پروژه دانشجویی بررسی اثر زلزله بر روی سدهای بتنی وزنی فایل ورد (

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد

 پروژه دانشجویی بررسی اثر زلزله بر روی سدهای بتنی وزنی فایل ورد (word) دارای 94 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پی دی اف پروژه دانشجویی بررسی اثر زلزله بر روی سدهای بتنی وزنی فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پروژه دانشجویی مقاله بررسی نقش طبیعت در راستای رسیدن به معماری

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بررسی نقش طبیعت در راستای رسیدن به معماری بیونیک فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی نقش طبیعت در راستای رسیدن به معماری بیونیک فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله بررسی نقش طبیعت در راستای رسیدن به معماری بیونیک فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله بررسی نقش طبیعت در راستای رسیدن به معماری بیونیک فایل ورد (word) :

چکیده

بشر از دیرباز همواره در حال الهام گیری از طبیعت در ساخت و ساز خود بوده است.در طول تاریخ تکامل، هرگاه مسیر حرکت بشر از رفتار طبیعت فاصله گرفته ؛ سبب شده است پدیده های مشهودی به عنوان آسیب های طبیعی یا معضلات ویژه پدید آیند. پیروی او از طبیعت در آثار مهندسی و هنر معماری دیده می شود که موجب خلق آثار بسیار زیبا و گوناگونی شده است. معماری بیونیک به مفهوم الهام پذیری از طبیعت در طراحی بنا می باشد . آنچه امروزه نمود ویژه ای در طرح های مهندسی دارد در آن است که متخصصین از زوایای گوناگون معماری و مهندسی سعی در حرکت به این سمت دارند . ولی آنچه که در طراحی ساختمان ها در هزاره سوم نیاز می باشد، موضوع هماهنگی و تعامل معماری و فناوری در این امر می باشد . این مقاله سعی دارد تا با بررسی معماری بیونیک موضوع اصالت طرح را از دیدگاه سازه و معماری و منطبق با رفتار طبیعی و نیازهای زندگی متکی بر تکنولوژی در قرن حاضر بررسی نماید و این دیدگاه را القا کند که در هزاره سوم مسیر آموزش و روند طراحی بناها باید به صورت ایجاد کار تیمی متشکل از معمار، طراح سازه ، طراح تاسیسات برقی و مکانیکی با دیدگاه بهره گیری از طبیعت و اصل حداقل مصرف انرژی و معماری سبز با یکدیگر باشد تا طرح به صورت بهینه خلق شود. در نهایت در صورت رعایت معماری بیونیک با این دیدگاه ، زیبایی کالبدی و اصالت طرح به ارمغان خواهد آمد و نیازی به ایجاد زیبایی ظاهری با مفاهیم کاذب نخواهد بود.

هدف از بحث حاضر این است که بررسی گردد برای دست یابی به معماری هماهنگ با طبیعت آیا صورت برداری ظاهری از طبیعت به تنهایی برای معماری زیبایی به ارمغان می آورد؟ و چگونه می توان معماری زیبا با توجه به عملکرد خلق کرد؟ طبیعت در این زمینه چه روشی داده است؟ نتایج تحقیق نشان می دهد پاسخ درست به عملکرد و برداشت صحیح از عملکردها موجبات زیبایی طرح را نیز فراهم می آورد.

واژه های کلیدی

شکل و ساختار، طبیعت، معماری بیونیک، طراحی معماری ، زیبایی ، عملکرد

×

.1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال Sajad.architector@yahoo.com
.2 استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران Shafizade.a@gmail.com

1

مقدمه

استفاده از الگوهای طبیعی در معماری معاصر یکی از روش های نوین طراحی معماری است که توجه معماران را به خود جلب نموده است. دنیای امروز خود را جدای از طبیعت احساس می کند ، استفاده از طبیعت و ویژگی های آن و به نوعی بازگشت به طبیعت یکی از روش هایی است که موجب می گردد انسانی که خود را در از بین بردن طبیعت مقصر می داند، نگاه دوباره ای به اشتباهات گذشته بیندازد و درصدد آشتی با طبیعت برآید. انسان با توجه به نیازها ، ارزش ها و هدف های خود محیط را دگرگون کرده و به طور متقابل تحت تاثیر محیط دگرگون شده قرار می گیرد. به ویژه فن آوری پیشرفته موجب می گردد تاثیر انسان بر محیط شدت و سرعت یابد .برخی این دگرگونی سریع محیط را مخرب و موجب انحلال در نظام زیست محیطی »انسان-محیط« دانسته و بر این امر تاکید دارند که هر نوع دگرگونی عمیق در محیط طبیعی، باید با توجه به تاثیر بلند مدت آن بر انسان و پیش بینی نتایج مثبت و منفی آن انجام گیرد. (دانشپور و همکاران، (30 :1388

طبیعت همه جا هست و بر هر چیز تاثیر دارد. طبیعت در تماس با موجودات روح حیات را در آنها می دمد و امکان رویش آنها را فراهم می سازد. یکی از راهکارهای مهم طراحی چه در معماری و یا سایر علوم و هنرها ، الگو گرفتن از طبیعت بوده است. (آنتونیادس ، (402 : 1386

لذا در پی ارائه روشی در طراحی معماری با توجه به رابطه ی جدایی ناپذیر زیبایی و عملکرد در الگوهای طبیعی مد نظر بوده است. در بخش نخست معنای زیبایی و نحوه استفاده طبیعت از آن مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش دوم معنای الگو ، انواع آن در طبیعت و ارتباط آن با زیبایی بیان می شود. در بخش سوم نمونه های معماری که در آنها استفاده مناسب از طبیعت صورت گرفته است، معرفی شده و نحوه الگوبرداری آنها از طبیعت عنوان گردیده است و در نهایت روش های ویژه الگوبرداری از طبیعت از گذشته تا دوران معاصر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و روش مناسبی برای طراحی با استفاده از طبیعت پیشنهاد خواهد شد.

زیبایی و چگونگی آن در طبیعت (طراحی هوشمند)3

استفاده از طبیعت در تمامی هنرها از جمله معماری همواره برای هنرمندان اهمیت داشته است. همان طور که پل کله 4نویسنده و نقاش سوئیسی (1940-1879) عنوان نموده است: ” ارتباط با طبیعت ضروروی ترین شرط برای هنرمند است. هنرمند انسان است : او خود طبیعت است ، بخشی از طبیعت و در میان فضای طبیعی”. (خاک زند و احمدی (35 :1386

واژه زیبایی در فارسی به خوبی ، نیکویی ، حسن ، جمال ، ظرافت و لطافت معنا شده است. تعریفی که لئون باتیستا آلبرتی 5در کتاب “به اعتبار هنر ساختمان” 6از زیبایی ارائه می دهد این است که “زیبایی تناسب (هماهنگی) اجزای مجموعه است که اگر چیزی به آن اضافه یا کم شود و یا تغییری در آن صورت گیرد، نابود خواهد شد” (Isaac, 2008: 3)

3 . Intelligent Design 4 . Paul Klee× 5 . Leon Battista Alberti×
6 . On the Art of Building×

2

لئون باتیستا آلبرتی احتمالا یکی از تاثیر گذارترین نظریه پرازان دوره رنسانس معماری است که باور افلاطونی را ترجیح داده است. وی معتقد بود حقیقتی بالاتر از جهان پدیده ها و مادی وجود دارد و می پذیرد که هنرمندان و معماران می توانند از طریق پیرویشان از قوانین جهانی ریاضیات یا تناسبات هماهنگ ، از آن حقیقت برتر در طراحی الگوبرداری کنند. (Isaac, 2008: 5) او در رساله اش با عنوان “به اعتبار هنر ساختمان” سه عامل اصلی را در نظریه خود نام برده است: محاسبات ، طرح اولیه و موقعیت مکانی. اما آنچه که برخاسته از ترکیب و ارتباط این موارد می باشد ، کیفیتی برتر است که زیبایی در آن رخ می نماید. این کیفیت برتر را “کانسینیتاس” 7 می نامد که هدف آن ، ترکیب اجزای جدا از یکدیگر بر طبق قوانین بسیار دقیق و بر اساس طبیعت شان است. بنابراین کیفیت مخلوقات طبیعی در ظاهر نیز پاسخگوی نیازهای یکدیگر خواهد بود. وی معتقد بود همه چیز در طبیعت از طریق “کانسینیتاس” تنظیم شده است و هدف اصلی در طبیعت این است که هر آنچه تولید می شود در حد نهایت کامل باشد. سخنان آلبرتی این را بیان می کند که همه چیز در طبیعت (در ارتباط با زمان و محیطش) کامل است و اگر کامل نباشد خلق نخواهد شد. وی عنوان نموده است که در طبیعت زیبایی مشخصه ای پیشامدی (خواه نا خواه) است. آلبرتی ادامه می دهد: “زیبایی از هم آهنگی اجزا در یک مجموعه ایجاد می شود، طبق تعریف محاسبات ، طرح کلی و موقعیت مکانی به عنوان “کانسینیتاس” معرفی می شود که قانون قطعی و بنیادی طبیعت است. این موضوع اصلی هنر ساختمان و منبع توانایی و ارزش است.

