال شده رهایی یابند، بدون سرپناه خواهند ماند و هیچ گونه پشتیبانی نخواهند داشت. پس فقر، بیکاری، وابستگی اقتصادی، آموزش¬های

 

غلط و ترس از روبرو شدن با معضلات اجتماعی، زنان را وادار به تن دادن به خشونت می¬کنند.
________________________________________

بخش سوم:
سالاریت زنان در جهان

پیش از هر چیز باید گفت که حق سالارییت در جهان به نسبت زنان متحقق نشده و هنوز مفهومی جاریست، به همین جهت است که هنوز مبارزه زنان تحت اسم و ایزمهای متفاوت در گوشه و کنار جهان موجودیت و جدیت خود را در راستای دستیازی به حقوق خود حفظ کرده و تدوام می‌بخشند. نظام جهانی در واقع اقتدار را همچون به اکثریت جهان، به زنان نیز روا نداشته و اساساً در سایه سهیم نکردن این اکثریت است که اقلیتی ناچیز سلطه و اقتدارشان بر جهان پدید آمده و بازتولید می‌شود. زنان نیز همچون دیگر اقشار و طبقات تحت ستم جامعه به مبارزه علیه نظام موجود برخاسته و زیانهای جانی و مالی زیادی متحمل شده‌اند.ساختار اقتصادی،

اجتماعی و فرهنگی نظام موجود نه براساس سهیم کردن جدی و واقعی که بر اساس تبعیض، نابرابری و ستم به اقشار و طبقات جامعه بنا نهاده شده است. زنان نیز در بسیاری کشورها هنوز حتی دارای حق رای نبوده ، در اداره جامعه و حاکمیت مشارکت جدی داده نشده‌اند و یا مشارکتی ناقص و درجه دوم را دارند که این خود بیشتر شامل کشورهای پیشرفته است.

سرشت ابزار ساز نظام اجتماعی موجود مسلط بر جهان، در ایران نیز همراه دیگر خصلتهایش، نظام اجتماعی را تغییر داده بود، نه اینکه قبلاً زنان به هویت و منزلت اجتماعی اعلای خود دست یافته بودند، بلکه به این سطح از موجودیت تنزل داده نشده بودند.

پس از زایش سرمایه‌داری به شی و کالا نزول پیدا کردند. کالایی جهت تولید و انباشت سرمایه از یک سو و کالای مرد در خانه که شغل درجه دوم و بدون حقوق به تعلق می‌گرفت. آری او میبایست در مقام کارخانه بچه سازی و بچه پروری نسل دوم کار را تولید می نمود و فراورده های معنوی به مرد سرمایه ارائه میداد. این خود چه در سرشت زن و چه در ساختار حکومت درونی نهادینه شد(البته نباید از یاد برد جریانات چپ و رادیکال در بطن جامعه همگام با مطرح شدن تجددگرایی در ایران دستارودهایی را برای زنان و برای کلیه اقشار جامعه به ارمغان آوردند که این خود بحث دیگری است.)

اما جمهوری اسلامی به این سطح از ارتجاع نیز بسنده نکرد.آنچه رژیم اسلامی مزید بر این مضلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بر دوش زنان گذاشت، بحث برانگیز است. آری به شی وارگی زنان، به کالا بودنشان بسنده نکرد و از

آن نیز پست تر نمود. آخر کالاها دارای آزادی عرضه اند ولیکن کالاهای مذکور در عرضه نیز آزاد نبودند. کالاهایی که صرفاً مصرف خانگی داشتند. در خانه نیز باید در محفظه های حجاب دور از دسترس نگهداری می شدند، دور از دسترس جنس ناهمجنس ملزومش. امکانپذیر نبود وگرنه این خشک مغزان، زنان را به کره های دیگر می بردند تا با جنس مخالف، هم فرهنگ، همگون، هماهنگ و هم آوا و همسخن و هم عقیده نباشد. در یک کلام هرکدام موجوداتی مربوط به کره ای خاص باشند!! به زنان سالها و سالها تعلیم داده و تدریس و آنجا که عناد زنان رخ می نمود تحمیل شد. به جنس مذکر نیز که زمینه های روانی و فرهنگی جنس دوم بودن زن را از اجداد به ارث برده شده بود، چون امتیاز شرم انگیزی هدیه داده شد و فرهنگ کنترل برده گونه(این مریضی روانی) را که باستان شناسان کشف کرده بودند، به مردها آموختند.

از طرق مختلف آموزه های بد آموز را به ماهیت جامعه گستراندند. موازی با فعالیت حجیم رسانه ها، آموزش و پرورش به مثابه نهاهای ذیربط، کنترل ارگانهای کنترل(کمیته و منکرات;) نیز این ماموریت تاریخیشان را به پیش بردند. ترس موجود از خدا را گسترش داده و ترس از ماموران خدا روی زمین را نیز اضافه نمودند. نقشی خنثی برای جامعه ایجاد کردند.

پسر بچه ها را آموزش دادند که پاسدار دختر بچه ها باشند”چون جنس مونث کالاهایی هستند که باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند!!” آری مفلوک جامعه‌ای که تحت اداره اینان است. جامعه ایران با این فرهنگ همزیست شده و با او انس و در نتیجه خو گرفت. مردم ما چقدر به اسلاف بازگشت؟! اسف بار است، آموزه های یاد شده تا استخوانهای جامعه و آحادش سرایت کرد و با منافع اشخاص و اقشاری همسو و مختلط شد و در نتیجه امر مبارزه را با بازدارندههای نوبنیادی رودرو نمود.

