سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله حقوق متقابل استاد و شاگرد فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله حقوق متقابل استاد و شاگرد فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله حقوق متقابل استاد و شاگرد فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله حقوق متقابل استاد و شاگرد فایل ورد (word)

فصل اول 

مقدمه  
فصل دوم: اهمیت مقام استاد  
فصل سوم: وظایف استاد  
فصل دوم: آداب مربوط به شاگرد در برابر استاد  
فهرست منابع و مواخذ  

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله حقوق متقابل استاد و شاگرد فایل ورد (word)

قرآن کریم ،خطاط عثمان طه ، مترجم : فولادوند سهری،چاپ دوم،قم

1-آداب الطلاب؛ برخوردار فرید ،شاکر. انتشارات صبا.چاپخانه قدس. چاپ دوم بهار

2- آفات الطلاب، برخوردار فرید ،شاکر.انتشارات صبا چاپخانه قدس. چاپ دوم بهار

3- آداب تعلیم وتعلم در اسلام ،شهید ثانی ،حجتی دکتر سید محمد باقر . ناشر.دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپخانه سپهر خرداد

4-آئین دانشوری گزیده ای کوتاه برمنیه المرید

1-    اخلاق ج1و3 – امام خمینی (ره) . نشر انش حوزه چاپ و صحافی : اسوه چاپ اول تابستان

2-    110 سرمشق از سخنان حضرت علی (ع) .شیرازی ،آیت الله علیان نژادی ابوالقاسم چاپ امیرالمومنین (ع) ناشر: مدرسه الامام علی بن ابی طالب چاپ اول

3-    حقوق از دیدگاه امام- سجاد (ع) شرح رساله الحقوق مشایخی ،قدرت الله قم انتشارات انصاریان چاپخانه صدر-قم چاپ اول

4-    مهر استاد . سیره عملی وعلمی استاد جوادی عاملی . بند علی حجه السلام سعید. ناشر مرکز نشر اسراء چاپخانه: دفتر انتشارات اسلامی چاپ دوم اردیبهشت

5-    هفتاد ونه منبر استادی،رضا. توزیع وتولید : ارزشمند. چاپ.قدس ناشر:قدس چاپ دوم بهار

مقدمه

سپاس و ستایش ویژه خداست خدایی که با نیروی خامه وقلم انسان را با علم ودانش آشنا ساخت ،علم ودانشی که بشر با آن ، سابقه و آشنایی نداشت

خامه ای که دانشمند در طریق ارشاد جامعه بر روی کاغذ و نوشت افزار به جریان می اندازد از خون شهدا وجانبازان راه حق گرانقدر تر و ارجمند تر است .ولی باید هشدار دهیم که هر علم ودانشی نمی تواند ضامن قرب انسان به خدا گردد

تحصیل علم به هر صورت و کیفیت وعاری از هر گونه قید وبند نمی توان مراتب رضای الهی را به خود جلب نماید، بلکه برای تحصیل و فراگیری علم شرایطی است و برای سامان دادن دانش ضوابطی وجود دارد

در تحقیق حاضر در صدد بر آمدیم که مستقیماً و بطور جداگانه پاره ای از شرایط تعلیم وتعلم و آداب وآیین ها و مسائل مربوط به آن از قبیل وظایف پرارزش وسودمند به حال عالم و متعلم را به خواست خداوند بازگو کنیم

با امید که این کتاب رهگشای فراسوی علاقمندان وشیفتگان علم ودانش در وصول به مطلوب وهدف آن باشد

فصل دوم: اهمیت مقام استاد

کمال وتمامیت شخصیت انسان براساس دانش و بینش او استوار است .زیرا در وجود و ظل این بینش می تواند خود را در رده فرشتگان آسمانی قرار دهد وبرای اینکه بتواند به مقامات رفیع اخروی برسد آمادگی کسب می کند

عالم ودانشمند نه تنها درآخرت دارای مراتب والایی هستند ،در دنیا نیز از سپاس و ستایش افراد جامعه برخوردارند

«عن النبی صل الله علیه وآله»:” زیاره العلماء احب الی الله تعالی من سبعین طوافاً حول البیت و افضل من سبعین حجه و عمره مبروره ومقبوله ،و رفع الله تعالی له سبعین الدرجه و انزل الله علیه الرحمه، وشهدت له الملائکه ان الجنه  وجبت له”(1)

رسول خدا (ص) فرمودند : زیارت نمودن دانشمندان در نزد خداوند متعال محبوبتر از هفتاد طواف گرد خانه و با فضیلت تر از هفتاد حج و عمره پذیرفته شده می باشد و خداوند هفتاد درجه او را بالا می برد و رحمتش را بر او نازل می کند و فرشتگان گواهی می دهند بر اینکه بهشت بر او واجب شده است

پیامبر اسلام (ص) مردم را به حضور درس علماء و دانشمندان ترغیب می فرمودند

«قال النبی صل الله علیه و آله» :یا اباذر!الجلوس ساعه عند المذاکره العلم احب الی الله من قیام الف لیله یصلی فی کل لیله الف رکعه، و الجلوس ساعه عندالمذاکره العلم احب الی الله من الف عزوه والقرآن کله»(2)

پیامبر اکرم (ص)فرمودند : ای اباذر،نشستن یک ساعت در جلسه عالم و محضر استادی که مذاکره علمی  دارد در نزد خداوند محبوبتر است از شب زنده داری هزار شب که در هرشب هزار رکعت نماز بخواند

ای اباذر! نشستن یک ساعت در محضر عالم و به موضوعات علمی پرداختی در نزد خدا محبوبتر از شرکت کردن در هزار جنگ و غزوه و خواندن تمام قرآن است

« قاتل بن سلیمان ‌‌}ازدی { می گوید: در کتاب «انجیل» به این مطلب برخوردم که خداوند به عیسی (ع) فرمود

« دانشمندان را گرامی بدار } یعنی در بزرگداشت آنان دریغ مکن { اهمیت و ارزش مقام و مرتبت آنان را بشناس.زیرا من دانشمندان را از لحاظ مقام و منزلت بر تمام آفریدگانم-بجز پیامبران و رسولان خود-مزیت و برتری بخشیدم –مزیت و برتری آنان بر،همانند برتری وبر جستگی آفتاب بر ستارگان و همانند برتری آخرت بر دنیا و همچون برتری من بر تمام پدیده های هستی می باشد.»1

و از گفتار و سخنان مسیح (ع)است که گفت

«اگر کسی به زیور علم و دانش آراسته گردد و رفتار خود را با موازین علمی خود منطبق سازد و به علم خود عمل کند او همانند کسی است که در آسمان ها بعنوانم شخصیتی عظیم و شکوهمند و انسانی بزرگ،نامبردار بوده و از او به عظمت یاد کنند»2

بزرگان و عرفا در باره آثار هم نشینی با عالمان و دانشمندان سخنان بسیار نیکوی دارند و از آن جمله

عارفی می گوید «اگر کسی در حضور عالم و دانشمندی بنشیند و نتواند از اندوخته های خود استاد و اندوخته های علمیش مایه ای ذخیره کند و در صیانت و حفظ سخنانش احساس عجز کند ،علا رقم چنین محرومیت و نا توا نی ،بخاطر همنشینی با عالم و دانشمند وشرفیابی از محضر او  هفت کرامت و فضیلت نصیب او می گردد

1)     به فضیلت و پاداشی که در تعالیم و فرهنگ دانش پرور اسلامی برای شاگردان و دانش آموخته گان معطوف شده است دست یابد

2)     مادامی که در محضر عالم ودانشمند بسر می برد از گناهان و معاصی مصونیت دارد( و قهراً از تیرس جرم و نافرمانی خدا بدور است)

3)     و آنگاه که در جهت پویائی از علم ودانش اندوختن ، از خانه خویش بیرون می آید ‌‌} تا آنگاه که به خانه خویش باز می گردد{ مشمول لطف و رحمت الهی است

4)     وقتی که در حلقه درس تعلیم وعالم و دانشمند ، جلوس می کند نظر به اینکه سایه رحمت الهی، چنین حلقه ای را زیر پوشش خود قرار میدهد. اورا ازاین بارش رحمت نصیبی خواهد بود