آلیسون ایزاک 8نیز در رساله خود با عنوان ” معماری خود تنظیم شده”9 در مورد زیبایی در طبیعت این گونه توضیح می دهد که:”طبیعت معطوف به زیبایی نیست . هدف اولیه در طبیعت بهینه سازی و نظم در ساختارهاست ، نظمی که با گوناگونی همراه شده است و معماران هنوز در حال کشف این ویژگی ها و در تلاش برای استفاده از آنها در طراحی هستند. در طبیعتمنطقِ پیرویِ شکل از عملکرد یا عملکرد از شکل وجود ندارد. تنها هدف در طبیعت ، بهینه سازی و خلق مجدد به همراه تنوع در شکل است. این اهداف و ویژگی ها در طراحی طبیعت موجب می شود که موجودات زنده همان قدر که کارایی فوق العاده ای دارند ، در نهایت زیبایی نیز باشند و نتیجه ی این طراحی ، ترکیب اجزای طبیعی به همراه زیبایی است. (Isaac, 2008: 6) طبیعت واجد زیبایی ناخودآگاه است. اما چالشی که در طراحی با استفاده از طبیعت به وجود می آید به این واسطه بوده است که رابطه ی میان انسان و طبیعت در زندگیانسانِ امروز ، بیشتر به یک رابطه ی صوری تبدیل شده است. این اشتباه از اینجا ناشی شده که در طبیعت ، زیبایی را جدای از بقیه اصول آن متصور گردیده است، غافل از این که هدف اولیه در طبیعت ، خلق زیبایی نیست همان طور که ذکر شد ، زیبایی موجود در طبیعت ، از ابتدای خلق یک آفریده در آن وجود داشته است. این مبحث در تئوری جدیدی با عنوان “طراحی هوشمند” مطرح شده است. این تئوری به تحقیقی باز می گردد که در آن دانشمندان و فیلسوفان درجستجوی چگونگی طراحی در طبیعت هستند. تئوری طراحی هوشمند در بر گیرنده مشخصات معینی از جهان و موجودات زنده است که از طریق دلیلی هوشمندانه به بهترین روش طراحی شده اند. این تئوری در برابر تئوری تکامل داروینی قرار می گیرد که بیان می دارد، جهان و موجودات زنده همگی نتیجه فرآیند غیر مستقیم انتخاب طبیعی و بر اساس تصادف به وجود آمده اند. طراحی هوشمند روش های علمی را برای کشف ساختارهای زیستی پیچیده و معماری فیزیکی جهان برای اثبات دلایل خود به کار می گیرد. این تئوری براساس آزمایشات تجربی شکل گرفته است . بنا بر آزمایشات انجام شده ، محققین این نظریه متوجه شدند که

7 . Concinnitas 8 . Allison Isaacs 9 . Self-organization architecture

3

مخلوقات طبیعی به تمامی اجزایشان برای کارکرد مناسب نیازمندند و پیچیدگی ها و عناصر غیر قابل حذف در موجودات زنده محققان را به این نتیجه رساند که تمامی اجزای طبیعت طراحی شدهاند. (intelligentdesign.org)

دکتر رضاسیروس صبری نیز در پژوهش خود با عنوان نقش طبیعت در طراحی بیان می دارد که: “طبیعت نیاز به طراحی هوشمندانه برای بقای خود دارد. طرحی هدفمند ، طرحی خاص و هوشمندانه در خلق کلیه پدیده های طبیعی نقش اساسی داشته است. چنین طراحی به عنوان یک طرح برتر در خلق عالم می تواند راهگشای موضوع طراحی در زمینه های مختلف باشد. (صبری ، (45 :1384 بر این اساس، روش ، طبیعت در طراحی می تواند به عنوان روشی خاص در طراحی معماری توسط معماران صورت گیرد. پس باید به جای صورت ظاهری به دنبال محتوا بود و اصولی را که متضمن رشد ، تکامل و زندگی ارگانیزم ها در محیط است ، جستجو نمود. طراحی باید به گونه ای باشد که جزئی از پیرامون خود قرار گیرد. در حقیقت در جایگاه خود باشد نه چیزی مازاد برطبیعتِ اطراف. به بیان دیگر هندسه فضای مصنوع باید مکمل هندسه طبیعت باشد (خاک زند و احمدی، (47: 1386 آلاتی10 نیز بیان می دارد: “زیبایی بی اختیار فرم های طبیعی چیزی است که ما آرزوی آن را داریم. این زیبایی تعامل نزدیک بین فرم ، ماده و عملکرد به وجود می آید. در طبیعت هیچ فرم یا رنگی که درزیباییِ عنصر نقش داشته ، بیهوده ایجاد نشده است. طراحی در طبیعت با اعتدال و هوشیاری همراه است که از زیرکی و لطافت بی نهایتی به وجود آمده است. ( Alati et al.,2005 (18 بنابراین دلایل، همانطور که ایزاک در رساله ی خود می نویسد :” اگر زیبایی خاصیتی پیشامدی ( چیدمان مناسب اجزا ) است ، پس هدف اولیه معمار باید این باشد که با ایجاد صحیح ترین فرم زیباترین شکل را کشف کند. (Isaac,2008: 6)

معنای الگو در طراحی معماری و ارتباط آن با زیبایی

واژه الگو در فارسی به انگاره ، طرح ، نمونه یا سرمشق معنا شده است. یورگ کورت گروتر 11 در کتاب “زیبایی شناسی در معماری” در ارتباط با دسته بندی شکل های طبیعی می نویسد: اگر بخواهیم در دنیای بی نهایت وسیع شکل ها ، دسته بندی به وجود آوریم به ناچار اولین قدم تقسیم کردن شکل ها به دو دسته شکل های با قاعده و شکل های بی قاعده است. شکل های با قاعده تابع قوانین هندسه هستند. پیام این شکل ها واجد حشو زیاد است چرا که قابلیت پیش بینی در آنها زیاد است. ذهن می تواند با اطلاعات بسیار کمی این شکل ها را تکمیل و بازسازی کند. شکل های با قاعده واجد استخوانبندی یا ساختار هستند. قواعد شکل ها رابطه ی بین تک تک اجزای هر شکل را مشخص کرده اند. ساختار اغلب بلافاصله قابل تشخیص نیست. چرا که اغلب فاقد نقاط و خطوط است. با این حال در فرایند ادراک شکل ، ساختار می تواند از تمامی خطوط تشکیل دهنده شکل مهم تر باشد. ادراک شکل با جستجوی ساختار -که می تواند مثلا یک محور تقارن یا طول های متشابه اضلاع یا زوایا یا کانون ها و غیره باشد – آغاز می گردد. فرم بی قاعده فاقد ساختار است. این شکل قابل پیش بینی نیست و به این دلیل بدیع است. اما هر پیام بدیعی نیز بایستی در ارتباط با پیام های قبلی باشد، چرا که اگر این طور نباشد قابل درک نیست. شکل های بی قاعده را براساس قانون تجربه در ارتباط با شکل های بی نظیری که برای ما شناخته شده هستند ملاحظه می گردند یا به عبارت دیگر تصویری در ذهن تداعی می کنند. (گروتر، (279 :1383

10 . Alati× 11 . Jorg Kurt Grutter×

4

کریستوفر الکساندر در “زبان الگو”به الگو ها و نحوه ی کاربرد آنها در معماری و شهرسازی اشاره می کند. در حقیقت بحث اصلی کتاب این است که در مواجهه با پیچیدگی، بشر توانسته است طرح هایی به صورت نمونه و سرمشق ارائه کند تا بتواند مسایل را طوری که پدید می آیند، حل نماید. این راه حل ها “الگو” نامیده شده اند. در جوامع بدوی، پرندگان و انسان ها راهی را برای استفاده از گل و گیاه در خانه سازی به کار می بردند و این کار را نسل به نسل به طور ثابت حفظ می کردند. در جوامع نو، الگوهای بیشتری در دسترس است. اما، “زبان الگو” استدلال می کند هنوز راه های بیشتری را برای انجام کارها وجود دارد که طی دوران بی پایان نیازهای پیچیده بشر را ارضا نموده است.