نباید از یاد برد که یکی از عواملی که آزادی را از یاد همگان و نیز زنان برد و همه جوانب زندگی و روال عادی جامعه را تحت الشعاع قرار داد، جنگ هشت ساله بود. طی هشت سال مردم، سرگرم “همزادهای جنگ” بوده و کلیه جوانب زندگی را فراموش کردند. انظار عموم به آنسوی مرزها متمرکز اگرنه، جلب بود. فقر و درماندگی به همراه خود احساس زنان را(چه رسد به تعقل) دچار اختلال نمود. همچنین جنگ همراه خود احساسات متنوعی از جمله درد از دست رفتگان و; را به دنبال داشت که احساسات دیگر و نتیجتاً شعور دیگری خلق کرد و این، شور و شعور جنسی را کاملاً به حاشیه برده و مانع خود آگاهی زنان و در نتیجه مبارزه ایشان جهت آزادی شد. یا لااقل آنرا به تاخیر و درجات و مراحل بعدی انداخت. رژیم با خیال راحت پروژه های شوم بی هویت سازی زنان و سلطه گر سازی جنسی مردان را به پیش راند و دریک کلام جامعه را با

 

این بدعت شیرماک نمود. هنگامی که جنگ در جامعه مستتر و ستیز اقشار و طبقات خلط و آشفته و آغشته به دیگر مسایل شد، شعور زنان به مثابه یک قشر ویژه چگونه بیدار بماند و اگر ماند چگونه ابراز بدارد؟

کلیه ایدههای زن ستیزانه همگام با بقیه دیگر به ساختار های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بدل گشت. قوانین به نهادهای عجیب و نهادها به نهاد خانواده سرایت کرد و این جریان روزبروز وسعت یافت. قوانین و نهادها نه برای توسعه و آزادی که جهت محدودیت و عقیم ساختن آزادی زنان ایجاد شد. فقر روز افزون نیز سایه بر مناسبات انداخته و زنان را بیشتر مصدوم نمود. زن در خانه نیز بدلیل آموزش نادرست خود را در قید پرورش هرچند ناقص بچه¬های زیاد اسیر نمود. وظیفه های که مقدس ارزشگذاری شده و به صدر وظایف صعود کرده بود و سرباز زدن از این وظیفه در روانشناسی مصنوعی نه جامعه و نه حتی خود زن نمی گنجید.

زنان خود را با این ارزشها وفق داده بودند طوری که کسانی که تصوری غیر از این را داشتند، منکوب و بایکوت میشدند. این جزئی ساختگی از همان فرهنگ بازتولید کننده شی وارگی زن بود که ذکر گردید، فرهنگی که نقش کنترل خودکار را در جوار دیگر مکانیزمهای کنترل رژیم ایفا مینمود. تا اینکه تاریخ، سد ساختگی و کاریکاتوری رژیم اسلامی را شکافت و جریانهای رادیکال، دمکراسی طلب و عدالتخواه در قلب جامعه ما نیز چون جوامع دیگر دوباره سر برآوردند. نسل جوان، نسل نقاد و خردگرا و کنجکاو »»»»»;;

به بازبینی ارتباطات وسعت یافت. روابط فرهنگی با غرب که قبلاً در حاشیه بود به مرکز تمایلات و گرایشات منتقل گشت. رسانه‌های خارجی، جای خالی رسانه های داخل را پر کردند. دیگر همسوئی فرهنگی با نظام سیاسی که رژیم سالها به تولید و توسعه آن پرداخته بود محو اگر نه، کمرنگ و کمرنگتر شد. جامعه ایران دست آوردهای غرب را در زمینههای مختلف مورد بررسی دوباره با نگاهی دیگر قرار داده و جبهه زنان مبارز از آندست بودند. زنان که شرایط اجتماعی و فرهنگی خودشان تا اندازه های آگاهی آفریده بود، بسوی تجربههای دیگر نقاط جهان روی آور شدند و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی نوین را جایگزین ارزشهای تحمیلی نمودند.

پوشاک سنتی و اسلامی را با مدهای غربی جایگزین نمودند و بدینگونه خود را از وجهه حجابی بودن، آهسته و نسبی رها ساختند طوری که زنان خانواده های مبلغین اسلام را نیز فرا گرفت. اگر چنین بپنداریم که زنان با این کار صرفاً الگوها را تعویض نموده اند و بس، خود را دچار سطی نگری کردهایم، بدین سبب که در جریان این انتقال و تعویض، تلاقی و در نتیجه ستیز فرهنگها، خود آموزه های نو آفریده و زنان را در جایگاهی برتر نسبت به مراحل قبل قرار داده و به بیانی دیگر زنان را در صحنه ستیز

جنسی و حتی سیاسی(به سبب طرف بودن با حاکمیت مذهبی) قرار داده و آنان را آگاهانه و ناخودآگاه ستیزهجو پروراند. این اصل البته در تمام موارد دیگر فعالیت زنان نیز صادق است. برای مثال الگوی تفریحات و سرگرمی زنانه جای خود را به سمبلهای فراگیرتر داد، نمونه برجسته را در این زمینه میتوان دوچرخه سواری نام برد که دوچرخه سواری آشکار فائز هاشمی یادآور ستیزه آفرینی این گونه اعمال است.

مسافرت، تحصیل،اشتغال، ازدواج و روابط زناشویی و طلاق، روابط خانوادگی، روابط اجتماعی و تقسیم کار همگی آماج خواستهای نو و غیر اسلامی قرار گرفت گزینش رشته های تحصیلی بر مبنای جنسیت به چالش روزافزون کشیده شد. توزیع تبعیض آمیز مشاغل وادار به عقب نشینی شد.

قضیه صاحب حق طلاق بودن زنان پیش کشیده شد و زنان در این عرصه نیز خود را نسبتاً قدری از قید و بندهای سنتی رها ساختند. کتک زدن زن که قبلاً از جانب سیستم اسلامی تبلیغ می شد و این البته قرنها بود که به یک سنت جا افتاده بدل گشته و در آحاد جامعه درونی شده بود، تدریجاً به عملی زننده و ضد ارزش بدل گشت، هرچند نظام حاکم با اغماض و چشم پوشیهای خود از چنین اعمالی سعی در حفظ سنت های مذکور نمود اما رادیکالیزه شدن مقتدر و قالب شکن درون جامعه کلیشهها را کنار زده و مسیر خود را ادامه داد و پیشروی نمود. روابط خانوادگی، نیز چون دیگر عرصه ها دگرگون شد. معادله و موازنه قدرت در خانه تغییر کرد.

اقتدار و اتوریته پدر به مثابه سلطه درجه یک به چالش کشیده شد که این خود ناشی از استقلال اقتصادی زن از یک سو و آشنایی با دیگر فرهنگها از سوی دیگر بود. این دو عامل اصلی چنان بدیلهای عینی و ذهنی پیش رو گذاشت که بیداری زنان را سرعتی دو چندان بخشید و نظام خانواده را دستخوش تغییر جدی نمود. اوجگیری آمار طلاق و پدیده دختران فراری و فروش آنها به شیخ نشینهای خلیج فارس از جانب دست اندرکاران رژیم را می توان برآمد این نکته برشمرد.