5)     مادامی که او به درس و سخنان عالم  و دانشمندان گوش فرا می دهد ، همین گوش فرا دادن بعنوان طاعت او بشمار آمده ودر پرونده اعمال او ثبت و ضبط می گردد

6)      اگر او علیرغم استماع سخنان استاد ، احساس کند که چیزی از گفتار او را درک نکرده و بخاطر چنین احساسی ، اندوهگین گردد،همین اندوه و تنگدلی وسیله ای برای قرب او به پیشگاه خدا می شود.(1)

انسان در کنار علماء و دانشمندان علوم فراوانی را می آموزد همین که در کنار آنها می نشیند به این حقیقت پی می برد که مسلمانان به عالم ودانشمند ارج می نهد و قلبشان از فسق و گناه دور می شود ارج وقرب علما بسیار والا است

کسی که خداوند متعال وجود او را با حکمت و دانش کرده است و سرمایه زیادی یعنی علم به او داده است همانطوری که می تواند به مردم سود ونفع برساند خود نیز می تواند ازاین سرمایه در زندگی انسانی و معنوی خویش بهره بگیرد. کسی که مردم را به هدایت و رشد فکری و معنوی دعوت می کند

 ودراین راه موفق می گردد به هر اندازه که کسی را علمی بیاموزد مزد وپاداش از خداوند منان دریافت می کند

آداب تعلیم و تعلم در اسلام .دکتر سید محمد باقر حجتی صص 90-

 خداوند کریم و دانا در کتابش در چندین آیه به اهمیت مقام دانشمند اشاره کرده و صفاتی را از برای آنها ذکر کرده است .بعضی ازاین فضیلتها ازاین قبیل هستند

اول: ایمان، والراسخون فی العلم یقولون آمنا به .(1)

کسانی که در علم استوارند می گویند : به خدا ایمان داریم

دوم:توحید«شهدالله انه لا اله الا هو والملائکه واولوالعلم»(2)

خداوند،فرشتگان و صاحبان علم گواه آنند که جز او معبودی نیست

سوم: گریه واندوه، (ان الذین اوتوالعلم من قبله ; ویخرون للا ذقان یئکون)(3)

کسانی که پیش از نزول قرآن دانایی داده شد; و گریه کنان به پیشانی بر زمین می افتند

چهارم: خشوع و افتاده حالی:« و یخرون للا ذقان یبکون ویزیدهم خشوعاً»(4)

و به صورت بر زمین می افتد درحالی کع گریانند و برافتادگی آنها می افزاید

پنجم: خداترسی؛ «انما یخشی الله من عباده العلماء»(5)

در میان بندگان خدا، تنها عالمان  پروای خدا را دارند

فضیلت و برتری عالم ودانشمند بر عابد وپارسا به میزان هفتاد پایه و درجه است. و درجاتی که میان هر دودرجه آن ، فاصله دور ودرازی وجود دارد که اگر اسب را هواری بخواهد این فاصله را طی کند هفتاد سال به طول می انجامد تا مسافت میان دو درجه از درجات هفتاد گانه را بپیماند. علت وجود چنین فضیلت قابل توجه برای فرد عالم و دانشمند این است که شیطان وو انسانهای شیطان گونه بدعتها و نوآوری های نابخردانه ایی را در میان مردم ، جایگزین و رایج می سازد ولی عالم و دانشمند هشیار و بیدارگر آن نوآوری های زیان بخش و نامشروع را شناسایی می کند و می کوشد تا مردم را هشدار دهد و آنرا به مفاد آن آگاه سازد و آن را ازبیخ وبن برکند . کوششهای بی دریغ عالم ودانشمند در شناسایی بدعتها و از میان بردن آن زمینه را برای احراز چنین مقامات والایی را فراهم می آورد در حالی که عابد صرفاً به عبادت روی آورده و سعیو کوشش او فقط برای خود او می باشد.(1)

فصل سوم: وظایف استاد

تعلیم ، اسای و بنیادی است که قوام وپایداری دین و آئین بر روی آن استوار شده است. جامعه بشری از طریق تعلیم می تواند از کسادی ونابودی کالا و سرمایه های علمی پیشگیری کند. بنابراین تعلیم و انتقال  اندوخته های علمی به دیگران از مهمترین عبادات و بلکه موکد ترین واجبات کفایی است که هر فرد از جامعه انسانی که حامل علم وکالای معارف و معلومات است باید که در انتقال آن به دیگران ، احساس وظیفه و مسئولیت نماید و تا وقتی که این انتقال بوسیله دیگران صورت نگیرد همه علما و دانشمندان باید موضوع تعلیم را به عنوان یک امر واجب و تکلیف الزامی تلقی نموده و درصد اداء این وظیفه خطیر برآید

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید

«و اذ اخذالله میثاق الذین اوتوا الکتاب لبتینه للناس و لاتکتمونه»(1)

و آنگاه خداوند با مردمی نبشتار آسمانی در اختیار آنها قرار گرفت. پیمان بست که باید محتوای آن را برای مردم تشریع کرده واز بازگو کردن آن کتمان نورزید و آن را به دیگران تعلیم دهید

درجایی دیگر می فرماید

«ان الذین یکتمون ما انزلنا من البنیات والهدی من بعد مابیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون»(2)

« آنانکه رهنمودهای واضح وآشکار و عوامل رشد وهدایت را که ما آنها را فرو فرستادیم پس از آنکه ما همین رهنمودهای آشکار و راه هدایت را در نبشتار آسمانی گزارش و توضیح دادیم. در بازگو کردن آنها به مردم کتمان می ورزند، خدای متعال آنانرا از رحمت خویش طرد نموده و همه لعنت کنندگان نیز طرد آنان را از رحمت خدا درخواست می نمایند»

امور مختلف و متنوعی آداب و وظایف استاد نسبت به شاگردان و دانشجویان تشکیل میدهد که محور همه آنها تنظیم صحیح رابطه ی استاد با شاگرد می باشد درابتدا باید بدانیم وظیفه یعنی چه؟

وظیفه یعنی قبول مسئولیت

وظیفه در اصل به آن مسئولیتی که شخص برای انجام کاری برعهده می گیرد که باید به نحو احسنت آن  را انجام داد. زیرا شخص خود کاری را با میل قبول کرده است

با شخص شدن معنای و مفهوم وظیفه به وظایف استاد و مسائلی که استاد  در رابطه با شاگردان باید انجام دهد می پردازیم

1-    امکان وصول به مقام والای علمی در سایه ایمان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پروژه دانشجویی مقاله تیزهوشی فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله تیزهوشی فایل ورد (word) دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله تیزهوشی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله تیزهوشی فایل ورد (word)

عنوان    صفحه

مقدمه

تعاریف تیز هوشی و با استعدادها

شناسایی دانش آموزان تیز هوش

ویژگیهای تیز هوشان از نظر ترمن

سبب شناسی

کم پیشرفتی کودکان سر آمد

خصوصیات معلمان دانش آموزا از مظر لیندری

ملاحضات ویژه در تعلیم و تربیت پیش دبستانی

نتیجه گیری

فهرست منابع

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله تیزهوشی فایل ورد (word)

  • اتکینسون ، ریتال واتکینسون ریچاردس و هیلگارد ، ارنست (1387). زمینه روانشناسی جلد دوم (محمد نقی براهنی وسعید شاملو ودیگران مترجم). تهران : رشد
  • افروز ، غلامعلی (1364).مقدمه ای بر روانشناسی و آموزش وپرورش کودکان استثنایی ، تهران: دانشگاه تهران
  • سیاسی ، علی اکبر (1379).نظریه های شخصیت ، تهران دانشگاه تهران
  • سیف نراقی ، مریم و نادری ، عزت الله (1380). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، تهران: ارسباران
  • شولتز ، دوان و شولتز ، سیدنی الن (1380).نظریه ها ی شخصیت (یحیی سید محمدی ، مترجم). تهران: ویرایش
  • هنری ، پاول و ماسن ودیگران (1380). رشد شخصیت کودک (مهشید یاسائی ، مترجم) ، تهران: کتاب ماد
  • هالاهان ، دانیل پی و کافمن ، جیمزام (1377). کودکان استثنایی مقدمه ای بر آزمونهای ویژه (مجتبی جوادیان ، مترجم) ، مشهد: آستان قدس رضوی
  • تعاریف تیز هوش و با استعدادها