پژوهش ها نشان می دهد تمامی اشکال متفاوت موجود در طبیعت تنها به چند الگوی خاص مربوط می شوند که بر اساس آنها شکل گرفته و نمودار و تقارن های متفاوتی را به وجود آورده اند. میشلا راسی12 در مقاله خود می نویسد:”اشکال مسطح و اشکال فضایی همه در حقیقت بر اساس 3 الگوی خاص در طبیعت شکل می گیرد که عبارتند از:

1 الگوهای مدولار بر طبق شبکه های منظم

2 الگوهای شعاعی

3 الگوهای خطی (Rossi, 2006: 118)

این سه مدل می توانند با هم ترکیب شوند و ترکیب های بی نهایت دیگری را به وجود آورند. این ترکیب ها در حین تفاوت بسیار در همان ویژگی های الگوهای پایه ای خود باقی می مانند. این طرح های هندسی خواسته های متفاوتی را از لحاظ ساختمان ، شکلی و ساختاری پوشش می دهند. خواسته هایی که گستره ی آنها از طراحی شهری تا تزئین و چیدمان داخلی بناها گسترش می یابد.

یکی از جنبه های استفاده از الگوها در معماری، استفاده ی آن در سازه ی ساختمان است. در این ارتباط عده ای از پژوهشگران معماری، چون ماریو سالوادوری، چنین استدلال کرده اند که توجه به سازه ساختمان به صورت غیر قابل اجتنابی منجر به زیبایی خواهد شد. البته بیان اینکه زیبایی ضرورتا به سازه ساختمان بستگی دارد، صحیح نیست و شاید بتوان نشان داد بعضی ساختمان ها با سازه نادرست دوست داشتنی به نظر می رسند. حال آنکه بعضی از سازه های کاملا صحیح ، از نقطه نظر زیبایی راضی کننده نیستند. بنابراین بیان مناسب و درست سازه جز لازم زیبایی ساختمان است ولی به تنهایی برای زیبایی ساختمان کافی نست. برخی معماران مانند پیر لوئیچی نروی و کالاتراوا ، چنان الهام و احساس هنرمندانه ای را وارد سازه می کنند که ساختار زیبایی جدیدی در سازه های و معماری به وجود می آورند. لذا می توان نتیجه گرفت دانش درک سازه به عنوان قسمتی از معماری و زیباشناسی تلفیقی واجد اهمیت است و درک متقابل سازه ، معماری و زیبایی جز از معمار و طراحی چیره دست بر نمی آید. (بقائی، (33 :1388

استفاده از طبیعت (معماری بیونیک) و بررسی نمونه ها

12 . Michela Rossi×

5

قرنهاست که بشر در رابطهای تنگاتنگ با طبیعت به سر برده و برای رفع نیازهای اولیه خود از آن الهام می گیرد.معماری بیونیک در ابتدا و در تاریخ تمدن فراعنه در مصر ،شاهنشاهی ایران ،پادشاهی یونان و امپراطوری روم و بیزانس به صورت مشهودی قابل ردیابی میباشد. در واقع مهندسین و طراحان عصر باستان به اجبار و با بهره گیری از رفتار طبیعی مواد در شکل گیری بناها همت گماشتند که تا به امروز پایدار هم هستند. لئوناردو داوینچی- نابغهی عصر رنسانس- از اولین کسانی بود که برای ساخت ماشین پرواز، دانش های »بیولوژی« و »تکنیک« زمان خود را درآمیخت و برای حل مسائل فنی زمانش به جستجو و تحقیق در ساختار جانداران پرداخت.آنچه که قدرت داوینچی را در خلق آثار گوناگون افزایش داده است یکپارچگی تفکر ایشان در طراحی از منظر هنر، سازه و فناوری می باشد. امروزه پانصد سال پس از داوینچی؛ مهندسان رشتههای مختلف برای ایجاد ارتباط بین قوانین علوم فنی با دنیای جانداران ، تلاشی مشابه دارند که متاسفانه در نیمه دوم قرن بیستم این نوع تفکر یکپارچه فراموش شده و تنها منظر هنر،فناوری و دانش نیز به صورت مجرد با هم آمیخته شده اند .در واقع تا قبل از قرن هفدهم به دلیل محدود بودن دانش، آمیختگی معماری و مهندسی به عنوان جزء لاینفک به شمار رفته و به صورت طبیعی به دلیل ضعف دانش بشری ، مهندسین (معماران) طرح خود را بر مبنای رفتار طبیعی مواد و الهام گرفته از آن به صورت طبیعی ارائه میدادند و در نتیجه تفکیکی بین مهندسی و معماری نمی توان قائل شد و حجم معماری بنا همان سازه بنا بوده است. ارتباطی که با آغاز قرن بیست و یکم و رشد روز افزون رایانهها ؛ جایگاهی خاص یافته و دنیای اندیشههای مهندسی و معماری را نیز تحت تأثیر قرار داده است و دانشمندان را به سمت وحدت مجدد علوم در امر کاربرد می تواند سوق دهد.استفاده از آفرینشهای طبیعی برای نوآوری در معماری با بهره گیری از تکنولوژی در ابتدای نیمه دوم قرن نوزدهم مشاهده شد. متخصصان انگلیسی در سال 1846 برای نخستین بار موفق به پرورش نوعی نیلوفر آبی عظیم در اروپا شدند که قطر برگهای آن به دو متر می رسید. پاکستون – معمار انگلیسی تبار- با دیدن استحکام برگهای وزین نیلوفر آبی به مطالعه قفسهبندی مدور و ساختار شعاعی این گل پرداخت. حاصل این تفحص ابداع ساختار جدیدی برای سقف سبک شیشهای در ساختمان بود که در قصر کریستال نمایشگاه جهانی لندن در سال 1851 عرضه و موفق به جلب نظر منتقدان شد. موارد دیگری همچون همکاری و مطالعه ی بین رشته های ساختار استخوانهای ران انسان برای ساخت سازههای سبک و مرقوم به صرفه در قرن نوزدهم مشاهده می شود. با شروع قرن بیستم (before modernism) و سپس سالهای ابتدای دورانمُدرن کم و بیش به تلاش های مشابهی برخورد می شود که البته بیشتر به صورت نظری باقی ماندند. علاقهء لوکوربوزیه به صدف داران و بررسی ساختار بدن این جانداران می تواند مثالی در این زمینه باشد ولی تکامل مستقل دانش مسیر صعودی به خود گرفت.پس از جنگ جهانی دوم و با آغاز دههی شصت در قرن بیستم ؛ تبادل علمی بین گرایشهای علوم طبیعی و فنیمجدداً رونق گرفت. در جریان همایشی در اوهایو که نیروی هوایی آمریکا در سال 1960 برگزار کرد، برای اولین بار واژهای به نام «Bionic» از ترکیب دو لغت «Biology» و «Technique» زاده شد که میتوانیم به فارسی »علم فرآیند زیستی« ترجمه کنیم. این واژه دربرگیرنده کار همهی متخصصانی است که تلاش دارند برای حل مشکلات فنی خود از دانستههای طبیعت در پرتو فناوری الهام بگیرند. طیف گستردهای از اختراعات را در نیمه دوم قرن گذشته میبینیم که میتوان آنها را در مجموعهء بیونیک جای داد. الهام از نقش پولکها و ساختار پوست کوسه برای اختراع نوعی رنگ هواپیما که نیروی اصطکاک هوا را به شدت کاهش می دهد؛ فقط یک نمونه از دستاوردهای مهندسی این برخورد جدید بود.نمایشگاه مونترال (1967) اثرفِرایاِتو با الهام از تارهای مستحکم عنکبوت یا ایستگاه ته ژه وه شهر لیون (1989) اثر سانتیاگو کالاتراوا با الهام از بدن سبک پرنده می باشند.اما بیونیک در معماری تنها به کندوکاو در ساختار بهینه جانداران و کاوش در »نحوهی عملکردها« خلاصه نمیشود. طیف گستردهای از برخوردهای جدید را میتوان امروزه به بیونیک نسبت داد. مباحثی چون بررسی فرآیندهای زنده و الهام از آنها برای بهینه سازی کلان طرح ها، تجزیه مراحل طراحی و سازماندهی مجدد آن به کمک مدلهای پیچیده ریاضی شکل گرفت. الگوریتمهای ریاضی