همچنین زنان در تلاش جهت کسب حق سرپرستی و مسئولیت فرزندان خواستار تغییر نسب نامه و نظام خویشاوندی سنتی شدند. دستیابی به نتیجه ای مطلوب در این مسیر دارای اهمیت درجه دوم است. آنچه در اولویت قرار دارد، فهم و طرح آنست بدین دلیل که درک این مسئله که دیگر زن، برای مرد چون متعلقات فرزندان و خانه ظاهر نخواهد شد بلکه به مثابه اتوریته دیگری در حیطه خانوادگی چهره مینماید، لااقل سازوکارها و تربیت خانواده را و در نتیجه اعماق جامعه مدنی را از خود متاثر میسازد. زن دیگر موجودیت اقتدار آمیز خود را اعلام میدارد و کشمکش دو گرایش اینجا دیگر ظاهر میشود و در جریان همین کشمکش است که زن مکانیزمهای خود را می یابد و بنا می نهد و این

 

همان آموزش دهندگی زندگی واقعی است که قبلاً ذکرش رفت. زنان به ایجاد نهادهای مستقل گرایش پیدا می کنند، جستارها و پلمیکها و لو تحت خفقان رژیم برپا شد. نهادهای مدنی منوط به زنان با وجود کنترل و وجود عناصر مخل ایجاد شد. ساختارهایی که وظیفه طاقت فرسای مبارزه با زنان و فرهنگ مردسالار آنان از یک سو و رژِیم و نظام تبعیض آفرین از سوی دیگر را برای حقوق زنان برعهده داشتند. آری جنگیدن برای کسانی که خود در صف دشمن قرار دارند براستی طاقت فرسا و ناهمتا و نابرابر است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پروژه دانشجویی مقاله تاریخچه کاشی فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله تاریخچه کاشی فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله تاریخچه کاشی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله تاریخچه کاشی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله تاریخچه کاشی فایل ورد (word) :

تاریخچه کاشی

هنر کاشی سازی معرق یا کاشی گل وبته که نزد اروپائیان بیشتر به موزائیک شهرت دارد ، ازقرن هفتم هجری بتدریج زینت بخش معماری ایران ، به ویژه بناهای مذهبی گردید . اهمیت کاشی معرق نسبت به انواع دیگر کاشی ، زیبائی فوق العاده ودرجه استحکام آن است وبه همین دلیل پس از گذشت سالیان سال بر روی بناها برجای می ماند .

برای ساخت کاشی معرق ابتدا کاشی را به قطعات کوچک یا بزرگ بریده وطبق نقشه ای که قبلا تهیه گردیده پهلوی هم می چینند وسپس بادوغ آب گچ درزها ومنافذ راپرمی کنند به طوری که تمامی آن به صورت یک قطعه کاشی یکپارچه درآید وزمانی که سفت ومحکم شد آن رابرروی بنا نصب می کنند .

هنرمندان دوره تیموریه کاشیکاری معرق رادرشرق ایران توسعه داده وبسیاری ار بناهای مذهبی این ناحیه به ویژه درهرات ، سمرقند وبخارا پایتخت های تیمور وجانشینان اوباکاشی معرق تزئین گردیده است . به موازات رونق این نوع کاشی درخراسان بزرگ استفاده ازآن درشهرهای دیگر ایران نیزرواج یافت .

مسجد مولانا به تاریخ 848 ه.ق مدرسه غیاثیه خرگرد ، به تاریخ 848 ه.ق مسجد گوهرشاد ، 821ه.ق ، مدرسه دودر 843ه.ق دراستان خراسان ، مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی ومسجد کبود 870ه.ق دراستان آذربایجان ومدرسه امامی 725ه.ق درامام شهر 857ه.ق وهارون ولایت به تاریخ 918 ه.ق ومسجد امام خمینی ( مسجد شاه سابق ) مدرسه چهارباغ متعلق به عهد صفویه

دراصفهان ومدرسه خان 1024ه.ق درشیراز ومسجد جامع یزد 861ه.ق وبالاخره مسجد ورامین دراستان مرکزی 722ه.ق ازجمله بناهای مذهبی هستند که شاهکار کاشیکاری های معرق رادربر می گیرد . درکاشیکاری معرق رنگهای متنوع بکار برده شده که دراین بین رنگهای سفید وآبی تیره ، فیروزه ای سبز و پرتقالی بیشتر به چشم می خورد .

تااوایل قرن 17 این سبک کاشی کاری درایران رواج داشته است .
طرحهائی که دراین زمان بیشتر مشاهده گردیده اند عبارتند از: گل وبرگ به هم پیچیده ویک قطعه ، گل آبی ( رزآبی ) ولاله آبی از چین وگلدان وگاهی نیز پرندگان .

رنگهای این آثارکاملا بارنگهای کاشی هائی که درقرن 13 ساخته شده ودرترکیه مشاهده گردیده متفاوت است . این رنگها : آبی ، فیروزه ای متمایل به زرد ، قهوه ای ، سبز ، سفید ، ارغوانی ویک رنگ قرمزمات نپخته که بر روی سطوح بدنه های خاک رسی ویا برروی یک لعاب زرد رنگ نقاشی شده می باشد .

اینگونه موزائیک ها نیز کاملا باموزائیک های ترکیه تفاوت دارند . اهمیت فوق العاده این کاشی ها وزیبائی مخصوص آنها فقط اثرهنر لعاب کاری با ضخامت زیاد آن می باشد که رنگ لعاب کاملا مشخص بوده ودرخشندگی مخصوص خود راظاهر می سازد . خواص مخصوص خاک رس ودرجه حرارت پخت کم بیسکویت های ( خشت های کوچک) مواد ایرانی وضخیم شدن لعاب درحین انجماد می تواند دلیل زیبائی موزائیک های فوق باشند . وجود لعاب شفاف که برروی آنها داده شده میتواند موجب پیدایش درخشندگی بیشتر رنگها بوده باشد .