    تعاریف تیز هوش و با استعدادها :نخستین نکته ای که در زمینه شناسایی این افراد باید به خاطر داشت این است که در این مورد آنان هیچ تعریف مطلق وکاملی که مورد قبول همگان باشد ، وجود ندارد.دلیل اصلی این مطلب نیز وجود تفاوتهای فردی میان آنان است ، بدین معنی که تمام تیز هوشها به یک نسبت تیز هوش نیستند و نیز تمام افراد با استعداد فقط در یک رشته مستعد نمی باشد بلکه درجه های مختلف هوش وگوناگونی استعداد در میان آنان به خوبی قابل مشاهده است. به علاوه هر فرهنگی نیز با توجه به ارزشها و نگرشها و سبک زندگی تیز هوشی و استعداد را به گونه ای متفاوت تعیین می کند . بدین جهت ، تعریف تیز هوشی می تواند مسائلی درباره ارزشها ، سبک زندگی و فرهنگ جامعه ای خاص را مشخص می کند برا ی مثال فردی که در یک جامعه ابتدایی تیز هوش شناخته می شود ممکن است با شخصی که در یک جامعه پیشرفته از لحاظ تکنولوژی با استعداد محسوب می شوند ، تفاوت چشمگیری داشته  باشد

    یونان باستان به خطیب خود افتخار می کرد.در حالی که رم برای مهندس و سربازش ارزش بسیار قائل بود. تعاریف اولیه درباره تیزهوشی ، بیشتر بر بهره هوشی تاکید داشت ، به ویژه برای آن بهره هوشی ای که با آزمونهای استاندارد شده مانند استنفورد – بینه تعیین می شد.در این تعاریف کودکانی که بهره هوشی بالاتر از 130 تا 140 یا هر عدد توافق شده دیگر بودند در این گروه قرار می گرفتند. در طول دو دهه اخیر کوششهایی در جهت حیطه اطلاق و توسعه ابعاد مفهوم تیز هوشی انجام شده است.مارلند (1972) تیز هوشی را چنین تعریف می کند ، تیز هوش وبا استعداد کسانی هستند که به تشخیص متخصصان روان شناس و روان سنج دارای توانائیهای برجسته اند وقادر به انجام امور در سطح عالی می باشند.این کودکان به برنامه های آموزشی و پرورشی ویژه ای نیازمندند که بتواند بهتر و بیشتر از برنامه های عادی ، توانمندیهای بالقوه آنان را بشناسند وبرای فعلیت بخشیدن به آنها درجه رشد و شکوفایی شخصی و ایفای نقش موثر در جامعه طراحی شده باشد . او عقیده دارد که این گونه کودکان دارای تواناییهای فوق العاده دریک یا چند زمینه از شش زمینه زیر هستند: (سیف نراقی ، نادری ، 1380 ، ص 29 )

  • توانایی هوش کامل
  • استعداد درسی ویژه
  • توانایی فکری آفریننده ابتکاری و مولد
  • توانایی رهبری
  • ذوق و استعداد هنری
  • توانایی حرکتی فوق العاده
  • عدم توافق روی تعریف واحدی از تیز هوشی ناشی از اختلاف عقیده در مورد سوالات زیر می باشد

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

    کلمات کلیدی :

    پروژه دانشجویی مقاله تصویر سازی کتاب کودک فایل ورد (word)

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

     پروژه دانشجویی مقاله تصویر سازی کتاب کودک فایل ورد (word) دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

    فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله تصویر سازی کتاب کودک فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

    توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

     

    بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله تصویر سازی کتاب کودک فایل ورد (word)

    مقدمه     
    تاریخچه تصویر سازی در جهان     
    تاریخچه تصویر سازی در ایران    
    تصویرسازی داستانی – انواع متون داستانی    
    اقسام داستان    
    1-اسطوره    
    2- رمانس- داستان های شاه پریان    
    3- محاکات برتر (تقلیدی یا حکایت گونه از نوع برتر)    
    4- محاکات فروتر (داستان تقلیدی از نوع فروتر یا پست تر آن)    
    5- طنزآمیز    
    شخصیت سازی (چهره)     
    (نمای پلان)    
    نمای (اول)     
    نمای (دوم)     
    نمای (سوم)     
    نمای (چهارم)     
    نمای (پنجم)     
    نمای (ششم)    
    نمای(هفتم )    
    نمای (هشتم)     
    نمای (نهم)    
    نمای (دهم)    
    (نتیجه)    

    بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله تصویر سازی کتاب کودک فایل ورد (word)

    دانشگرنژاد، محمد حسن. مبانی تصویر سازی. (تهران : مدرسه، 1380)

    دادیه، اصغر. کلیات فلسفه. (تهران : پیام نور، 1385)

    مقدمه

    رویا اپز ذهن های خلاق بیرون می زند تا به یک ایده تبدیل شود

    (هنر برتر از گوهر آمد پدید )

    این ایده های زیبا هم در تصاویر کتاب کودکان و هم به صورت خیال پردازانه در تصاویرذ متحرک به کار گرفته می شود

    گزارشی که در پیش رو دارید مربوط به تصویر سازی کودک و برای گروه سنی الف و ب طرح ریزی شده است . امیدوارم بتوانم گزارش جامع و کاملی در این عرصه بزرگ ارائه دهم . تکنیک انجام شده با گراش است وصفحه بندی آن طوری است که مطالب به صورت سفید خوانی گنجانده شده اند تا چشم در صفحه گردش باشد و ثابت نماند

    حالاست که باید بگویم چشم ها را باید شست زیرا این تصویر سازی همان تصویر سازی حقیقی است که امروزه در ایران با کمی جرأت بیشتر می گویم یک تصویر ساز واقعی و کامل در ایران نداریم یا اگر داریم هنوزد مجال جولان نیافته است

    این اتفاقات من را به اید داستان پادشاه می اندازد که همگان بر حقیقی واقعیند اما هیچکس آن را بیان نمی کند . حالا است که یک کودک باید حرف بزند تا دیگران را به میدان حقیقت بکشاند

    در حقیقت فراهم آوردن امکانات خوب و کامل برای تصویر سازان جوان و خلاق و مستعد می تواند زیبا شناسی ایجاد کند

    جهانی شدن دیگر یک اختیار نیست بلکه یک اجتناب است

    دوران نق زدن ، گذشته است و زمان رقابت علمی است

    طبق  فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که می فرمایند : شما عزیزان کوشش کنید که از این وابستگی بیرون آیید و احتیاجات کشور خودتان را برآورده سازید ، از نیروی انسانی و ایمان خودتان غافل نباشید و از اتکای به اجانب بپرهیزید .)

    پس باید بدانیم که نوع برخورد هنرمندان با این مسئله فهمید که یک هنرمند واقعی تنها در سایه عشق و ایمان به هدفش می رسد . سختی ها ، رنج ها، و مرارتها را تحمل کند آن را بخشی انکار خود بداند برای اینکه محک بهتری برای لحظات خوب داشته باشد

    تاریخچه تصویر سازی در جهان

    تصویر سازی در طول تاریخ چیزی جز روایت گری تصویری با داستان پردازی تصویری نبوده است . اما شروع داستان سرایی به صورت مکتوب خود با آغاز تمدن های اسطوره یی و پیدایش اشکال خطوط نوشتاری ( که قدیمی ترین آن ها خطوط تصویری مانند خط هیروگلیف مصری و خطوط میخی باستان از قبیل خط سومری و عیلامی ) بوده است که به کمک آنها افسانه های اساطیری در کتیبه های سنگی و مهرها یا پاپیروس نوشته می شد .در خلال تمام آن تصاویر داستان هایی در مورد خلقت جهان و انسان ، نیروهای مافوق طبیعی و راز تولد و مرگ موضوع و جهان ماورا موجود بود که در پلان های داستان به هم مربوط می شدند[1]