6

مبتنی بر طبیعت سبب ابداع و استفاده از الگوریتمهای ژنتیک در تحلیل سازه و سیستم های نیازمند به پیش بینی، روش شبکه های عصبی، روشهای جبر فراکتل و جبر آشفته((Cheas برای یافتناَشکال و تحلیل فرمهای بهینه در اواخر قرن بیستم گردیده است و این موضوع را بیان می دارد که حتی روش های ریاضی تحلیل سیستم نیز از الگوهای طبیعی پیروی می کنند و لذا ساختار فعلی طراحی بایدکاملاً دگرگون گردد. (شمیرانی، (58-60 :1391

تصویر -1 نمونه هایی از معماری بیونیک در جهان

نمونه هایی از الهام گیری انسان از طبیعت در دوران معاصر

– برج اداری لندن طرح فاستر

این برج مثالی است از الگو برداری از طبیعت که از مدل های طبیعی الهام گرفته است. که به شکل خیار است راجرز نیز به آفتاب

پرست به عنوان الگویی برای معماری ارجاع می دهد که بر اساس آب و هوا و نور پوستش را تغییر می دهد و این گونه طراحی را

در معماری هایتک و اکوتک به کار می گیرد. علاوه بر سیستم های طبیعی شکل های آن نیز مورد توجه معماران است. نمایشگاه

فاستر در مرکز سنزبری با ایده صدف های دریایی ، ماهی و درختان شکل گرفت. از گروه فیوچرسیستم گرفته تا کالاتراوا نیز از

شکل های موجود در طبیعت در طرح های خود استفاده می کنند. فیوچر سیستم ازشکل های اکولوژیکی چون گل ها ، پلانکتون

ها و ستاره های دریایی الهام گرفته است. جان کاپلیکی از اعضای این گروه می گوید:” از جهات مختلفی می توان از طبیعت به

عنوان یک مدل استفاده کرد. مثلا لانه ی موریانه ها از دو پوسته تشکیل شده و باعث شده به طور طبیعی تهویه صورت گیرد.

(Edwards et all., 2003: 10-11)

7

تصویر -2 برج اداری لندن (Gherkin) اثر فاستر با الهام از شکل خیار

-ساختمان لودویک ارهاردهاس

این ساختمان که در برلین آلمان واقع شده ومعمار آن نیکُلاس گریمشاو است ؛ نمونه ای از یک طراحی کارآمد با نتیجه مطلوبی از زیبایی و حاصل الهام گیری آن از طبیعت است. قوس های بیضوی تکرار شده که از اسکلت یک نوع گور کن الهام گرفته شده اند ، برای آویزان کردن طبقات بر روی آتریوم بلند به شکلی موثر استفاده شده اند . شکل کارآمد سازه ای از نظر زیبایی لذت بخش است ، زیرا با ارتباطات حسی انسانبا اَشکال زیستی پیوند برقرار می کند .(غفوری پور، (28 :1379
-برج مسکونی Turning Torso

سانتیاگو کالاتراوا بیست وهشتم جولای 1951 به دنیا آمد. وی در رشته معماری و سپس شهرسازی تحصیل کرد.او در مؤسسه فنی سوئیسی به تحصیل مهندسی عمران پرداخت و در سال 1978 به عنوان دانشجوی دکترای عمران در همان دانشگاه ادامه تحصیل داد. برج مسکونی Turning Torso در یکی از مناطق حساس مالموی سوئد و در بندرگاه غربی این شهر قرار گرفته است. کالاتراوا برای طراحی این بنا معماری و مجسمه سازی را با درک قدرت مهندسی در هم آمیخته است. طراحی معمار برای این ساختمان بر اساس تأثیر فرم بدن انسان درحال حرکت قرار دارد.( کالاتراوا، (48 :1382

8

تصویر -3 برج مسکونی Turning Torso

ساختمان اصلی از 9 واحد مکعبی شکل به وجود آمده که هرکدام شامل پنج طبقه است.این ساختمان در یک هسته مرکزی بتنی قرار دارد که آسانسورهای داخلی و راه پله را در خود جایی می دهد و ارتباط طبقات از طریق آنها برقرار میشود. این 9 مکعب از پایین تا بالا 90 درجه دوران پیدا می کنند که شامل 54 طبقه است. (همان منبع)

هر طبقه نسبت به طبقه زیرین دوران پیدا کرده تا چرخش را در فرم کلی ساختمان به وجود آورد. بادبند و سازه خارجی نما در اطراف نمای روبرویی ساختمان از جنس لولههای سفیدی که دوسر آن ها باریک میشود ، تعبیه شده است که تلفیق سازه و معماری می باشد. این لولهها در سمت دیگر به تکیهگاه های فلزی متصل هستند که درون دیوارهای برشی در گوشههایپُشتی ساختمان قرار دارند. در حالی که ستون فقرات بتنی بارهای عمودی اطراف بنا را تحمل می کند، اسکلت خارجی اطراف آن، در برابر نیروی باد مقاومت و لرزشهای ساختمان را تعدیل می نماید. (همان منبع)

– برج مخابراتی بارسلونا

کالاتراوا سازه ای درخت مانند نیز ساخته است ، ولی این طرح نیز فرم اسکلت را به ذهنمُتبادر میکند. پشت این قضیه اصل تکرار می باشد. چه در درختان و چه در ستون فقرات ، یک فرم دیکته شده و ساختمانهایی جهان شمول دیده می شود که در آن شالوده (پایه) ضخیم تر از تارک (رأس) است.(کالاتراوا، (53 :1382

9

تصویر -4 برج مخابراتی بارسلونا

-ایستگاه راهآهن فرودگاه شهر لیون

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پروژه دانشجویی مقاله تباین فضایی؛ هنجار تأثیرگذار در ارتقاء کیف

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله تباین فضایی؛ هنجار تأثیرگذار در ارتقاء کیفیت مکانهای شهری ایران فایل ورد (word) دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله تباین فضایی؛ هنجار تأثیرگذار در ارتقاء کیفیت مکانهای شهری ایران فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله تباین فضایی؛ هنجار تأثیرگذار در ارتقاء کیفیت مکانهای شهری ایران فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله تباین فضایی؛ هنجار تأثیرگذار در ارتقاء کیفیت مکانهای شهری ایران فایل ورد (word) :

چکیده

در واژگان تخصصی دانش/ حرفه طراحی شهری، برخی صفات و ویژگیها هستند کهاصلاً باعث افزایش کیفی فضاها؛ یا به عبارت صحیحتر مکانهای شهری1 میگردند. این صفات شامل مواردی چون خوانایی، سرزندگی، پویایی، ماندگاری (مانایی)، هویت مندی، معناداری، تناسبات بصری، حس مکان، حس تعلق ( تعلق خاطر، تعلق مکانی )، رنگ تعلق (قلمروگرایی )، نفوذپذیری، گوناگونی (تنوع)، انعطافپذیری، غنای حسی، ایمنی و امنیت، دنج و خودمانی بودن، غریب گز بودن، منحصر به فرد بودن، خوش منظرگی، تجمعپذیری (جمعیتپذیری)، محصوریت فضایی، دفاعپذیری، زمینهگرایی، هم پیوندی، مقیاس انسانی (مردمواری) و ; می شود؛ اما در این مقاله، از صفت یا به عبارت جاافتادهتر و معروفتر -در میان شهرسازان- هنجار تباین فضایی سخن به میان آمده است. تباین فضایی دارای ابعاد زیر است :

– ایستایی و پویایی فضا
– پهن و باریک شدن فضا

– سر باز و سر بسته بودن فضا

– وجود فضاهایی با تغییر در مقیاس فضا

– تغییر در درجه محصور نمودن فضا
– تغییر در شکل بدنه محصورکننده فضا

– تغییر در روشنایی فضا

– تغییر عناصر محصورکننده فضا

– وجود فضاهای پر و خالی در کنار هم

– وجود بدنههای شفاف یا نیمه شفاف و کدر در کنار هم
– وجود فضاهای صاف و تخت؛ در کنار فضاهای دارای شیب

– وجود عوامل طبیعی و انسان ساخت در کنار هم

– وجود فضاهای نفوذپذیر و نفوذ ناپذیر در کنار هم

هدف از ارائه چنین مبحثی، شناسایی فضاها /مکانهای دارای ارزشهای کیفی در سطح شهرها و بهکارگیری نمونههای موفق سنتی آنها با حال و هوای امروزیشان در مکانهای عمومی میباشد.