درمرز سده های 13-14 ساختمان های مهمی درتبریز وحومه آن بنا گردیدند ازآنجمله مقبره غازان خان ایلخانی مغول که دارای گنبدی بسیار بلند بوده ویا سنگ مرمر تزئین شده است ، مسجد وزیر، تاج الدین علیشاه گیلانی می باشد

برخی ازساختمان های مهم که درآغاز سده ی 14 ساخته شده اند به شرح زیرمی باشد : مسجد ویا مقبره هشت ضلعی وگنبددار الجایتو خان درسلطانیه مسجدی درورامین باسردرنوک تیزوگنبد که با کاشی های لعابی رنگارنگی پوشیده شده وکنده کاری های عالی محراب الجایتو خان درمسجد جامع قدیمی اصفهان که بسیار جالب وزیبا است .

ازاواخر دوره تیموریه وآغاز دوره صفویه استفاده ازنوع دیگری ازکاشی معروف به کاشی خشتی یاهفت رنگ درتزیین بناهای گوناگون متداول شد .

همانطور که قبلا نیزیاد گردید ، دراواخر دوره های تیموری وصفویه بتدریج تزئینات کاشی هفت رنگ جایگزین کاشیکاری معرق گردید . تحویل ورواج کاشی هفت رنگ راتاحدودی میتوان ناشی ازدلایل اقتصادی وسیاسی دانست . باتوجه به اهمیت معماری واحداث روزافزون بناهای مذهبی وغیرمذهبی دردوره صفویه معماران برآن شدند که درتزئین بناهای گوناگون از شیوه تزئینی کاشی هفت رنگ بهره گیرند . بااستفاده از این شیوه هنرمندان قادر بودند .

کاشی کاری در عهد هخامنشی:
در عهد هخامنشی کاش هایی لعاب دار از شوش و تخت جمشید به دست آمده که بسیار ظریف و زیبا تهیه شده. آثار شوش در زمان هخامنشی با همان شیوه هنر کاشی سازی
بین النهرین تهیه شده است و این خود دلیل دیکری است بر تاثیر هنر بین النهرین برهنر هخامنشیان.

در دوره اشکانی و ساسانی هنر کاشی کاری به دست فراموشی سپرده شد.
کاشی کاری پس ازاسلام تا دوره سلجوقی:
در معماری اسلامی ابتدا از آجر کاری و گچ بری برای نوشته های کتیبه های مساجد و مقابر و منازل استفاده می شده، اما رفته رفنه استفاده از کاشیکاری در سر درها، محرابها و گنبد ها رایج گردید. کاشیکاری در عهد سلجوقی مورد توجه هنر مندان قرارگرفت.

نوع کاشی مورد استفاده در عهد سلجوقی به ” خشت کاشی” معروف است. برای ساختن این نوع کاشی، از روش قالب زدن استفاده می شده، اکثر این قالبها به شکل هندسی هستند که با کنار هم چیدن آنها، در مجموع طرحی هندسی به دست می آمده، شکلهای متداولتر اکثرا صلیب و ستاره( هشت پر) هستند. و پس از ریختن سفال کاشی روی آن را با لعاب نقاشی میکردند.

و با لعابی یک دست برروی سفال پخته می ریختند و سپس روی آن را نقاشی می کردند. از این نوع سفال بیشتر در کتیبه ها استفاده شده است.و یاکثرا با خط نسخ و یا تعلیق بر روی آنها عباراتی نوشته اند و نیز نقوشی متاثر از تذهیب دارند. در کاشان که از مراکز مهم سفال گری بود،

کاشی های زیباو معروفی ساخته می شد. معروف ترین این کاشی ها در محراب حرم امام رضا در قرن 7 ه.ق کار گذاشته شده است. این کاشی ها اثر خانواده ای هنرمند ار کاشان به نام خاندان محمد بن ابن طاهر است. نقوش کاشی های اماکن متبرکه، بیشتر از گیاهان و گاه حیوانات است. در بعضی از این کاشی ها از رنگهای زرین استفاده شده که به نام کاشی زرین فام معروفند که رنگ زرین را بیشتر بر زمینه های فیروزه ای و سبز به کار برده اند.

کاشی کاری در دوره تیموری :
پس از حمله مغولها و ویرانی حاصل از آن،طبیعی بود که مرمت و نوسازی ویرانه ها از سر گرفته شود.کاشی جدیدی مورد استفاده قرار می گیرد که” معرق کاری” یا ” کاشی موزائیک” نام دارد.شیوه کار به این ترتیب بوده است که سفالهای لعاب داده شده را بر مبنای طرح اصلی،

به قطعات کوچکی می تراشیدند.و سپس با کنار هم گذاشتن آنها، به شکل هندسی دست میافتند. از آثار معروف عهد تیموری باید از مسجد کبود تبریز، سلطانیه و محراب معروف مدرسه امامی در اصفهان نام برد.

کاشی کاری در دوره صفویه:
“کاشی هفت رنگ” در این دوره جای مهم دارد. از آنجا که تهیه کاشی معرق مشکل بود، کاشی هفت رنگ متداول می شود. اما از کاشی معرق هم استفاده می شده است. شیوه کار کاشی هفت رنگ به این ترتیب بوده است که سفالها را به قطعات یک شکل ( معمولا مربع) می بریدند و سپس روی آن را نقاشی می کردند و می پختند. این قطعه های یک اندازه در کل مکمل یکدیگر بودند. و بیشتر به این جهت به کاشی هفت رنگ معروف هستند که تنوع رنگی در آنها بسیار است.

موضوع این نوع کاشی متاثر از نقاشی بوده است و همچون نقاشی های عهد صفوی تنوع طرح و رنگ و پرداخت در آنها بسیار قابل توجه است. از آثار بسیار معروف عهد صفوی باید از کاشی کاری های مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام خمینی ( شاه سابق) در اصفهان نام برد.

گنبد مسجد شیخ لطف الله و کاشی کاری های درونی و بیرونی آن در نوع خود از پر ارزش ترین آثار جهان به شمار می رود. ادر مسجد امام خمینی نیز هماهنگی رنگها و طرح های کاشی ها به ظرافت و زیبایی در جهان معروف است.