    هنر تصویر سازی قبل از پیدایش خط (یعنی دوران قبل از تاریخ) در دوران پارینه سنگی و میان سنگی در نمونه‌هایی مثل نقاشی غارها (مثل غارهای لاسکو و آلتامیرا و غار میرمیلاس در لرستان) چیزی جز نقاشی جادویی نبوده است. در آن دوران نقوش در ارتباط با انتقال جادویی نبوده است. در آن دوران نقوش در ارتباط با انتقال جادویی قدرت‌های مرموز جهان طبیعت به درون زندگی جمعی انسان‌ها در مواقع شکار برای سیطره بر قدرت حیوانات یا در مواقع دیگر به همراه مراسم و رقص‌‌های آیینی به منظور چیرگی بر قدرت‌های تخریب گر طبیعت یا ظاهر کردن باران و امثالهم، به تصویر کشیده می‌شدند. سپس به تدریج در دوارن نوسنگی یا به وجود آمدن کشاورزی و دامپروری و ظهور هسته‌های اولیه زندگی اجتماعی انسان در شهرها توتم‌های افسانه‌یی (علامت‌های مقدس) و حماسه‌ها شکل می‌گیرند و تصویر سازی، ابزارهای بیانی چنین حماسه‌هایی می‌شوند

    سپس با ظهور مذاهب و نزول کتب آسمانی، از قرون میانه تصویر سازی داستانی به همراه متون کتاب‌های مقدس (مانند انجیل عهد عتیق و انجیل عهد جدید‌) وسیله‌ای می‌شود برای بازگو کردن روایات مذهبی (داستان‌های پیامبران و مردمان هم عصر آنان) و تجسم چهره‌های قدیسین و فرشتگان و رویارویی نیروهای خیر و شر)

    [1] دانشگر نژاد ، محمد حسن . مبانی تصویر سازی (تهران : انتشارات مدرسه 1380) ص

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

    کلمات کلیدی :

    پروژه دانشجویی مقاله تأثیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر گر

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

     پروژه دانشجویی مقاله تأثیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر گروههای مقاومت اسلامی فلسطین جهاد اسلامی و حماس فایل ورد (word) دارای 239 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

    فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله تأثیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر گروههای مقاومت اسلامی فلسطین جهاد اسلامی و حماس فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

    توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

     

    بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله تأثیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر گروههای مقاومت اسلامی فلسطین جهاد اسلامی و حماس فایل ورد (word)

    پیشگفتار 
    فصل اول (کلیات) 
    مقدمه 
    بیان مسئله و تعریف آن 
    بررسی سوابق و ادبیات موضوع «پیشینه موضوع» 
    هدف پژوهش 
    پرسش اصلی پژوهش 
    فرضیه ها 
    تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم و متغیرها 
    روش تحقیق و گردآوری داده ها 
    حدود قلمرو پژوهش 
    موانع، مشکلات و محدودیتهای تحقیق 
    سازماندهی پژوهش 
    فصل دوم: مباحث نظری و تئوریک تحقیق 
    سیاست 
    سیاست در معنای عام 
    سیاست در معنای خاص 
    سیاست از دیدگاه ریمون آرون 
    سیاست خارجی 
    سیاست خارجی از دیدگاه اسلام 
    سیاست خارجی ایران در بدو انقلاب 
    اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در بدو انقلاب «از دیدگاه امام خمینی» 
    سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران 
    اصول و مبانی سیاست خارجی، مواضع جهانی 
    اصول و مبانی سیاست خارجی، موانع منطقه ای 
    اصول و مبانی سیاست خارجی، مواضع نهضت های آزادی بخش 
    اصول و مبانی سیاست خارجی، مواضع گروههای مبارز فلسطین 
    دیدگاه امام خمینی در رابطه با اسرائیل 
    سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره حکومت آقای هاشمی رفسنجانی 
    تغییر الگوی رفتاری سیاست خارجی به مصالحه و همزیستی 
    سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره حکومت آقای خاتمی 
    تنش زدایی، اصول مطرح در سیاست خارجی 
    فصل سوم – بخش اول 
    تاریخچه فلسطین 
    قدمت فلسطین 
    مهاجرت یهودیان – طرح صهیونیست 
    کنگره استعماری 1907 
    جنگ جهانی اول 
    قیمومیت انگلیس بر فلسطین 
    جنبش اعراب و سرکوب انگلیس 
    کمیته فلسطین و طرح تقسیم 
    قطعنامه 181 مجمع عمومی 
    اعلام تشکیل دولت یهود و حمله اعراب 
    فصل سوم – بخش دوم 
    انگیزه ها و اهداف 
    اهداف 
    اساس نامه یا میثاق نامه حماس 
    روش های جنبش حماس برای دستیابی به هدفهای استراتژیک 
    وجوب جهان برای آزادی فلسطین 
    همبستگی اجتماعی حماس 
    جهان شمولی دایره مبارزات فلسطین از دیدگاه حماس 
    حمایت های حماس 
    طرح حماس برای اتحاد گروه ها 
    مساله اسراء هدف حماس 
    رد راه حل های سازش با صهیونیسم 
    آتش بس مشروط حماس «خروج اسرائیل از نوار غزه» 
    مواضع جدید حماس، پس از شهادت شیخ یاسین رهبر حماس 
    نابودی رژیم صهیونیستی از سرکوب حماس آسانتر است «خالد مشعل» 
    عدم ادغام حماس و دولت خودگردان 
    فصل سوم – بخش سوم 
    مخالفت شدید حماس با تشکیل دولت فلسطین 
    تشکیلات خودگردان و مواضع حماس 
    مواضع تشکیلات خودگردان و حماس در رابطه با گفتگو با اسرائیل 
    اقتدار حماس، انزوای عرفات 
    از شعار تا عمل (عقب نشینی گام به گام سازمان آزادیبخش فلسطین) 
    توطئه نقشه راه 
    جنبش های اسلامی و ملی فلسطین و موضع حماس 
    کنفرانس عقبه مخالفت حماس و فتح «عبدالعزیز رنتیسی» 
    فصل چهارم – بخش اول
    جهاد اسلامی فلسطین 
    از ظهور تا شهادت شیخ عزالدین قسام 
    قیام عزالدین قسام 
    اخوان المسلمین از جنبش جهاد اسلامی 
    زمینه های ظهور جنبش جهاد اسلامی 
    تأسیس جنبش جهاد اسلامی 
    رهبری و اعضای جنبش جهاد اسلامی 
    فعالیت های جنبش جهاد اسلامی 
    جهاد مصلحانه 
    فعالیت های شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی 
    تدابیر رژیم صهیونیستی برای مقابله با عملیات نظامی حماس 
    مواضع جهاد اسلامی فلسطین نسبت به مسئله صلح 
    فصل چهارم – بخش دوم
    جهاد اسلامی و گروههای فلسطین 
    جهاد اسلامی فلسطین و حماس 
    جهاد اسلامی و دولت مستقل فلسطین 
    جهاد اسلامی و سازمان آزادی بخش 
    اختلافات و دیدگاه جنبش اسلامی و سازمان آزادی بخش فلسطین 
    شهرت حماس بیش از جهاد اسلامی 
    فصل چهارم – بخش سوم
    انتفاضه 
    انتفاضه معنی و مفهوم 
    انتفاضه فلسطین 
    علل انتفاضه 
    واقعیت های انتفاضه از زبان آمار 
    اهداف انتفاضه 
    انقلاب اسلامی ایران مهمترین عامل موثر در شروع و استمرار انتفاضه 
    نقش جنبش مقاومت حماس و جهاد اسلامی در قیام فلسطینیان 
    نقش جهاد اسلامی در انتفاضه 1987 
    انتفاضه از دیدگاه رئیس دفتر سیاسی حماس خالد مشعل 
    انتفاضه از دیدگاه شیخ ابراهیم القوقا یکی از رهبران حماس 
    انتفاضه از دیدگاه دکتر حلمی محمد القاعوده نویسنده مصری 
    فصل پنجم – بخش اول
    تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر دو گروه جهاد اسلامی فلسطین و حماس 
    تأثیرپذیری گروههای اسلامی فلسطین از انقلاب اسلامی ایران 
    بازتاب انقلاب اسلامی ایران «شکل گیری جهاد اسلامی فلسطین» 
    پیروزی حزب ا; الگوی مبارزات فلسطین 
    ایران الگوی مبارزات جهاد اسلامی 
    ایران و دو حادثه شگفت انگیز برای مقاومت فلسطین 
    انتفاضه شیوه های مبارزاتی مردم ایران در زمان انقلاب 
    توانمندی نظامی ایران خطری برای اسرائیل 
    فصل پنجم بخش دوم
    رهبران ایران و مقاومت فلسطین 
    الف- سیاست تصمیم گیری رهبران ایران 
    ب-دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اسرائیل «امام خمینی، آیت الله خامنه ای …» 
    طرح روز جهانی قدس، احیای جنبشهای اسلامی و بسیج مسلمانان 
    آیت الله خامنه ای و حمایت از مقاومت فلسطین 
    آقای خاتمی و حمایت از مقاومت فلسطین 
    وحدت نظر جهاد اسلامی فلسطین و رهبران جمهوری اسلامی ایران «زوال اسرائیل» 
    جنبش جهاد اسلامی و تاثیر اندیشه های امام خمینی (ره) 
    رهبریت ایران و جنبش جهاد اسلامی فلسطین «دکتر رمضان عبدالله دبیر کل جنبش اسلامی فلسطین» 
    فصل پنجم بخش سوم
    حمایت ایران از مقاومت فلسطین حماس و جهاد اسلامی 
    ایران و حمایت از مقاومت فلسطین 
    ارتباط سازمان جهاد اسلامی فلسطین با جمهوری اسلامی ایران 
    حمایت های مالی، نظامی حماس و جهاد اسلامی 
    ایران یکی از منابع مالی جهاد اسلامی 
    آینده منازعه فلسطین و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران 
    فصل ششم بخش اول
    بازدارندگی ایران در روند صلح 
    واکنش ایران و دیگر کشورها در قبال توافقنامه اسلو «غزه-اریما» 
    انتفاضه و نقش بازدارندگی ایران در روند صلح 
    جهاد اسلامی فلسطین و نقش بازدارندگی ایران در روند صلح 
    حماس و نقش باز دارندگی ایران در روند صلح 
    فشار غرب و آمریکا بر ایران در پی حمایت از مقاومت فلسطین 
    فصل ششم – بخش دوم
    کنفرانس تهران 
    کنفرانس تهران در حمایت از انتفاضه فلسطین 
    تحریف واقعیت ها به وسیله یهودیان 
    دستاوردهای کنفرانس حمایت از انتفاضه در تهران 
    کنفرانس تهران و تشکیل دادگاه بین المللی جنایات جنگی 
    سازمان کنفرانس اسلامی ونقش بازدارندگی ایران در روند صلح 
    فصل ششم – بخش سوم
    پیروزی حماس در انتخابات 
    پیروزی جنبش حماس در انتخابات شهرداری ها «نوار غزه» 
    پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی 
    بررسی علل پیروزی و آینده تشکیلات حماس 
    علل ناکامی فتح 
    علل پیروزی حماس 
    مسئولیتهای حماس 
    ورود خالد مشعل به تهران و حمایتهای رهبر انقلاب 
    کمک 250 میلیون دلاری ایران به حماس 
    نخست وزیر و رئیس مجلس جدید فلسطین 
    همه پرسی برای برسمیت شناخت اسرائیل 
    نتیجه گیری 