واژگان کلیدی : هنجارهای طراحی شهری، تباین فضایی، مکانهای شهری، ابعاد تباین، فضاهای عمومی

×

1

-1 مقدمه

در فرهنگ لغت عمید ذکر شده است که لغت تباین، اسم مصدر و اصلاً عربی بوده و به معنای جدایی، تفاوت، مخالف هم بودن و تضاد می باشد؛ همچنین در لغت نامه دهخدا، تباین به معنای جدا شدن از یکدیگر، بریدن از یکدیگر، فرق و تفاوت آمده است؛ نیز در فرهنگ فارسی معین، این واژه معنای جدا شدن از یکدیگر، اختلاف داشتن و تفاوت را می دهد. در زبان عربی نزدیکترین لغت به آن، طِباق است؛ به معنای متضاد و دو چیز را با هم سنجیدن و موافق ساختن.

هرگاه سخن از تباین و تضاد میآید، ناخودآگاه ذهن به سمت نقصان آن چیز و ویژگیهای منفی کشیده میشود، لیکن این نوشتار تباین را در بطن شهرهای ایران و از نگاه مثبت و کیفی آن مورد بازبینی قرار داده است . منظور از بازبینی آن است که این هنجار در گذشته توسط جناب آقای مهندس محمود توسلی 2 و در کتاب “اصول و روشهای طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران” از شهر یزد مطرح گشته و در آن برخی جوانب و ابعاد تباین فضایی ارائه شده است.

منظور از هنجار تباین فضایی، وجود تفاوت و تضاد در کالبد فضاهای عمومی3 شهرها است؛ بهگونهایکه این تضاد، نه تنها موجبات افت کیفیت و اثرگذاری فضا و مکان را برای استفادهکننده از آن فراهم نمیکند؛ بلکه باعث یک نوع جذابیت حسی، بصری و کالبدی؛ و در مجموع جذابیت فضایی آن نیز می شود. ارزش مکانهای متباین در این است که از یکنواختی فضاهای شهری می – کاهند و موجب سرزندگی، پویایی و حس کشف فضای ناشناخته می شوند. به همین جهت ابعاد و جوانب این هنجار -همانگونه که در چکیده بحث ذکر شد- در ذیل فهرست می گردد و در ادامه آن به هر مورد به تفصیل پرداخته شده و برای هر یک مثالی ارائه شده است. گاه نمونههای این جوانب در قالب پلان، گاه نما، گاه حجم کالبد4 و یا حتی در مقطع مکان متبلور شده است؛ به همین جهت پسوند “فضا” بعد از واژه “تباین” آمده است.

-2 ابعاد تباین فضایی

-1 ایستایی و پویایی فضا این: بُعد به وجود فضاهای خطی که ماهیت حرکتی دارند و فضاهای غیرخطی که ماهیت مکث و توقف دارند، مربوط میشودنمود. فضایی این بُعد، در درجه اول در پلان بافت شهری، در درجه دوم در پرسپکتیو دید پرنده و در درجه سوم در پرسپکتیو دید ناظر بروز دارد. این فضاها شامل موارد زیر است :

– چهارسوق (چهارسو) و راسته بازارها
– فلکهها و چهارراهها و راههای واصل به آنها

– میادین و راههای واصل به آنها
– میدانچهها و گذرهای واصل به آنها تصویر (1) چهارسوق بازار کرمان- دید پرنده

– گشودگی فضایی در میانه راهها و معابر
– عقبنشینیها در لبه راهها و معابر

تصویر (2) گشودگی فضایی در محله پامنار، کرمان- دید ناظر

×

2

تصویر (3) فلکه آزادی و راههای واصل به آن- پلان تصویر (4) میدان نقش جهان و راههای واصل به آن- پلان

مأخذ: googleearth.com

تصویر (5) جانمایی میدانچهها در مسیر بازار کرمان- پلان

-2 پهن و باریک شدن فضا : منظور از فضاهای پهن، فضاهای باز و گشوده بوده و منظور از فضاهای باریک، فضاهای بسته و تنگ میباشدنمود. فضایی این بُعد، در درجه اول در پلان بافت شهری و در درجه دوم در پرسپکتیو دید ناظر بروز دارد . نمونههای این بُعد، میتوانند همان نمونههای مورد 1 نیز باشند؛ چراکهمعمولاً مکانهای ایستا به جهت ماهیت جمعیت پذیری بیشتر، دارای پهنا و گشودگی بیشتری نیز میباشند و مکانهای پویا به جهت ماهیت عبوری بودنشان، دارای محصوریت بیشتری میباشند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پروژه دانشجویی تحقیق در مورد پرخاشگری فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق در مورد پرخاشگری فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق در مورد پرخاشگری فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق در مورد پرخاشگری فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق در مورد پرخاشگری فایل ورد (word) :

پرخاشگری

بهداشت روان ، قبل از آنکه فردی باشد پدیده ای اجتماعی است .
اریک

مقدمه
« پرخاشگری » در لغت به معنای ستیزه و تندی کردن آمده و معادل آن در زبان انگلیسی واژه Aggression است . اما در اصطلاح روان شناسی پرخاشگری یک واکنش عمومی و پدیده نابهنجار اجتماعی است که به قصد آزار کسی یا آسیب رساندن به چیزی ابراز می شود . آن چه در این تعریف حائز اهمیت است قصد و نیت رفتار کننده می باشد یعنی یک رفتار آسیب زا در صورتی پرخاشگری محسوب می شود که از روی قصد و عمد ، به منظور صدمه زدن به دیگری انجام پذیرد .

بنابراین پرخاشگر به فردی اطلاق می شود که تمایل به حمله کردن و مبارزه طلبی دارد . صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی در مورد پرخاشگری به دو دسته تقسیم شده اند : فروید ( واضع مکتب روانکاوی ) و لورنز ( Lornez – جانور شناس اتریشی ) و گروهی دیگر آن را یک رفتار دفاعی آموخته شده و اکتسابی می دانند همچون بندورا ( Bandura ) اما محققان با در نظر گرفتن جنبه های مختلف این قضیه به دو نتیجه گیری دست یافته اند :

1- پرخاشگری نتیجه تعامل پیچیده بین تمایلات و پاسخ های آموخته شده است .
2- پرخاشگری در انسان ، حتی اگر هم ذاتی باشد ، به شدت تحت تاثیر عوامل اجتماعی قرار دارد .
این دیده هنگامی بروز می کند که کودک یا نوجوان در رسیدن به هدف خود به مانع برخورد کند و نتواند به آسانی و آرامی آن را از بین برد . بنابراین رفتار و عملکرد خود را به صورت : ایجاد مزاحمت برای دیگران ، جنگ و ستیز با همسالان بر هم زدن محیط ، خراب کردن اشیا و وسایل دیگران و ; بروز می کند .

تعریف خشم
خشم بنابر تعریف بر انگیخته شدن عواطف جریحه دارشده است . اگر چه نقطه آغاز این برانگیختگی عواطف و احساسات ماست اما دامنه تاثیر آن به فکر و بدن ما نیز سرایت می کند . به عبارت دیگر خشم همه ابعاد وجود ما را در بر می گیرد .

علل و ریشه های خشم
علل فیزیکی : عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به خشم شود . پرکاری غده تیروئید و ترشح بیش از حد هورمون تیروکسین از عوامل رایج بروز خشم و عصبیت است . خانم ها در دوران قاعدگی به علت بر همخوردن تعادل هورمونی در معرض عصبانیت قرار می گیرند . از جمله عوامل دیگر رایج می توان به خستگی اشاره کرد . هر چه سطح خستگی شخص بیشتر باشد امکان تجلی خشم فراتر می رود . شایان ذکر است که زیگموند فروید خشم را یکی از گرایشات ( Drive ) ذاتی می داند . برای فروید خشم جزیی از تار و پود وجود ماست . ما همانگونه که در حالت طبیعی با دست و پا به دنیا می آییم با خشم نیز زاده می شویم .

علل شخصیتی
برخی اشخاص بیشتر از افراد دیگر واکنش خشم را بروز می دهند . از این رو روانشناسان معتقدند که خشم می تواند ریشه در شکل گیری خاص شخصیت افراد داشته باشد . اشخاصی که از حساسیت های بالاتری برخوردارند و به اصطلاح زود رنج اند ، طبیعتاً بیشتر خشمگین می شوند . بنابراین در این حالت باید به درمان حساسیت شخص پرداخت . همچنین افرادی که درجه اضطراب بالایی دارند بیشتر عصبانی می شوند .