کاشی کاری در دوره زندیه و قاجاریه و بعد ار آن:
هنر غرب در کاشی کاری عهد زندیه و قاجاریه سخت موثر افتاده است. نقاشی هایی تازه به نام ” گل لندنی” در این ادوار در کاشی ها نقش بسته و رنگهای جدیدی نیز به کار گرفته می شود که تابیش از این رایج نبود. عمارت کلاه فرنگی ( موزه پاریس ) و کاشی کاریهای مسجد وکیل در شیراز این نکته را روشن می کند. نقوش این کاشی ها بیشتر متاثر از طبیعت است،

و در مجموع در کل ساختمان از نوعی همامنگی بر خوردار است که متاثر از همان شیوه صفوی است. این نکته در کاشی کاری های مسجد وکیل شیراز به خوبی آشکار است.هر چند کاشی کاری عهد زندیه متاثر از کاشی کاری عهد صفوی است اما غنا و زیبایی آن را ندارد. در عهد قاجاریه تحولی نسبی از لحاظ رنگ آمیزی و موضوع در کاشی کاری پدید آمد

یعنی اکثرا در کاشی کاری های ابن عهد شاهد موضوعات تاریخی و یا زندگی روزمره درباریان هستیم. از جمله ابداعات جدید این عهد به کارز گرفتن رنگ قرمز است که تا بیش از این در کاشی کاری رایج نبوده است. از این ادوار به بعد، کاشی کاری نیز رو به زوال می رود.با ورود مواد صنعتی جدید برای پوشش ساختمانها نظیر سیمان و غیره بازار هنر کاشی کاری از رونق می افتد.

در دهه های اخیر پوشش قسمتی از ساختمان ها را به کاشی یا سفال تزئین کرده اند اما کیفیت آنها قابل قیاس با هنر کاشی کاری نیست و موجی از تاثیر هنر غربی در آنها کاملا آشکار است.

گونه های کاشی :
کاشی سرامیکی دارای انواع وگونه های متفاوت وبسیاری است.اعمال یا عدم اعمال لعاب،مهم ترین عامل تمایز انواع کاشی بشمار می آید.میزان تخلخل کاشی نیز دردرجه دوم اهمیت قراردارد.

لعاب :
رنگ درکاشی های لعاب خورده می تواند دربافت کاشی واردشده باشد.این رنگ می تواند رنگ طبیعی خاک رس یا رنگدانه ای باشدکه قبل ازپخت کاشی به رس اضافه شده باشد.دربرخی موارددرکاشی های لعاب خورده،رنگ(معمولا مخلوطی ازسیلیکات سرب و رنگدانه ها) پس ازپخت بدنه برلعاب سطح اعمال می شود

. سپس کاشی را جهت ممزوج نمودن لعاب با بدنه، مجددا درکوره پخت قرارمی دهند.انواع کاشی های لعاب خورده ازبراق روشن تا مات کامل،دارای رنگها،طرحها وبافتهای سطحی متنوع تری درمقایسه با نوع بدون لعاب هستند

تخلخل :
میزان تخلخل براساس مقدارآب جذب شده توسط کاشی تعیین می شود.کاشی های غیرزجاجی میزان جذب آبی حدود7درصد یابیشتر،کاشی های نیمه زجاجی بین 2تا7 درصد،نوع زجاجی بین6/0 الی 3درصد وگونه غیرجاذب کمتراز5/0 درصد دارند. عموما هرچه زمان پخت ودمای کوره بیشترباشد،کاشی نیززجاجی تر ومیزان تخلخل آن کمتر می گردد.

موزائیکهای زجاجی سرامیکی،کاشی های گرانیتی وکاشی های پرسلانی ازجمله کاشی های زجاجی بامیزان جذب آب ناچیز محسوب می شوند.کاشی های پرسلانی نیز باهمان مواداولیه لازم برای چینی پرسلانی،جهت پوشش دیواروکف بسیارمناسب هستند

.بسیاری ازکاشیهای بدون لعاب وکاشیهای Quarry نیز جزء گونه با زجاجی هستند.نوع غیرزجاجی شامل بدنه های سفید،کاشیهای دیواری لعاب خورده،برخی بدنه های قرمز،کاشیهای دمای پخت پائین وسنگفرشهاهستند.گرچه لعاب سطح هرکاشی مقاوم دربرابرجذب آب است،لیکن کاشیهای لعاب دارممکن است نسبت به نوع بدون لعاب مقاومت کمتری دربرابرآب ازخودنشان دهند.این مسئله البته بستگی به میزان مقاومت تخلخل بیسکوئیت کاشی وضخامت لعاب دارد.

بااین وجود،آب ازطریق فاصله بین کاشیها که با ملات پرمی شود،واردبدنه آنها می گردد.هنگام انتخاب کاشی مناسب برای مکانهای مرطوب (نظیراطراف دوش و وان،کف حمام واطراف دستشویی) مسئله تخلخل کاشی اهمیت بیشتری پیدا می کند،

چراکه آب جذب شده توسط کاشی های متخلخل محل امنی برای رشد باکتریها خواهدشدوسرانجام بانفوذبه لایه های زیرین باعث شل شدن اتصال بین کاشی وزمینه خواهد گردید.کاشی های غیرزجاجی یا نیمه زجاجی رانبایددرنمای بیرونی مناطق سردسیر مورداستفاده قرارداد،چراکه آب جذب شده دربدنه کاشی مرتب یخ زده وآب می شود

ودرنهایت باعث ترک خوردن کاشی می گردد.گرچه فروشندگان کاشی معمولا کاشیها رابرحسب میزان تخلخل طبقه بندی نمی کنند،لیکن دراین زمینه دارای اطلاعات کافی هستند.معمولا فروشندگان کاشی،کاشی سرامیکی رابه سه دسته کاشی دیواری لعاب خورده،کاشی کف و کاشی موزائیکی طبقه بندی

می نمایند.درهرطبقه،کاشیهارابراساس درجه مقاومتشان دربرابر شرایط محیطی ومواردی نظیرنفوذ آب،مقاومت دربرابر سایش وضربه گروه بندی می کنند.اندازه،ضخامت وساختار سطح کاشی ازدیگر عوامل مهم وموثردرانتخابی صحیح به شمارمی روند(برای مثال،بدنه های مقاوم دربرابر

لغزندگی برای کاربردهای کف مناسب ترهستند).کاشیهای دیگری که دارای ویژگیها وکاربردهایی مشابه کاشی های سرامیکی هستند عبارتنداز:آجروکاشیهای سیمانی.گونه های متعددسنگ طبیعی نظیرسنگ مرمر،سنگ لوح،گرانیت و مرمر رگه دار نیز به شکل کاشی یافت می شوند.این سنگها وهمچنین کاشی های چوبی و وینیل درآینده موردبحث خواهندگرفت.