    فصل سوم –  بخش اول

    تاریخچه فلسطین

    فلسطین قلب میهن عربی و واسطه العقد و قبله انظار آن است. فلسطین گهواره ادیان توحیدی بزرگ تاریخ و ملتقای تمدنهاست سرزمینی پربرکت و زیبا که از لحاظ سوق الجیشی، سیاحتی و دینی یکی از مهمترین نقاط زمین است

    مساحت فلسطین در حدود 27009 کیلومتر مربع است. مستطیل شکل است و از شمال تا جنوب در حدود 430 کیلومتر طول دارد. عرض آن شامل میان 51 و 70 کیلومتر و در وسط میان 72 و 95 کیلومتر است. عرض فلسطین در جنوب بیشتر است و به حدود 117 کیلومتر می رسد

    فلسطین از غرب محدود است به دریای مدیترانه از شرق به سوریه و اردن از شمال به لبنان و سوریه و از جنوب به شبه جزیره سینا (مصر) و خلیج عقبه

    قدمت فلسطین

    فلسطین سابقه تاریخی 10 هزار ساله دارد. قدمت شهر اریحا به 7 هزار سال قبل می رسد. اولین ساکنان فلسطین کنعانیان (فلسطینی ها) بودند که از سه هزار سال قبل از میلاد به این سرزمین آمند

    در سال 1200 قبل از میلاد قبایل عبری (یهودی) از کلده از شرق به سرزمین کنعان و در نتیجه به شهر اریحا حمله کردند

    تا 200 سال عبری ها حکومتی نداشتند و با فلسطینی ها در جدال بودند تا در 1000 سال قبل از میلاد داود پیامبر اولین حکومت عبری (یهودی) را در فلسطین بنا نهاد. بتدریج فلسطینی ها و اسرائیلیها با یکدیگر خو گرفتند و ترکیب شدند. حکومت داود پیامبر فقط 80 سال بود

    مهاجرت یهودیان – طرح صهیونیستی

    فلسطین بخشی از امنیت امپرتوری عثمانی شد که گاه تابع حاکم بیروت و احیانا تحت ولایت صیدا و یا دمشق در می آمد، عکس آن نیز اتفاق می افتاد و گاه حاکم عثمانی در حیفا و یا عکا و یا قدس، بیروت و یا صیدا و ; را نیز اداره می نمود

    با تدوین قانون اساسی عثمانی در سال 1876 م انتخابات پارلمانی برگزار شد و نمایندگانی از ولایات تابعه عربی از جمله فلسطینیان قدس به جمع نمایندگان پیوستند

    کما اینکه جمعی از شخصیتهای عرب و من جمله فلسطینی ها در پست های عالی رتبه لشکری و کشوری گمارده شدند

    اشغالگران یهود کم کم زمینهای فئودالها و زمینداران بزرگ لبنانی و سوری را خریداری و کشاورزان فلسطینی را از این زمین ها، بیرون راندند

    در سال 1886 م اولین درگیری روی داد و کشاورزان رانده شده از دو روستای الخضیره و ملبس (بتاح تکفا) این دو مستعمره را مورد حمله قرار دادند

    این حوادث دولت عثمانی را بر آن داشت تا در (سال 1887 م) مهاجرت صهیونیستها به فلسطین را منوط به شرایط خاصی کند

    در سال 1892 م حمله به مستعمره های یهودی با همان دلایل پیشین تکرار گشت و بخشنامه های جدیدی از سوی دولت عثمانی با هدف محدود کردن مهاجرت یهودیان صادر گردید، لیکن عثمانی ها زیر فشار اروپا ناگزیر از لغو آن شدند

    فلسطینی های قدس، یافا، نابلس، عکا و غزه که توانسته بوند طی سالهای 1908 و 1912 م به پارلمان عثمانی راه پیدا کنند، موضوع اولین کنگره صهیونیستی (سال 1897 م) در بال سویس و برنامه ریزی یهودیان برای ایجاد کشوری قومی در فلسطین را در دربار مطرح و به بحث و بررسی آن بپردازند و موفق شدند عثمانی ها را متقاعد سازند که مهاجرت یهود به فلسطین را ممنوع کرده و تسلیم فشارهای اروپایی نشوند

    این عده همچنین علیه رشوه خواری تعدادی از استاندارانی که به یهودیان جهت مهاجرت به فلسطین و تملک زمین های فروشی توسط برخی از سرمایه داران سوری و لبنانی و عمدتاً مسیحی (آل سرسق، توینی، کساب، خوری و مطران و ;) کمک می کردند، شکوائیه ای را مطرح ساختند

    در سال 1897 م کمیته ای به ریاست محمد طاهر الحسینی مفتی قدس با هدف ارزیابی و بررسی دقیق راه کارها و شیوه های صهیونیستها برای دستیابی به زمینها تشکیل گردید