عجز ( Frustration ) : عجز یکی دیگر از عوامل رایج شکل گیری خشم است . هنگامی که به صورت مرتب موانعی غیر قابل عبور در مسیر حرکت مان ایجاد می شود به گونه ای که دیگر قادر به برطرف کردن آنها نیستیم خشمگین می شویم . بنابراین در این حالت باید به چاره جویی چگونگی برخورد خود با این عوامل بپردازیم زیراکه خشم ما در واقع نه علت بلکه معلول این عوامل است .

بی عدالتی : پر واضح است که نمایش ظلم ، استثمار و پایمال کردن حقوق انسان ها ، خشم ما را برمی انگیزد .
روابط جریحه دار شده : بخش عمده ای از خشم ، ریشه در روابط آسیب دیده ما با دیگران دارد . برای درمان خشم باید آن روابط اصلاح گردند .

تظاهرات خشم
به هنگام عصبانی شدن ، چهره برافروخته می شود و فرکانس گفتار تغییر می کند . گاه نفس های شخص تندتر می شود . کلام فرد عصبانی به وضوح قابل تشخیص است . اگر این تجلیات جزء مظاهر طبیعی خشم باشند ، می توان به تجلیاتی اشاره کرد که در ظاهر قابل تشخیص نیستند اما در واقع موید خشم شخص اند . از جمله این عوامل می توان به غیبت کردن اشاره کرد . غیبت را می توان انتقامی ظریف و زیرکانه دانست که ریشه در خشم فرو خورده فرد دارد . زمانی که نمی توانیم آشکارا ناراحتی خود را به دلایل گوناگون ابراز کنیم ، به غیبت متوسل شویم . در واقع غیبت می تواند ابزار ابراز خشم ما باشد .گاه نیز خشم خود را با بیان شوخی ها و جوک هایی ابراز می کنیم که در آنها فرد مورد خشم ما به باد تمسخر گرفته می شود . همانگونه که گفته شد این نوع تظاهرات در وهله اول از دید دیگران معرف خشم نیستند اما به واقع طرق متفاوت ابراز عصبانیت ما هستند .

عملکردهای رایج پیرامون خشم
انکار : بسیار دیده شده است که اشخاص عصبانی منکر عصبانیت خود هستند. این واکنش گرچه ظاهراً گاه خبراز تعادل عاطفی ما در مقابل دیگران می دهد اما معرف حقیقت نیست و توسل دائم به آن می تواند صدمات بسیاری به ما وارد کند . خشم فرو خورده می تواند به زخم معده ، فشار خون بالا ، ترس و اضطراب شدید وگاه حملات قلبی منجر شود .
سرکوب : در این واکنش شخص خشم خود را به لایه های تحتانی روح و و روان خود منتقل می کند زیرا که نمی تواند با آن روبرو شود . علاوه بر تاثیرات جانبی بسیار مخرب بالا ، خشم سرکوب شده می تواند در دراز مدت به کینه وتلخی عمیقی منجر شود که نگرش فرد را نسبت به خود و محیطش به طرز منفی تحت تاثیر قرار دهد .

انفجار مستقیم ( خشم فعال ) : مهمترین قربانی این واکنش است که مورد خشم ما واقع می شود . گاه آسیب های فیزیکی و روحی روانی آن هرگز از خاطره پاک نمی شود . انفجار خشم همانند آتشفشانی است که مواد مذاب آن جز ویرانی اطراف خود ثمره دیگری به بار نمی آورد .

علل بروز پرخاشگری
پرخاشگری کودکان و نوجوانان در نهاد خانواده ، علل و انگیزه هایی دارد که به طور اجمال می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1- خشونت خانوادگی : امروزه تجربیات و مشاهدات عینی ازظهور و شیوع پدیده ای شوم خبر می دهد که تحت عنوان خشونت خانوادگی » شناخته شده است . ظهور این پدیده به تبع شدت گستره ومداومت آن از آشفتگی های عاطفی و روانی اعضای خانواده حکایت دارد . کودکانی که در خانواده شاهد خشونت اند استفاده از این پدیده را برای رفع اختلاف ها مقبول تلقی می کنند . در جریان یک رشته بررسی کودکان الگوی زنده ای را دیدند که نسبت به یک خرس عروسکی پرخاشگری می کرد . سپس شرایطی مهیا شد تا با خرس بازی کنند .کودکان هر چیزی را که مشاهده می کردند با آن خرس انجام می دادند اگر رفتار پرخاشگرانه را شاهد بودند پرخاشگری می کردند و اعمال مثبت و سازنده ای می دیدند همان اعمال را تقلید می کردند بنابراین در خانواده هایی که یکی از والدین یا هر دو خشونت طلب و پرخاشگر باشند کودکان مخصوصاً پسرها ، پرخاشگر بار می آیند .

2- گسستگی کانون خانواده
از دیگر مولفه های مهم در ایجاد پرخاشگری فرزندان ، گسسته شدن پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده است . وجوددرگیری و نزاع در محیط خانواده سبب می شود که کودک امنیت خود را از دست رفته ببیند . هم چنین در بسیاری از خانواده ها پدر و مادر حضور فیزیکی دارند ، اما متاسفانه حضور واقعی آنان برای فرزندان به دلایلی محسوس نیست . در برخی خانواده ها نیز پدر و مادر یا هر دو به عللی همچون : طلاق ، مرگ و میر و ; نه حضور ظاهری دارند و نه حضور واقعی . تحقیقات نشان داده است که در صورت مرگ پدر در سنین کودکی فرزند و نبودن الگوی همانند سازی برای پسران میزان پرخاشگری آنان در حد بالایی افزایش می یابد . 75درصد از پسران پرخاشگر از وجود پدر محروم بوده یا الگوی فردی برای یادگیری نداشته اند .

3- وجود تضاد در دستورهای والدین
عامل دیگری که باعث بروز پرخاشگری در کودک می شود ، وجود تضاد در اوامر و دستورهای والدین است ، بدین معنا که پدر یا مادر فرزند را به انجام کاری فرمان می دهد ولی بلافاصله او را از انجام دادن آن بازدارد یا بر عکس کاری را که قبلاً برای او تحریم کرده است تجویز کند و دوباره تحریمش نماید . این بی دقتی در ارجاع وظیفه کودک را مردد و نگران می سازد و سبب می شود که رفتار ضد اجتماعی پرخاشگری در او بروز کند .
4- ناهماهنگی در پی گیری یک روش تربیتی

بعضی از والدین دائماً در حال تغییر برنامه های تربیتی کودک خودند . این ناهماهنگی در برنامه ها به مرور باعث وخیم شدن مشکلات رفتاری فرزند می گردد . اگر قوانین خانه هماهنگ و ثابت نباشد کودک متوجه می شود که گاهی اوقات می تواند قوانین را زیر پا بگذارد و نا فرمانی خود را تقویت کند و سر انجام در برابر تغییرات مقاومت نماید . لذا هر زمانی که تصمیم گیرد می تواند تشویق ها و جریمه هایی را که در خانواده مشخص گردیده است نادیده بگیرد و پرخاشگری خود را تقویت کند .
5- فشار روانی ( استرس )

هر تغییری که روال زندگی روزمره را متشنج کند عامل ایجاد استرس خواهد بود . کودکان نسبت به فشارهای روانی به شدت آسیب پذیرند . بسیاری از کودکان پرخاشگر زمینه های فشار روانی خانواده ، سهل انگاری والدین و زورگویی آنها را دارند . پدرانی که فرزندانشان را طرد می نمایند یا آنها را به شدت تنبیه می کنند بیشتر احتمال دارد که کودکان را پرخاشگر و سرکش بار بیاورند . متغیرهای استرس آور مهم برای کودکان عبارت اند از : وجود داد و فریاد در خانه ، مشاجره دائمی با خواهر یا برادر ، نداشتن اوقات خوش و سرگرم کننده در کنار والدین ، تکالیف آموزشی فراوان و ; لذا کودکان تحت تاثیر چنین شرایطی تحریک پذیر و ناسازگار می شوند و رفتار مقابله جویانه از خود بروز می دهند .