کاشی دیواری :
کاشی دیواری معمول ترین نوع کاشی سرامیکی مورداستفاده عموم است که دراندازه ها،رنگها وطرحهای گوناگون یافت می شود.بیشترکاشیهای تزئین مرسوم ومنقوش بادست متعلق به این دسته اند.کاشی های دیواری معمولا25/0 الی 375/0 ایچ ضخامت، 3*3 اینچ الی 6*6 اینچ ابعاد ودرشرایطی باابعاد واشکال بزرگتر و متفاوت تری به بازار ارائه می شوند.

ابعادمذکور اسمی والبته دربرگیرنده بندکی نیزهستند.معمولا،کاشیهای دیواری نازک،سبک ومتخلخل بوده وبالایه نازکی ازلعاب(فقط مناسب استفاده روی دیوار)پوشانده شده اند.بااین وجود این، می توان آنها را روی پیشخوانها یا کفهایی بامیزان ترددکم یارطوبت جزئی ماننداتاق خوابها یاحمامها مورداستفاده قرارداد.

کاشیهای دیواری رامی توان درمحیطهای مرطوب نظیراطراف وان ودوش نیز نصب کرد.درچنین شرایطی،معمولا یک لایه بتونه ضدآب راجهت محافظت درزها دربرابرنفوذ آب روی کاشی پخش می کنند.البته درتعدادی ازکاتالوگها،کاشی های دیواری اینچنین طبقه بندی نشده وآنها رابانام طراحشان می شناسندواغلب، شرایط وسطح مناسب برای نصب کاشی رامشخص ومعرفی می نمایند.

کاشیهای دیواری ورقه ای :
کاشی های ورقه ای درواقع کاشی هایی هستندکه بانظم وفاصله ای خاص کناریکدیگروروی ورق کاغذی خاص،پلاستیک مشبک یایک لایه مشبک پارچه ای قرارمی گیرند.گاهی اوقات نیزبااستفاده ازمقادیرکم وینیل،چسب سیلیکن یا پلی یوریتاین (Polyurethane) بانام روکش نقطه ای به هم متصل می گردند.

این صفحات معمولا دراندازه های12 اینچ مربع به بالا یافت می شوند.گرچه کاشیهای دیواری ورقه ای نیازی به کارپرزحمت درزبندی کاشیهای تک ندارندودرنتیجه کارنصب رابسیارآسان می کنند،لیکن به نسبت قیمت،ازکاشیهای تک باهمان کیفیت گرانترهستند.همچنین ازلحاظ اندازه،رنگ وطرح درمقایسه باکاشیهای تک محدودترهستند.بعضی ازکاشیها رامی توان روی کفها یاپیشخوانها مورداستفاده قراردادکه البته پس ازنصب، درزها بایدباملات پرشوند.

کاشیهای دارای ورقه های ازپیش چیده :
ازانجاکه این کاشیها نیازبه پرداخت باملاتهای ویژه ندارند،لذا یک مرحله جلوترازکاشی های دیواری ورقه دارهستند.ملات درواقع یک لایه انعطاف پذیرپلی یوریتاین،کلریدپلی وینیل یا بتونه سیلیکن است که احتیاجی به بتونه وملاتهای سیمانی ندارد.خودورقه ها نیزانعطاف پذیری کافی برای خمش وکشش هنگام کاربرخوردارهستند

.این ویژگی خاص،به نصاب این امکان رامی دهدتابااستفاده ازقطعات ویژه وکاشیهای مخصوص لبه کار،عمل نصب رابه خوبی انجام دهد.لوله های حاوی بتونه سیلیکن برای پوشش فواصل بین صفحات وکاشیهای حاشیه ای مورداستفاده قرارمی گیرند.معمولا ،دوغاب رابایک ماده شیمیایی بازدارنده رشدقارچها وکپکها مخلوط می کنند

تابتوان آن را درمحیط های مرطوب نظیرحمامها به کاربرد.به خاطراستفاده ازاین نوع ماده شیمیایی،FDA (انجمن موادغذایی و دارویی) کاربرداین صفحات راروی پیشخوانهای آشپزخانه ها یا محل طبخ وآماده سازی غذا توصیه نمی نماید. این بتونه ها به رنگ سفید یا دیگر رنگها دربازار موجودند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پروژه دانشجویی مقاله در مورد اختلالات روانی فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد اختلالات روانی فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد اختلالات روانی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد اختلالات روانی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد اختلالات روانی فایل ورد (word) :

انواع اختلالات:
اختلالهای اضطرابی، اختلالهای ساختگی، اختلالهای تجزیه ای، اختلالهای جنسی، اختلالهای خوردن، اختلالهای خواب، اختلالهای کنترل تکانه، اختلالهای سازگاری، اختلالهای شخصیت،

انواع اختلالهای اضطرابی:
1 – وحشت زدگی:
یک حمله ی وحشت زدگی (painc attack) عبارت از دوره ای متمایز و با شروع ناگهانی ترس شدید، بیمناکی، یا وحشت است که اغلب با احساس قریب الوقوع سرنوشت شوم همراه است. در جریان این حمله ها، نشانه هایی مانند تنگی نفس، تپش قلب، احساس درد و ناراحتی در قفسه ی سینه، احساس خفگی، و ترس از «دیوانه شدن» وجود دارد.

4 یا بیش از 40 مورد از نشانه های گفته شده در دوره ی ترس یا ناراحتی شدید بطور ناگهانی ظاهر می شود و در مدت (10 دقیقه یا کمتر) به اوج خود می رسد. افرادی که به خاطر حمله های وحشت زدگی غیر منتظره در صدد دریافت درمان بر می آیند معمولاً ترس را شدید توصیف می کنند و گزارش می دهند که گمان کرده اند در شرف مرگ، از دست دادن کنترل، حمله ی قلبی، سکته کردن یا «دیوانه شدن» هستند.