    از سوی دیگر سلطان عبدالحمید دوم در واکنش به برگزاری اولین کنگره صهیونیستی، هیأتی از کارکنان دربار خود را گسیل داشت تا شخصا بر استان قدس اشراف و نظارت داشته باشد. مطبوعات فلسطینی و عربی مانند روزنامه مصری المنار و ; نیز فعال شده و نسبت به نتایج و پیامدهای طرح شوم صهیونیستی جهت استیلا بر فلسطین (بلافاصله پس از اجلاس بال) هشدار دادند

    یوسف ضیاء الخالدی شهردار و نماینده شهر قدس در پارلمان عثمانی در سال 1899 م با ارسال پیامی به تسادوق کاهن رئیس خاخامهای فرانسه خواستار آن شد تا فلسطین را برای مردمانش باقی بگذارند. در قسمتی از این پیام آمده بود

    شما را به خدا، فلسطین را به حال خود واگذارید.[1]

    خاخام کاهن نیز هرتسل را در جریان این نامه قرار می دهد و هرتسل هم بنوبه خود در پیامی برای خالدی چنین عنوان می کند: اگر مردم فلسطین راضی به پذیرش صهیونیستها نیستند، ما جای دیگری را جستجو خواهیم کرد و بالاخره این مکان را خواهیم یافت

    همزمان با شکل گیری و قوام مطبوعات فلسطینی، روزنامه های فلسطینی و در رأس آنها روزنامه کرمل که در حیفا منتشر می شد، مبادرت به روشنگری و برملاسازی خطر صهیونیسم کردند

    نجیب عازوری نیز با انتشار کتاب بیداری امت عربی خود در سال 1905 م نسبت به عواق طرحهای سیاسی صهیونسیتها در فلسطین هشدار داد

    کنگره استعماری 1907 م

    در سال 1907 م کنگره ای استعماری با مشارکت جمعی از اندیشمندان کشورهای استعماری در بریتانیا برگزار گردید. ماحصل این کنگره گزارشی بود که به گزارش (کامبل باترمن) معروف گشت. محورهای مورد بحث در این کنگره عبارت بودند از

    بررسی خطرهایی که آینده استعمار را تهدید می کند

    تدوین طرحهای ضامن دفع این خطرها

    تضمین تداوم حضور استعماری و مالکیت مستعمره ها

    همچنین از جمله پیشنهادها و مصوبات این کنگره

    1- لزوم تجزیه کشورهای حوزه دریای مدیترانه و ایجاد فتنه و خصومت میان ملل آنها

    2- لزوم ایجاد حایل بشری بیگانه در بهترین منطقه، که بتواند میان عربهای مشرق و عربهای مغرب جدایی بیندازد و این مکان فلسطین است

    در مورخه 16 مارس 1908 م فلسطینی ها در منطقه ساحلی یافا با مهاجران صهیونیست که از راه دریا وارد فلسطین شده بودند، درگیر و طی آن تعدادی از فلسطینی ها و یهودیان کشته و مجروح شدند. درگیریها طی ماههای فوریه و آوریل سال 1909 م میان کشاورزان فلسطینی و صهیونیستها از سر گرفته شد و این بار درگیریها در نزدیکی شهر الناصره روی داد

    مطبوعات و علمای اعلام اسلامی و مسیحی و خطیبان مساجد ضمن روشنگری و بیان طرحهای شوم صهیونیستی در فلسطین، از یک سو حکومت عثمانی را به مقابله با آن فراخوانده و از سوی دیگر مردم را به مخالفت و مقاومت همه جانبه با طرحهای صهیونیستی دعوت کردند. در همین رابطه نجیب نصار روزنامه نگار فلسطینی کتابی تحت عنوان صهیونیسم ; تاریخچه، اهداف و تهدیدها منتشر ساخت

    در سال 1911 م روزنامه ای با نام فلسطین منتشر گشت. این روزنامه طی فراخوانی از خوانندگان خود می خواهد، نسبت به پیامدهای استعمار صهیونیستی هوشیار باشند

    در همین حال فلسطینی های عضو پارلمان عثمانی به منظور تحت فشار قرار دادن دولت اتحاد و ترقی که حکومت سلطان عبدالحمید دوم را سرنگون کرده و با یهودیان همکاری می کرد، دست به تلاش زده و از آن خواستند، تسلیم فشارهای اروپایی نشده و تصمیماتی در مقابله با مهاجرت جمعی صهیونیستها اتخاذ کند و مانع از اسیتلای صهیونیستها بر اراضی فلسطین شود

    یک روزنامه نگار فلسطینی طی مقاله ای در روزنامه فلسطین به تجزیه و تحلیل توطئه صهیونیستها پرداخته و می نویسد

    صهیونیستها، کشور ما را روستا به روستا و شهر به شهر اشغال خواهند کرد و فردا تمامی قدس و سرتاسر فلسطین از دست خواهد رفت

    اسعاف النشاشیبی در سال 1911 م کتابی را با عنوان جادوگر و یهودی به رشته تحریر درآورد

    معروف الارناووط نیز کتابی بنام دختر صهیون را نگاشت و محمد روحی الخالدی در همین سال دست نوشته ای از کتاب تاریخ صهیونیسم را بر جای گذاشت. نامبرده در این نسخه خطی خاطر نشان کرده که هدف صهیونیسم همانا برپائی دولت یهودی در فلسطین است. وی در عین حال صهیونیسم را از یهودیت متمایز کرده و نسبت به خطرات و تهدیدهای شهرک نشینها در فلسطین هشدار داده است

    سرانجام، صهیونیستها با همکاری سفرای اروپائی و امریکائیها دولت اتحاد و ترقی را وادار ساختند، روزنامه های الکرمل (در سال 1909 م) و فلسطین (در سال 1913 م) را که در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در عرصه های گوناگون و تفهیم وظایف ملی، میهنی و اسلامی و نیز فاش ساختن توطئه صهیونیستها و صلیبی ها تأثیر بسزایی داشتند، تعطیل کند

    ناگفته نماند که مطبوعات عربی نظیر روزنامه المنار، المقتبس، المقطم و الاهرام در مصر و دیگر کشورهای عربی تاثیر مهمی در برانگیختن ملل عرب بر ضد طرحهای شوم صهیونیستی داشتند

    در این برهه همچنین جمعیتها و سازمانهای ضد صهیونیستی مانند جمعیت مبارزه با صهیونیسم که در اوت 1913 م به مرکزیت نابلس تاسیس و دارای شعب بسیاری در شهرهای فلسطین شد

    این جمعیت مردم را به تظاهرت فرا می خواند و تلگرامهای اعتراض امیزی به مجامع گوناگون ارسال می داشت

    جنگ جهانی اول

    با شروع جنگ جهانی اول در سال 1914 م صهیونیستها بیش از چهل شهرک یهودی در مساحتی قریب به 400 هزار دونم (هر دو نم 1000 متر مربع است) در بهترین زمینهای فلسطین یعنی مناطق الجلیل، دشت مرج بن عامر و دشت ساحلی احداث کرده بودند. و بدین ترتیب یهودیان دیگر آن اقلیت دینی ساکن فلسطین در قبل از طرح اشغالگرانه – تجاوزگرانه صهیونیستی نبودند و جو و شرایط علیه آنها ملتهب و خصمانه شده بود

    با پیدایش جنگ، شهرک نشینان یهودی در کنار انگلیس ها و فرانسوی ها علیه دولت عثمانی و فرانسوی ها علیه دولت عثمانی و آلمان صف آرایی کردند و این در حالی بود که فلسطینی ها به دو دسته موافق و مخالف عثمانیها تقسیم شده بودند و بسیاری از جوانان فلسطینی با انگیزه های اعتقادی – اسلامی و به اشکال مختلف چه به عنوان نیروی وظیفه و چه داوطلب در کنار ترکیه وارد جنگ شدند و جمع دیگری نیز مجذوب طرح انقلاب بزرگ عربی به رهبری شریف حسین و فرزندش امیر فیصل شدند با این امید که از عثمانی ها رهایی یافته و کشور خود را آزاد کنند، البته آنها فریب وعده های انگلیس به شریف حسین را خوردند. شایان ذکر است که جمع کثیری از مسیحیان فلسطینی و سوری نیز با گرایش طایفه ای و ناسیونالیستی در این طرح شرکت جستند