6- عدم تشویق رفتارهای مناسب
در خانواده هایی که فرزندان نافرمانی ، پرخاشگری ، و رفتار مقابله جویانه از خود بروز می دهند مشخص گردیده است که توسط والدین هیچ گونه توجه و تشویقی برای رفتار خوب فرزند صورت نمی گیرد بنابراین کودک هم دلیلی برای ارائه رفتار خوب ندارد، زیرا می داند که پدر و مادر پاسخی به این رفتار وی نمی دهند و در عوض همیشه به رفتار نادرست و نامناسب او با عصبانیت و خشونت پاسخ می دهند ، بنابراین کودک هم برای جلب توجه آنها حتی توجه منفی ، شروع به نافرمانی و پرخاشگری می کند .
7- تشویق رفتارهای نامناسب

بسیاری از والدین ناآگاهانه کاری می کنند یا حرفی می زنند که باعث تشویق رفتار نا مناسب فرزند خود می گردند . به عنوان مثال گاهی اوقات والدین به نافرمانی کودک می خندند یا هنگام صحبت با دیگران ناگهان حرف خود را قطع می کنند تا به سخنان فرزند خود توجه نمایند . در موارد دیگر والدین به قشقرق های کودک با یک بوسه یا بغل کردن پاسخ می دهند یا هنگامی که کودک در یک فروشگاه شروع به گریه و زاری می کند برای او شکلات یا خوراکی می خرند . در همه این موارد خنده والدین و توجه و پاداش آنها باعث تقویت رفتارهای نامناسب کودک می شود در این صورت کودک یاد می گیرد که اگر مقاومت یا اعتراض نماید می تواند به خواست خود برسد .
8- اختلاف والدین

هنگامی که در والدین بین زن و شوهر اختلاف وجود دارد فرزندان دچار مشکلات عاطفی – هیجانی شده در انتخاب فرد مقصر و بی گناه دچار نوعی سر در گمی می گردند . در این میان والدین فرزندان خود را به قضاوت می خوانند یا هر یک سعی می کنند دیگری را متهم کند که او عامل اختلاف است .کودک یا نوجوان که به هر دو علاقمند است و در عین حال آمادگی کافی ذهنی برای پذیرش بعضی از مسایل را ندارد ، در بین کشمکش والدین به دو جهت مختلف سوق داده می شود تااین که به پشتیبانی یکی برخاسته دیگری را نفی می کند و در این صورت مورد غضب طرف مقابل قرار می گیرد یا هر دو را مقصر می داند که در این صورت به طور کامل طرد می شود . بدین ترتیب در انتخاب سرگردان است و در واقع مایل به انتخاب گناهکار یا بی گناه نیست . او هر دوی آنها را دوست می دارد ومی خواهد در محیط آرام و بی جنجالی زندگی کند و چون از چنین محیطی محروم می گردد برای فرار از نزاع های دائمی منزل برای خود راهی نظیر : فرار از منزل ، لجبازی و پرخاشگری انتخاب می کند به طوری که با قوانین و جامعه هر دو ستیز می کند .

9- کمبود محبت
مهر و محبت در تکوین شخصیت هر فرد تاثیر بسزایی دارد و محرومیت عاطفی موجب بروز اختلال در رفتار می گردد . تحقیقی که در غرب درباره بزهکاران انجام شده است نشان می دهد که 91 درصد مجرمان در ارتباط با ارتکاب جرم به نحوی دچار مشکل عاطفی – هیجانی بوده اند . رشد عاطفی با ارضای متعادل نیازهای عاطفی به وجود می آید . اهمیت رشد عاطفی در این است که می تواند زیر بنای رشداجتماعی باشد کودک با هر سطحی از رشد عاطفی در خانواده در خانواده وارد جامعه شود به همان اندازه می تواند در محیط اجتماعی سازگاری خود را حفظ کند . عدم رشد عاطفی کودک را در محیط و در مناسبات اجتماعی دچار مشکل می سازد . کودکی که از لحاظ عاطفی در محیط خانواده مشکل دارد با هر محرک

کوچکی بر انگیخته می شود و پرخاشگری می کند لذا وقتی وارد اجتماع می شود نمی تواند با هر موقعیتی خود را سازگار سازد . چنین فردی به راحتی مناسبات اجتماعی خود را بر هم می زند و رفتاری از خود نشان می دهد که علامت عدم رشد وی در بعد اجتماعی است و ارضای متعادل نیاز به محبت رد عاطفی را در کودک هموار و تسهیل می کند . کودکی که از لحاظ عاطفی در خانه رشد یافته است محبت را بیرون از خانه جست و جو نمی کند زیرا خانواده را کانون محبت و محل کسب امنیت روانی می بیند . در مقابل کودک یا نوجوانی که نیاز محبت او در خانواده ارضا نمی شود کمبود محبت را در بیرون از خانه جست و جو می کند و ممکن است به انواع رفتارهای نابهنجاریا مکانیزم های دفاعی متوسل شو که یکی از آن ها پرخاشگری است .

10- تنبیه و سهل گیری
بعضی از روش های فرزند پروری باپرخاشگری کودکان رابطه دارد که مهم ترین آن ها عبارت است از : سهل گیری و تنبیه کردن . فرزندان پدر و مادرهای سهل گیر معمولاً پرخاشگر می شوند . علاوه بر این پدر و مادرهایی که فرزندشان را تنبیه می کنند نیز بچه های پرخاشگرتری دارند . بیشترین پرخاشگری به کودکانی تعلق دارد که والدینشان به طور هم زمان آنان را تنبیه می کنند و سهل می گیرند . اگر والدین اجازه دهند که فرزندشان تکانه های پرخاشگرانه اش را تخلیه کند فرزند تصور خواهد کرد که این کار مقبولی است و اگر هم پرخاشگری او را به شدت تنبیه کند ناکامی و عصبانیت را در او ایجاد می کنند که خودش زمینه ساز پرخاشگری بیشتر می شود .
پدر و مادرها غالباً رفتار فرزند پرخاشگر خود را به خوبی زیر نظر نمی گیرند و نظارت تربیتی یکنواختی بر وی ندارند . این والدین برای هر تخلفی فرزندشان را تنبیه بدنی می کنند و دردسرهای بیشتر از سوی فرزندشان را پیش بینی می کنند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پروژه دانشجویی مقاله مهدی اخوان ثالث فایل ورد (word)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله مهدی اخوان ثالث فایل ورد (word) دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله مهدی اخوان ثالث فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله مهدی اخوان ثالث فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله مهدی اخوان ثالث فایل ورد (word) :

نخستین مجموعه‌شعرِ مهدی اخوان‌ثالث بعد از کودتای 28 مرداد ماه سال 1332 ، مجموعه شعر زمستان است . بگذشته از اشعاری که پیش‌ از روزهای کودتا سروده شده‌اند، فضای حاکم بر این مجموعه، آمیخته‌ای است از حس‌ تنهایی و حسرتِ روزگاران شیرین بر باد. زمستان فریادکننده‌ی زخم‌های تازه است. رنج مهدی اخوان ثالث در این مجموعه اما، نه برخاسته از تقدیر نوع انسان، که برخاسته از سرگذشت انسانی است که راه به خطایی معصومانه برگزیده و چون چشم گشوده، جز ره‌زنانی که به تاخت دور می شوند، هیچ ندیده است: ”هر که آمد بار خود را بست و رفت،ما همان بدبخت و خوار و بی نصیب”.

زمستان روایت تقدیر انسان عصری ویژه در سرزمینی ویژه است؛ روایتِ تقدیرِ انسانی که گذشته‌ی به‌یغما‌رفته‌ی خود را هنوز پرمعنا می¬یابد. ‍ ویأس‌ مهدی اخوان‌ثالث در زمستان با حیرت آمیخته است؛ یأس‌ مردی که سوزِ زخم‌هایش‌ فرصت اندیشیدن به چرایی‌ها را از او گرفته است: ”هر چه بود و هر چه هست و هر چه خواهد بود،من نخواهم برد این از یاد :کآتشی بودیم که بر ما آب پاشیدند”. انطباق جان و جهانِ انسانِ مجموعه شعر زمستان هنوز به فرجام نرسیده است.