گلگون شدن چهره در حمله های وحشت زدگی وابسته به موقعیت و در رابطه با اضطراب اجتماعی یا عملکردی متداول است نوع اضطرابی که مشخصه ی حمله وحشت زدگی است بر حسب ناپیوسته بودن آن، ماهیت تقریباً غافلیگرانه و شدت خاص و زیاد آن از اضطراب فراگیر تمیز داده می شود.

ویژگی های توصیفی افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی:
1 – نگرانی درباره ی حملات وحشت زدگی
2 – اکثر این افراد احساس پایدار و یا متناوب اضطراب را گزارش می کنند.
3 – درباره ی بسیار از تجربیات بیم ناک هستند.

مثلاً مبتلایان به این اختلال از روی یک نشانه ی خفیف جسمی یا عوارض جانبی یک دارو و نتیجه فاجعه آمیزی را پیش بینی می کنند (مثلاً تصور اینکه سه سردردشان حاکی از تومور مغزی یا نشانه ی بحران فشار خون بالاست) در 50 تا 65 درصد افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی دچار افسردگی هم هستند.

2 – هراس:
ویژگی اصلی هراس، ترس آشکار و مستمر از اشیاء یا موقعیت های اجتماعی یا عملکردی است که ممکن است موجب شرمندگی شود. قرار گرفتن در برابر محرک هراس آور تقریباً همیشه موجب بروز اضطراب می شود. در افراد زیر 18 سال، نشانه های باید به مدت 18 ماه قبل از تشخیص

هراس مشخص، دوام داشته باشد. بزرگسالان متبلا به این اختلال متوجه هستند که هراس آنان، مفرط یا غیر منطقی است در مورد فردی که از آسانسور اجتناب می کند زیرا معتقد است که عمداً مورد خرابکاری قرار گرفته است و متوجه نیست که این ترس مفرط و غیر منطقی است، به جای هراس مشخص به اختلال هذیانی تشخیص داده خواهد شد.

ویژگی های توصیفی افراد متبلا به اختلال هراس:

1 – حساسیت زیاد نسبت به انتقاد
2 – ارزیابی منفی
3 – عزت نفس ضعیف یا احساس حقارت
4 – اشکال در ابراز خود
مطالعات اجتماعی حاکی از آن است که هراس اجتمعی در زنان بیشتر از مردان است اما نمونه های بالینی شیوع را در هر دو جنس برابر یا در مواردی مبتلایان آقا بیشتر است.
در کودکان، اضطراب ممکن است با گریه، قشرق، سفت کردن اندامها، یا محکم کردن خود و چسبیدن ابراز شود.
نسبت جنسی در بین انواع گوناگون هراس های مخشص فرق می کند: تقریباً 15 تا 90 درصد مبتلایان به هراس مشخص نوع حیوانی و محیط طبیعی زن هستند. (به جز ترس از بلندی که نسبت زنان مبتلا 55 تا 70 درصداست) به همین ترتیب تقریباً 75 تا 90 درصد مبتلایان به هراس مشخص نوع موقیعت زن هستند. تقریباً 55 تا 70 درصد مبتلایان به نوع خون- ترزیق را زنان تشکیل می دهند.

3 – اختلال وسواس فکری- عملی:
اختلال وسواس فکری: عقاید، افکار، تکانه یا تصاویر ذهنی پایدار که فراحم و نامناسب می نماید و منجر به اضطراب می گردند تردید در مورد اینکه عملی را انجام داده یا نه مثلاً ترک خانه بودن قفل کردن درب و ; این پدیده حاکی از آن است که فرد با محتوای وسواس فرکی بیگانه است، آن را تحت کنترل خود نمی داند و از نوع اندیشه ای نیست که او انتظار دارد. شایع ترین وسواس فرکی

عبارتند از افراط افکار درباره ی آلودگی (مانند آلوده شدن در اثر از دست دادن)، تردیدهای مکرر مانند تردید در مورد اینکه آیا فرد عملی را انجام داده است یا نه، (مانند مجروج کردن یک فرد در حادثه ی رانندگی) لزوم قرار گرفتن اشیا با یک نظم خاص (مانند پریشانی شدید، در زمانی که اشیا نامنظم می شوند)( تکانه های پرخاشگرانه (مانند آسیب رساندن به کودک خود) فرد دارای وسواسهای فکری می کوشد این قبیل افکار یا تکانه های را نادیده گرفته یا سرکوب کند.

وسواس عملی:
رفتارهای تکراری (مانند شستن دست، منظم کردن، بازبینی) یا اعمال ذهنی (مانند دعا کردن، شمارشش، تکرار، واژه ها به آرامی، هستند که هدف آنها پیشگیری یا کاهش اضطراب یا پریشانی است نه به دست آوردن و رضایت، در اکثر موارد شخص احساس می کند که مجبور به انجام وسواس عملی است تا پریشانی را که با وسواس فکری همراه می شود کاهش دهد. متداولترین وسواسهای عملی شامل شستن و تمیز کردن، شمارش و بازبینی، درخواست یا مطالبه ی اطمینان و خاطر جمعی، اعمال تکراری و منظم کردن هستند.

ویژگی های اصلی اختلال وسواس فکری- عملی عبارتند از وسواسهای فکری یا عملی برگشت کننده که به دلیل شدید بودن وقت گیر هستند. (یعنی بیش از یک ساعت در روز وقت می گیرند).

4 – اختلال در معرض یک محرک تنش زای به شدت آسیب زا است که به تجربه ی مستقیم شخص رویدادی مانند مرگ واقعی یا تهدید به مرگ یا آسیب جدی یا سایر رویدادهایی که تمامیت جسمی فرد با تهدید می کنند، یا مشاهده ی مرگ، مجروح شدن یا تهدید علیه تمامیت جسمی شخص دیگر است.

 

اختلال فشار روانی حاد:
ویژگی اصلی اختلال فشار روانی حاد ظهور نشانه های بازر اضطراب، تجزیه ای و سایر نشانه هایی است که طی 1 ماه پس از روریارویی با یک محرک تنش زای به دشت آسیب‌زا روی می دهد.
ویژگی های توصیفی و اختلالهای روانی مربوط:
احتمال دارد در اختلال فشار روانی حاد نشانه هایی یاس و ناامیدی وجود داشته باشد که ممکن است به اندازه ای شدید و پایدار باشند.