    ضمن آنکه عملکرد «جمال پاشا» آن فرمانده ترک شهره به جلادی، سفاکی و عامل اعدام دهها انقلابی عرب و فلسطینی از یکسو و گرسنگی و شرایط دشوار اقتصادی که فلسطینی ها و سوری ها در دوران جنگ با آن دست به گریبان بودند، تأثیر وسیع و عمیقی بر فضای خصمانه و روبه رشد ضد ترک و پیوستن به انقلاب بزرگ عربی برجای گذاشت. در همین زمان صهیونیستها از اموال هنگفت سازمانها و مراکز بین المللی یهودی و کمکهای بی دریغ ثروتمندان یهودی چون روچیلد و غیره و به ویژه کمکهای اهدایی امریکایی بهره می بردند

    افزون این صهیونیستها به همراه انگلیس ها، فرانسوی ها و امریکائی ها برای صدور بیانیه بالفور و بردن فلسطین و کشورهای عربی (در خاتمه جنگ) به زیر یوغ (بریتانیا و فرانسه) به دسیسه چینی و توطئه پرداختند.[2]

    سران عرب نیز فریب وعده ها و نیرنگ انگلیس را خوردند، گرچه اهداف موافقت نامه سایکس – پیکو مبنی بر تقسیم کشورهای عربی میان بریتانیا و فرانسه و بیانیه بالفور برملا شده بود اما با این وجود بریتانیا توطئه را منکر شده و به فریب و نیرنگ خود ادامه داد

    قیمومیت انگلیس بر فلسطین

    فلسطین به عنوان بخش جدا شده از امپراطوری عثمانی در زمره کشورهایی بود که استقلال آنها (بعد از جنگ جهانی اول و در مقررات جامعه ملل) موکول به نظارت دولت قیم در اداره آن موقتا شناخته شد. این قیمومیت از طرف شورای عالی متفقین در «سان رمو» در سال 1920 به بریتانیا تفویض شدند. خطوط کلی متن قیمومیت نامه در 22 ژوئیه 1922 به تصویب جامعه رسید و در 29 سال 1923 وارد مرحله اجرا شد

    حکم قیمومیت دو هدف داشت اول اجرای ماده 22 میثاق جامعه ملل و هدف دوم اجرای اعلامیه بالفور و ایجاد تسهیلات برای مهاجرت یهودیان

    کشورهایی قیم مسئولیت های خاصی بر عهده داشتند و وضعیت قیمومیت، وضعیت موقیتی بود. دیوان داوری بین المللی بعدها در این باره گفت که هدف نهایی، اعطایی حق تعیین سرنوشت و استقلال به مردمی بود که درگیر این قضایا بودند. در تعیین سرنوشت سرزمین های تحت قیمومیت آنها قرار بود که خواسته های مردم آن سرزمین ها به عنوان عامل اصلی در نظر گرفته شود

    در سال 1922 جامعه ملل بنا به درخواست انگلستان به آن کشور در اداره فلسطین قیمومیت داد و قرارداد قیمومیت فلسطین بین جامعه ملل و انگلستان به امضا رسید. این حکم حاوی اعلامیه بالفور بود و دقیقا به همان ترتیب توسط هیئت وزیران انگلستان در 1917 تصویب شد. در انگلستان اعتراضاتی علیه صدور این حکم به وقوع پیوست مبنی بر اینکه شناسایی اعلامیه بالفور به مثابه سیاست حاکم در فلسطین، حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را از بین خواهد برد. تعدادی از اعضای مجلس اعیان انگلستان پیشنهاد کردند انگلستان این حکم را نپذیرد زیرا بنا به گفته آنها قیمومیت فلسطین اعلامیه بالفور را شامل می شد این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با 60 رأی موافق در مقابل 39 رأی مخالف به تصویب رسید

    جنبش اعراب و سرکوب انگلیس

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

    کلمات کلیدی :

    پروژه دانشجویی مقاله عصر جاهلیت و اسلام فایل ورد (word)

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

     پروژه دانشجویی مقاله عصر جاهلیت و اسلام فایل ورد (word) دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

    فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله عصر جاهلیت و اسلام فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

    توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

     

    بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله عصر جاهلیت و اسلام فایل ورد (word)

    مقدّمه  
    راز تفاوت‏ها  
    تکریم بانوان  
    سیمای جاهلیّت  
    جایگاه دختر در اندیشه عترت  
    پیامبر صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله و دخترش فاطمه  
    دختر؛هدیه الهی  
    ازچشمه ‏سار نور  
    میزان سنجش مردان  
    محبّت الهی بر دختران  
    مجالست با پیامبرصلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله در بهشت  
    دختران را نکشید  
    رحمت‏های الهی  
    نشانه سعادت  
    دختران حسنات‏اند  
    رزق و روزی دختران  
    بانگ فرشتگان  
    برکات اخروی و دنیوی  
    پی‏نوشت‏ها:  

    مقدّمه

    نقش تعیین ‏کننده زن در بقاء و رشد جامعه بشری همیشه مورد توجّه مثبت و منفی اندیشمندان،سیاست‏مداران، مدیران و رهبران جوامع بوده است. تاریخ، گویای این واقعیت است که زن در کنارمرد در تمدّن بشری ـ مستقیم و غیر مستقیم ـ نقش‏آفرین بوده است ولی از دیرزمان و باانگیزه‏های مختلف از حقوق الهی و انسانی خود محروم گردیده است

    تاریخ، این حقیقت را در سینه خود ثبت کرده است که پیامبران و اولیای الهی هم در احقاق حقوق و هم در ایفای نقش سالم و سازنده زنان، برترین جریان‏سازی و هدایت را داشته‏اند

    راز تفاوت‏ها

    آنچه بیشتر موجب شده تا نقش اصیل و سازنده زن در جوامعْ نادیده گرفته شود، برداشت ناصحیح از تفاوت‏های طبیعی زن با مرد است که همانا حکمت و تدبیر الهی در خلقت این دو موجود است.همان‏گونه که نیازهای بشر در سنین مختلف، متفاوت می‏باشد مثلاً غذای او در کودکی با دوره جوانی و بزرگسالی فرق دارد و خداوند برای او غذایی متناسب با رشد و سنّ او در طبیعت فراهم ساخته است، حقوق فردی و اجتماعی او را نیز از بزرگسالان ممتاز کرده است. و همان‏گونه که نیازهای طبیعی و مادّی کودک با نیازهای حقوقی و معنوی وی هماهنگ است، همه آنها بانیازهای بزرگسالی نیز متفاوت است. و این تفاوت‏ها همه لازمه آفرینش و همراه با عدالت و درمسیر «نظام احسن» است. (مسلّماً ما انسان را در بهترین شکل و نظام آفریدیم.)

    و همان‏گونه که تفاوت سلیقه ‏ها و استعدادها میان انسان‏ها در چرخش نظام اجتماعی امری ضروری است، نوع انسانی نیز در دو صنف زن و مرد تشکیل شده است و هر یک از این دو صنف نیازهای مخصوص به خود را دارند و در عین اشتراک در بسیاری از امور، تفاوت‏های روشنی نیز ازنظر خلقت میان آنها به چشم می‏خورد

    با نگاهی به پیشینه این موضوع، به روشنی می‏توان دریافت که ریشه ستم‏هایی که بر زن رفته است، ناشی از عدم معرفت به این تفاوت‏ها و یا دست‏آویز قرار دادن همین تفاوت‏ها برای ستم برزنان و بلکه ستم بر کلّ بشر بوده است

    تساوی زن و مرد در هویّت انسانی و حتّی در خطاب‏های الهی و دریافت پاداش یا عذاب که توسّط پیامبران به بشر رسیده است مانع از اختلاف روحی، روانی و جسمی زن و مرد نیست. زن و مرد در عین اشتراک در هویّت انسانی، از تفاوت‏های عمیق روحی و روانی نیز برخوردارند و به تبع آن،بخشی از مسؤولیتهای فردی و اجتماعی آنان نیز متفاوت و متمایز خواهد بود و این، همان چالش بزرگ میان زنان و مردان و حتّی گاه میان خود زنان بوده است

    تکریم بانوان

    در آموزه‏های اسلام، میان جنس مذکّر و مؤنّث، پسر و دختر، آنچه ملاک سنجش است در یک نگاه کلّی «تقوا» است. قرآن کریم خطاب به مردان و زنان می‏فرماید

    «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامی‏ترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست. خداوند دانا و خبیر است.»

    یعنی معیار خوب و بد بودن، «قُرب» و «بُعد» الهی است و در این‏باره هیچ فرقی میان انسانها از نظر جنسیّت نیست. بی‏تردید با آنکه بسیاری از اوصاف، تکالیف و حتّی حقوقی که در قرآن کری مبرای اهل ایمان ذکر شده است ـ چه در حوزه عبادات، اقتصاد، اخلاق و غیره ـ مشترک میان مردان و زنان مؤمن است و هر کسی که در این اوصاف و تکالیف از دیگری سبقت بگیرد، از پاداش الهی برخوردار و نزد خداوند محبوب‏تر خواهد بود. «پاداش هیچ کسی از بین نمی‏رود خواه مرد باشد یا زن.»

    در برخی آیات نیز اوصاف، نشانه‏ها و تکالیفی آمده است که مستقلاً برای زنان است. قرآن کریم که قانون اساسی اسلام است، به احیاء و اصلاح جایگاه زن در جامعه پرداخته است. و به حقیقت،تحوّلی مثبت و شگرف در تکریم شخصیت و حقوق زنان پدید آورده است و با دقّت در آیات قرآن روشن می‏شود که این تحوّل و تکریم، همه در سیر «نظام اجتماعی احسن» قابل تبیین وشکل‏گیری است. آغاز این تحوّل و حرکت شگرف را در پدیده شوم زنده به گور کردن دختران می‏توان یافت. زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیّت، عمق تحقیر شخصیت زن را هویدا می‏سازد و مبارزه اسلام با این پدیده شوم، اوج تکریم و تجلّی ارزشهای والای انسانی زن را پدیدارمی‏کند

    سیمای جاهلیّت

    سنّت «دخترکشی» که بین مردم قبل از اسلام امری عادّی بود، با برخورد و عکس‏العمل شدید قرآن مواجه گردید. در چند جای قرآن، این حرکت جاهلی با شدّت محکوم و از مظلومیّت ومعصومیّت دختران دفاع شد. قرآن کریم در سوره «نحل» خشم مردم را از داشتن دختر بیان می‏کند و زنده به گور کردن دختران را توسّط پدران، بازگو می‏نماید: «هرگاه به یکی از آنها بشارت دهند دختری نصیب تو شده، چهره‏اش (از فرط ناراحتی) سیاه می‏شود و آکنده از خشم می‏گردد. از قوم و قبیله خود متواری می‏گردد (و نمی‏داند) آیا او را با قبول ننگ، نگهداری و یا در خاک پنهانش کند»؟

    داستان وئاد (دختران زنده به گور شده) پر از حوادث بسیار دردناک است؛ از جمله این حادثه

    مردی خدمت پیامبر آمد، اسلام آورد، اسلامی راستین؛ روزی خدمت رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله رسید و سؤال کرد: آیا اگر گناه بزرگی کرده باشم، توبه من پذیرفته می‏شود؟ فرمود: خداوند توّاب و رحیم است. عرض کرد: ای رسول خدا! گناه من بسیار عظیم است. فرمود: وای بر تو! هر قدر گناه تو بزرگ باشد، عفو خدا از آن بزرگ‏تر است. عرض کرد: اکنون که چنین می‏گویی بدان: من در جاهلیّت به سفر دوری رفته بودم، در حالی که همسرم باردار بود، پس از چهار سال بازگشتم، همسرم به استقبال من آمد، نگاه کردم دخترکی در خانه دیدم، پرسیدم: این دختر کیست؟ گفت: دختر یکی از همسایگان است! من فکر کردم ساعتی بعد به خانه خود می‏رود امّا با تعجّب دیدم نرفت، غافل از اینکه او دخترمن است و مادرش این واقعیّت را مکتوم می‏دارد، مبادا به دست من کشته شود. سرانجام گفتم: راستش را بگو، این دختر کیست؟ گفت: به خاطر داری هنگامی که به سفر رفتی باردار بودم؛ این، نتیجه همان حمل است و دختر تو است. آن شب را با کمال ناراحتی خوابیدم، گاهی به خواب می‏رفتم و گاهی بیدار می‏شدم، صبح نزدیک شده بود، از بستر برخاستم و کنار دخترک رفتم، در کنار مادرش به خواب رفته بود، او را بیرون کشیدم و بیدارش کردم و گفتم همراه من به نخلستان بیا، او به دنبال من حرکت می‏کرد تا نزدیک نخلستان رسیدیم؛ من شروع به کندن حفره‏ای کردم و او به من کمک می‏کرد تا خاک را بیرون آورم، هنگامی که حفره تمام شد، من زیر بغل او را گرفتم و در وسط حفره افکندم. (در این هنگام هر دو چشم پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله پر از اشک شد) سپس دست چپم را به کتف او گذاشتم که بیرون نیاید و با دست راست، خاک بر او افشاندم! و او پیوسته دست و پا می‏زد و مظلومانه، فریاد می‏کشید: پدرجان! چه با من می‏کنی؟ در این هنگام، مقداری خاک بر روی من ریخت، او دستش را دراز کرد و خاک را از صورت من پاک نمود ولی من همچنان قساوت‏مندانه خاک بر روی او می‏ریختم، تاآخرین ناله‏هایش در زیر قشر عظیمی از خاک محو شد!

    در اینجا پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله در حالی که بسیار ناراحت و پریشان بود و اشکها را از چشم پا کمی ‏کرد، فرمود

    «اگر نه این بود که رحمت خدا بر غضبش پیشی گرفته، لازم بود هر چه زودتر، انتقام از تو بگیرد.»

    مسأله تحقیر شخصیت زن و دختران به همین جا پایان نمی‏پذیرفت و تا آنجا پیش رفته بود که اصلاً نَسَب را به مرد مربوط می‏دانستند و مادر را تنها ظرفی برای نگاهداری و پرورش جنین محسوب می‏کردند چنانچه در اشعار خود چنین می‏سرودند

    فرزندان ما، فرزندان پسران ما هستند و اما فرزندان دختران ما، فرزندان مردان بیگانه‏اند

    مفسّران و مورّخان در اینکه انگیزه عرب جاهلی از این عمل حیرت‏انگیز و منحط، چه بوده است؟ مطالب فراوانی گفته و نوشته‏اند از جمله: جنگها و به اسارت رفتن دختران و در نتیجه، جریحه‏دارشدن غیرت آنان و یا عدم توان و کارایی دختران در تولید؛ امّا آنچه اهمیّت دارد، برخورد قرآن کریم با این پدیده و سنّت زشت است و چه قدر هنرمندانه و ظریف حالات روحی پدران را بیان می‏کند که خودِ این شیوه بیان حادثه، حکایت از نکوهش جدّی و عمیق این عمل زشت دارد

    در سوره «تکویر» نیز جریان زنده به گور شدن دختران را به گونه‏ای جانسوز و تکان دهنده و درجملاتی کوتاه بیان می‏کند، آنجا که می‏فرماید: «در آن هنگام که از دختران زنده به گور شده پرسیده می‏شود: به کدامین گناه کشته شدند»6 قرآن کریم با قرار دادن این پرسش ازپرسش‏های قیامت و حسابرسی روز رستاخیز، بر اهمیّت این مسأله افزوده است؛ آن‏گونه که امین‏الاسلام طبرسی، در مجمع‏البیان در ذیل این آیات می‏فرماید

    «توجّه خطاب به دختران قربانی در قیامت به جای پدران آنان که عامل جنایت و در واقع قات لبوده‏اند، حاکی از نوعی تعریض و توبیخ نسبت به آنان است. گویا آنها به قدری پست و بی‏ارزش هستند که حتّی ارزش مخاطب بودن برای بازپرسی را ندارند.»

    جایگاه دختر در اندیشه عترت

     

    برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

    کلمات کلیدی :
    <   <<   11   12   13   14   15   >>   >