زمستان چشم جست‌وجو نبسته است: ”در میکده‌ام؛ دگر کسی اینجا نیستواندر جامم دگر نمی صهبا نیستمجروحم و مستم و عسس‌ می-بردممردی، مددی، اهل دلی، آیا نیست”؟ پاسخ انسانِ زمستان اما، ناشنیده روشن است: مددی نیست. نه مددی، نه دستی، نه کلامی: ”سلامت را نمیخواهند پاسخ گفتسرها در گریبان است.; و گر دست محبت سوی کس‌ یازی؛به اکراه آورد دست از بغل بیرون؛که سرما سخت سوزان است”.تردیدها اما هنوز به جای خویش‌ باقی است؛ در دیار دیگری شاید برسر خسته‌گان سقف دیگری باشد : « بیا ای خسته خاطر دوست / ای مانند من دلکنده و غمگین !/ من اینجا بس دلم تنگ است ./ بیا ره توشه برداریم ، / قدم در راه بی فرجام بگذاریم » زیر هیچ سقفی اما ، صدایی دیگر نیست ؛ ثالث پیام کرک ها را لبیک می گوید:”بده; بدبد. چه امیدی؟ چه ایمانی؟ کرک جان خوب می خوانی”. مجموعه شعر زمستان تردیدی است که به یقین می‌گراید، زخمی است که کهنه می‌شود، حیرتی است که عادت می‌شود؛ زمزمه‌ای که در غار تنهایی‌ی انسان مکرر می‌شود: ”چه امیدی؟ چه ایمانی”؟

دومین مجموعه شعر مهدی اخوان ثالث در سال‌های بعد از کودتای 28 مرداد ماه سال 1332، آخر شاهنامه است. ثالث که در مجموعه شعرِ زمستان با کرک‌ها هم آواز شده بود، در آخر شاهنامه به جهانِ پرتناقضِ خویش‌ باز می‌گردد؛ به جهانی که آدمی در آن از وحشتِ سترونی‌ی زمانه، نخ‌بخیه‌های رستگاری را در روزگاران کهن‌ می‌جوید:”سالها زین پیشتر من نیزخواستم کین پوستین را نو کنم بنیاد.با هزاران آستین چرکین دیگر برکشیدم از جگر فریاد:این مباد! آن باد!ناگهان توفان بیرحمی سیه برخاست”. شاعر آخر شاهنامه هنوز دست به سوی یاری خیالی دراز می کند، هرچند نیک می داند که در زمانه‌اش‌ شیفته‌جانی نیست: “شب خامش‌ است و خفته در انبان تنگ ویشهر پلیدِ کودنِ دون، شهر روسپی،ناشسته دست و رو.برف غبار بر همه نقش‌ و نگار او”. وشهرِ مهدی اخوان ثالث چونان دهشتناک است که او راهی ندارد، جز این‌که اندک‌اندک از زمانه‌ی خود برگذرد و در تلخ‌فرجامی‌ی انسان عصرِ خود، تلخ‌فرجامی‌ی نوعِ انسان را دریابد.

هنگام که زخم‌ها از مانده‌گی سیاه می‌شوند، ثالث سیاهی‌ی روزگارش‌ را با سرنوشت ازلی‌ی انسان پیوند می‌زند. خوف حضور دقیانوس‌ مانده‌گار است: ”چشم میمالیم و میگوییم: آنک، طرفه قصر زرنگارِ صبح شیرینکارهلیک بی مرگ است دقیانوس‌. وای، وای، افسوس”. آخر شاهنامه به زخم فاجعه ناامیدانه‌تر می‌نگرد، به سرنوشت مجروحان زمانه رنگی ازلی می زند و همه‌ی اندوه زمانه را در دل مردانی که درمانی نمی جویند، انبوه می‌کند:”قاصدک ابرهای همه عالم شب و روزدر دلم میگریند”.از این اوستا، سومین مجموعه شعرِ مهدی اخوان‌ثالث بعد از کودتای 28 مرداد ماه سال 1332 ، آخر شاهنامه‌ای است که قد کشیده است. نگاهی از دور تا فاجعه پُررنگ‌تر به‌چشم بیاید. اینک اگرچه ابری چون آوار بر نطع شطرنجِ رؤیایی فرودآمده است،

اینک اگر چه دیری است نعش‌ شهیدان بر دست و دل مانده است، اینک اگر چه هنوز باید پرسید: ”نفرین و خشم کدامین سگ صرعی مستاین ظلمت غرق خون و لجن راچونین پر از هول و تشویش‌ کرده است”؟ اما چه پاسخ این سئوال، چه چرایی‌ی گسترده‌گی‌ی آن ابر و چه عمق اندوه برخاسته از حضور نعش‌ شهیدان را باید در سرنوشت نوعِ انسان جست؛ چه این‌ها همه نمودهایی است از آن تقدیرِ ازلی که بر لوحی محفوظ نوشته شده است؛ خطی بر کتیبه‌ای:”و رفتیم و خزان رفتیم، تا جایی که تخته سنگ آنجا بودیکی از ما که زنجیرش‌ رهاتر بود، بالا رفت، آنگه خواند: کسی راز مرا داندکه از اینرو به آنرویم بگرداند.” و چون کتیبه به جهد و شوق بگردد، نوشته است همان‌: ”کسی راز مرا داند،که از اینرو به آنرویم بگرداند”.در از‌این اوستا، مهدی اخوان‌ثالث از زمانه‌ی خویش‌ فاصله می‌گیرد تا آن‌را آیینه‌ی بی‌فرجامی‌های نوعِ انسان بینگارد. اگر زمستان از سرمای ناجوانمردانه می‌نالد، از‌این اوستا تعبیر سرما است. اگر زمستان مرثیه‌ای بر مرگ یاران است، از این اوستا نوحه‌ای در سوکِ پیشانی‌ی سیاه انسان است. اگر زمستان اندوه برخاسته از پیروزی‌ تن به ‌قدرت سپرده‌گان است،

از‌این اوستا افسوس‌ بی‌مرگی‌ی دقیانوس‌ است؛ پژواک صدای همه‌ی ره‌جویان در همه‌ی روزها؛ صدایی در غارِ بی‌رستگاری: ”غم دل با تو گویم، غار!بگو آیا مرا دیگر امید رستگاری نیست؟صدا نالنده پاسخ داد: آری نیست”.سرانجام آن‌روز فرا رسید. 28 مرداد ماه سال 1332 تنها روز سقوط حکومت محمدمصدق و پیروزی‌ی یاران شعبان جعفری نبود. تنها روز به بار‌نشستن”خیانت‌ها” یا خطاهای حزب توده، تنها حاصل محافظه‌کاری یا ناتوانی‌ی”حکومت ملی” در شناخت تضادهای جهانی، تنها روز بازگشت محمدرضا‌شاه به تخت سلطنت، تنها روز سخن‌رانی‌ی فلسفی در فواید وجود شاهان نبود. 28 مرداد ماه روز پایان یک باور بود. روز تجسم بدعهدی‌ی مردم، روز در نور آمدن تزلزل رهبران، روز از سکه افتادن اطمینان به خویش‌ و به دیگری بود. آخرین فریادهای کسانی که فاصله‌ی هستی و نیستی‌شان آبی بود که خون‌ها را از سنگ فرش‌ها می شست، دیگر آبستن هیچ رؤیایی نبود. گویی آن‌ها تنها به خاک می افتادند تا کسب مخفیانه‌ی قاری‌های مسلول را رونق ببخشند.هیچ کس‌ نمی داند در آن روز نخست چه کسی تنهایی و ترس‌ را احساس‌ کرد؛ نخست چه کسی یار دیروزی را به انگشت به گزمه‌ها نشان داد یا زیر مشت گرفت؛

اما چهره‌ی رنجور مصدق در آستانه‌ی دادگاه، دستی که کاشانی به مهربانی به پشت زاهدی زد، هجوم شرکت‌های نفتی‌ی انگلیسی- آمریکایی به ایران، کشف محل اختفای فاطمی، لو‌رفتن سازمان افسری‌ی حزب توده، درج تنفرنامه‌های رنگارنگ در روزنامه‌ها و حتا تصویر چهره‌های پر‌خشم آنان که تا دم مرگ بر اعتقاد خود پای‌فشردند، تجلی‌ی خود را در ناباوری و حیرت همه‌گانی یافت؛ ناباوری و حیرت مردمی که ناگهان خود را هیچ یافتند و تکیه‌گاه‌های خود را فروریخته. 28 مردادماه سال 1332 روز آغاز یک سقوط بود؛ روز ترس‌ و آه؛ روز کوچک شدنِ آدمی.اوج شعر مهدی اخوان ثالث در چنین روزگاری نطفه بست؛ شعر او تبلور فریاد کسانی بود که با کوچکی پیوند نمی‌توانستند و بزرگی‌ی دوباره‌ی کوچک‌شده‌گان را نیز باور نداشتند؛ تبلور فریاد کسانی که عقربه‌های آرزوهایشان با چنین جهانی هم‌خوانی نشان نمی‌داد. شعر مهدی اخوان ثالث اندوه همه‌ی جان‌ها و هرزه‌گی‌ی خاک جهان را پشتوانه داشت. او به هیچ چراغی دل نبست؛ نه چراغی و نه سواری. پهنه‌ی برآمده از خیال او دورتر از آن بود که دست یافتنی بنماید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   61   62   63   64   65   >>   >