متبلایان به این اختلال در معرض خطر فزاینده ی بروز اختلال فشار روانی پس آسیبی قرار دارند رفتار و خطر جویی ممکن است پس از آسیب روی دهند.

5 – اختلال اضطراب فراگیر:
اضطراب و نگرانی مفرط (انتظار توام با دلواپسی) درباره تعدادی از رویدادها از ویژگی‌های اصلی این اختلال است.
اضطراب و نگرانی همراه با حداقل سه نشانه ی اضافی از فهرستی است که شامل بیقراری، خستگی پذیری اشکال در تمرکز، تحریک پذیری، تنش عضلانی و اشکال در خواب است.
بزرگسالان متبلا به اختلال اضطراب فراگیری اغلب درباره شرایط زندگی روزمره و عادی مانند

مسئولیتهای شغلی، احتمالی، اوضاع مالی، سلامت اعضاء خانواده حوادث ناگوار برای فرزندانشان یا موضوعهای جزئی (مانند خرده کاری های خانه، دیر آمدن سر ملاقات، احساس نگرانی می کنند.
کودکان مبتلا به این اختلال تمایل به نگرانی مفرط درباره توانایی با کیفیت عملکردشان دارند. در جریان سیر این اختلال، کانون نگرانی ممکن است از یک موضوع به موضوعی دیگر تغییر کند.
اختلال اضطراب فراگیر در اکثر موارد با اختلالهای خلقی (مانند، اختلال افسرگی عمده یا اختلال افسرده خویی، سایر اختلال اضطرابی مانند وحشت زدگی هراس) و ;

در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اضطرابها و نگرانیها اغلب به کیفیت عملکردشان توسط دیگران ارزیابی نمی شود.
در موقعیتهای بالینی، این اختلال در زمان تا حدودی بیشتر از مردان تشخیص داده می‌شود (در حدود 55 تا 60 درصد از مبتلایان به این اختلال را زنان تشکیل می دهند). یعنی بیشتر و در اکثر موارد از مطالعات نسبت جنسی زنان بیشتر از مردان است. (2 به 3)

6 – اختلال اضطرابی ناشی از بیماری جسمانی
اضطراب بازر، حمله های وحشت زدگی یا وسواس های فکری یا عملی در تصویر بالینی را شامل می شود این اختلال باعث نقص در کارکرد اجتماعی و شغلی می شود. ویژگی اختلال اضطراری ناشی از بیماری جسمانی اضطراب قابل ملاحظه ی بالینی است که رابطه آن را اثرات فیزیولوژیک اضطراب ناشی از یک بیماری جسمانی هستند یا نه، متخصصین بالینی باید برای تعیین اینکه آیا نشانه های اضطراب ناشی از یک بیماری جسمانی هستند یا نه، متخصیص بالینی باید نخست وجود بیماریهای جسمای را تایید کند.

اختلالهای جسمانی شکل
ویژگی مشترک اختلالهای جسمانی شکل وجود نشانه های جسمی است که حاکی از یک بیماری جتسمانی هستند. (به همین دلیل اصطلاح جسمانی شکل به کار گرفته می شود) و به طور کامل به حسب یک بیماری جسمانی، اثرات مستقیم مصرف مواد، یا یک اختلال روانی دیگر (مانند اختلال وحشت زدگی) توصیه نمی شوند. اختلالهای جسمانی شکل شامل این بخش ها هستند:
1 – اختلال جسمانی کردن
2 – اختلال جسماین شکل نامتمایز

3 – اختلال جسمانی شکل نامتمایز
4 – اختلال تربیتی
5 – اختلال درد
6 – اختلال بدشکلی بدن

1 – اختلال جسمانی کردن:
اختلالی چند نشانه ای است قبل از 30 سالگی شروع شده چندین سال دوام می یابد آمیزه ای از نشانه های درد شامل درد سر، شکم، پشت، مفاصل، دست ها، پا، قفسه ی س

ینه، راست روده ; ناراحتیهای معدی، روده ای مشکلات جنسی و عصبی است.
ویژگیهای توصیفی و اختلالهای روانی مربوط: مبتلایان به اختلال جسمانی کردن معمولاً شکایتهایشان را با آب و تاب و اغراق آمیز بیان می کنند، اما اغلب اطلاعات اختصاصی واقعی وجود ندارد.
آنها اغلب گزارشان بی ثباتی هستند. نشانه های اضطراب بارز و خلق افسرده بسیار شایع‌اند و ممکن است علت مراجعه آنها به مرکز بهداشت روانی باشد. رفتار تکانشی و ضد اجتماعی، تهدید به خودکشی یا اقدام به آن و اختلافف زناشوئی ممکن است وجود داشته باشد. اختلال افسردگی عمده، اختلال وحشت زدگی و اختلالهای مرتبط با اختلال جسمانی کردن همراه می شود. اختلالهای شخصیت نمایشی مرزی و ضد اجتماعی بیشترین اختلالهای شخصیت همراه با این اختلال هستند.

2 – اختلال جسمانی شکل نامتمایز:
ویژگی اصلی اختلال جسمانی شکل نامتمایز وجود یک یا چند شکایت جسمی است که به مدت 6 ماه یا بیشتر استمرار می یابند. فروانترین شکایتها عبارتند از خستگی مزمن، از دست دادن اشتها، یا نشانه های معدی- روده ای یا ادراری- تناسلی. اختلال جسمانی شکل نامتمایز یک طبقه ی باقیمانده برای نمونه های جسمانی شکل پایدار است که با همه‌ی ملاکهای تشخیص اختلال جسمانی کردن یا یک اختلال جسنانی شکل دیگر مطابقت ندارد.

مسیر شکایتهای جسمی بدون توجیه، غیر قابل پیش بینی است تشخیص نهایی یک بیماری جسمانی یا یک اختلال روانی دیگر به فراوانی صورت می گیرد.
سایر اختلالهای روانی که اغلب با شکایتهای بدون توجه همراهند عبارتند از اختلال افسردگی عمده، اختلاهای اضطرابی و اختلالاتی سازگاری، بر خلاف اختلال جسماین شکل نامتمایز، نشانه های جسمی اختلالهای ساختگی و تمارض به عمده وانموده یا ایجاد می شوند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >