سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله بیماری تب برفکی تحت word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله بیماری تب برفکی تحت word دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بیماری تب برفکی تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بیماری تب برفکی تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بیماری تب برفکی تحت word :

بیماری تب برفکی

ماهیت بیماری تب برفکی، تعریف بیماری تب برفکی
پراکنش جهانی تب برفکی ( World Distribution )
تکامل سریع فراگیر آسیایی تیپ O ویروس تب برفکی

خصوصیات اپیدمیولوژیکی تب برفکی
دامهای حساس
بقاء ویروس ( In the Environed )
انتقال بیماری
به طور کلی بیماری تب برفکی میتوان از طرق مختلفی انتشار پیدا کند که عبارتند از

تماس مستقیم
انتقال غیر مستقیم
انتشار از طریق باد
تلقیح مصنوعی
الگوهای بیماری

علائم درمانگاهی
علائم درمانگاهی بیماری تب برفکی در گاو
علائم درمانگاهی در گوسفند و بز
تعیین سن ضایعات بافتی در بیماری تب برفکی
ضایعات سن احتمالی، ظاهر ضایعات
آسیب شناختی ظاهری
سیتووپاتولوژی

تشخیص
1ـ تشخیص میدانی
2ـ تشخیص تفریقی
3ـ تشخیص آزمایشگاهی
جمع آوری و ارسال نمونه های مرضی

جداسازی ویروس
تشخیص آنتی ژن
شناسائی ژنوم ویروس تب برفکی روش آزمایش
روشهای آزمایشگاهی در حال ابداع
خسارات اقتصادی بیماری

ماهیت بیماری تب برفکی، تعریف بیماری تب برفکی :
تب برفکی یک بیماری ویروسی بشدت مسری دامهای زوج سم است. اگرچه تلفات آن در دامهای بالغ کم است و بندرت اتفاق می افتد ولی در دامهای جوان بخصوص بره و بزغاله تلفات قابل توجهی دارد و از همه مهمتر خسارات بسیار شدید اقتصادی و اجتماعی ناشی از کاهش تولیدات دام و کاهش بهره وری دام را بهمراه دارد و صادرات دام و فراورده های آن را متوقف میسازد.

پراکنش جهانی تب برفکی ( World Distribution ) :
تب برفکی و با میزان شیوع متفاوت در بسیاری از کشورهای آفریقا، خاورمیانه، آسیا و بخشهائی از کشورهای آمریکای جنوبی بشکل بومی میباشد.
اروپا، آمریکای شمالی و مرکزی، کشورهای اقیانوسیه و کارایئب از بیماری پاک شده اند. طی دهه گذشته پراکنش سروتایپ های مختلف که گزارش شده است بشرح زیر است :
ـ تایپ O : آسیا، بخشهائی از آفریقا و آمریکای لاتین ( جنوبی ) و اخیراً کشور انگلستان و بخشهائی از اروپای غربی ( اپیدمی سال 2001 ـ 2000 ).
ـ تایپ A : آسیا، قسمتهائی از آمریکای جنوبی و آفریقا.

ـ تایپ Asia : آسیا و کشورهای جنوب شرقی اروپا ( گرجستان، ارمنستان و ;.. ).
ـ تایپ SAT 1 : آفریقا و کشورهای غربی حوزه خلیج فارس.
ـ تایپ SAT 2: آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس.

ـ تایپ 3 SAT : کشورهای جنوب آفریقا.
ـ تایپ C : کشورهای جنوب آسیا و شرق آفریقا.

تکامل سریع فراگیر آسیایی تیپ O ویروس تب برفکی :
در سالهای اخیر مثال خوبی است که بیانگر قدرت بیماریزائی و انتشار غیر منتظره و ناگهانی ویروس تب برفکی در سطح جهانی است. این تیپ ویروس تب برفکی ابتدا در سال 1990 در شمال هند شناسائی گردید و سپس در سال 1993 در پنال و در سال 1994 از عربستان سعودی جدا شد و در خلال همین مدت در اکثر کشورهای خاورمیانه پخش و منتشر گردید. سپس در سال 1996 در قسمتهای غربی ترکیه، بلغارستان و یونان و در سال 2000 پس از ده سال از روسیه، مغولستان، جمهوری کره و ژاپن جدا شد و نهایتاً در سال 2001 به کشورهای انگستان، فرانسه، ایرلند، هلند و ( قاره اروپا ) رسید و اپیدمی شدیدی همراه با خسارات اقتصادی هنگفتی را ایجاد نمود. ( فقط در انگلستان 11 میلیون پوند خسارت اقتصادی مستقیم همراه با توقف صادرات بصورت موقت را برجا گذاشت ).

 

اتیولوژی :
ویروس تب برفکی از جنس Aphtovirusو از خانواده پیکور ناوریده( Picornaviride ) است. یا بعبارتی از گروه ویروسهای کوچکی هستند که غیر پوشش دار بوده و حدود 25 ضخامت و تقارن هشت ضلعی دارد. همچنین حاوی یک مولکول ( RNA )تک رشته ای و 60 نسخه از چهار پلی پپتید ساختمانی (VP1 , VP2 , VP3 , VP4 ) تشکیل شده است.
از میان آنها پلی پپتید VP1 شامل شاخصهای آنتی ژنتیکی مهمی است که در تحریک سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی خنثی کننده در دامهای حساس نقش بسزائی دارد و پلی پیتید ایمونوژن نامیده میشود.
در حال حاضر 7 سروتایپ مختلف ویروس تب برفکی وجود دارد که عبارتند از :
( A , O , ASIAI , C , SAT1 , SAT2 , SAT3 ) تمام این سروتایپ های تب برفکی میتوانند بیماری را بشکلی ایجاد نمایند که از نظر درمانگاهی غیر قابل تفکیک ولی از نظر ایمنی شناختی با یکدیگر متفاوت هستند. هیچگونه ایمنی متقاطع بین سروتایپها وجود ندارد. در آزمایشات سرولوژیکی و تشخیصی سروتایپها توسط آزمایشات ELISA الیزا و CFT تثبیت کمپان و VNTخنثی سازی ویروس قابل تفکیک هستند. در هر سروتیپ، طیفی از اختلافات آنتی ژنتیکی و در میان سویدهای با ارتباط نزدیک و دور با یکدیگر وجود دارد. آنالیز سویه های ویروس تب برفکی با توجه به ویژگیهای ژنتیکی و آنتی ژنتیکی در مطالات اپیدمیولوژیکی برای انتخاب بهترین و مؤثرترین سویه های واکسن برای کشورهائیکه سیاست کنترل بیماری با انجام واکسیناسیون پایه ریزی مینمایند.
همانطور که گفته شد بیشترین تغییرات آنتی ژنتیکی در تیپA ویروس تب برفکی دیده میشود.

ویروس تب برفکی نسبت به محیطهای اسیدی و بازی حساس است و در PHهای کمتر از 4 و بیشتر از 11 غیر فعال و کشته میشوند و در PH 4/7 تا 6/7 از بیشتری پایداری برخوردار است. اختلالات میان سویه ای در خصوص مقادیر متوسط و میانگین وجود دارد ولی مهمترین عامل تعیین کننده دما است. ویروسهای تب برفکی میتوانند عفونت زائی خود را در PH بین 5/9 ـ 7/6 و در 4 درجه سانتیگراد یا پائینتر حفظ مینمایند ولی با بالا رفتن درجه حرارت میزان عفونت زائی این طیف با افزایش وبا کاهش می یابد.

تأثیر درجه حرارت محیط بر عفونت زائی ویروس تب برفکی بستگی به ترکیب مواد موجود در محیط دارد بطوریکه ویروس تب برفکی میتواند در محیطهای حاوی مواد آلی به مدت زیادی دوام آورده و غیر فعال نشود. ویروس تب برفکی در درجه حرارت زیر صفر و شرایط انجماد بطور نامحدودی زنده باقی میماند. حتی در شرایط 4 درجه و در محیطهای ساده ویروس تب برفکی تا بیشتر از یک سال عفونت زائی خود را حفظ می‌نماید. سوسپانسیون تهیه شده ویروس در درجه حرارت معمولی محیط ( درجه 22 ) بین 8 تا 10 هفته و در درجه حرارت 37 درجه تا 10 روز خاصیت عفونت زائی خود را حفظ میکند و در درجه حرارتهای بالاتر بسرعت غیرفعال میشود. بطور مثال درجه حرارت 56 درجه به مدت 30 دقیقه جهت غیر فعال نمودن اکثر سویه های ویروس تب برفکی کافی میباشد.

نور خورشید تأثیر کمی در غیر فعال شدن ویروس دارد و بطور کلی غیر فعال شدن ویروس در شرایط محیطی بستگی به میزان رطوبت ( رطوبت نسبی کمتر از 60 % ) و درجه حرارت دارد. ترکیبات اسیدی و قلیایی مؤثرترین مواد برای ضدعفونی سازی هستند.

خصوصیات اپیدمیولوژیکی تب برفکی :
دامهای حساس :

حیوانات اهلی شامل گاو، گاومیش، گوسفند، بز، خوک و گوزن به بیماری تب برفکی حساس هستند. بیماری معمولاً با شدت وحدت بیشتری در گاو و خوک بروز میکند. خانواده شترسانان شامل شتر و لاما حساسیت کمی به این ویروس دارند زوج سمان وحشی به بیماری حساس هستند و موارد بیماری بطور نادر در فیل، خارپشت و برخی جوندگان ثبت گردیده است. گاومیشهای آفریقائی ( Sunce rus Caffer )معمولاً به سروتیپهای ( SAT ) مبتلا میشوند اگرچه بروز ضایعات کلینیکی در آنها نادر است.
بعضی از سویه های تب برفکی تمایل محسوسی برای برخی از گونه های دامی دارند و بطور مثال میتوان از سروتایپ O خوکی ( Porcinophilic ) نام برد که در سالهای اخیر در قسمتهای شرقی آسیا در حال چرخش است .

ابتلاء انسان به بیماری تب برفکی اگرچه گزارش شده است ولی بسیار نادر و خفیف میباشد. با این وجود فرد میتواند ویروس را برای بیش از 24 ساعت بدون آنکه هیچگاه علایم بالینی را ظاهر سازند در دستگاه تنفس حفظ نماید.

بقاء ویروس ( In the Environed ) :
در محیط ویروس تب برفکی در محیط بشرطی که دور از خشکی، حرارت و شرایط نامساعد PH باشد عفونت زائی خود را حفظ نماید.
به طور مثال :
ـ ویروس میتواند بمدت 14 روز در فضولات خشک شده دام ( پهن و کود ) بمدت 6 ماه در لجن زمستان نه بمدت 28 روز در خاکهای سطحی در پائیز و بمدت 3 روز در خاکهای سطحی در تابستان و 39 روز در ادرار عفونت زائی خود را حفظ نماید.

این مشاهدات در کشورهائی انجام شده اند که در دمای معتدلی دارند و طبیعی است که زمانهای فوق الاشاره در کشورهای گرم کوتاهتر خواهد بود.
در بدن میزبان دستگاه تنفس مهمترین راه ابتلاء نشخوارکنندگان است و تعداد اندک ویروس میتواند سبب آغاز عفونت گردد. ویروس تب برفکی هم چنین میتواند از راه خراشیدگی های جلدی یا مخاصات در نتیجه جراحات ناشی از مصرف دانه ها، علوفه خشبی، گندیدگی سم، تروما ناشی از ماشین شیردوشی یا ناخنها هنگام مهار گاو به شیوه دماغ گیری انتقال یابد.

بعد از استنشاق ذرات بسیار کوچک حاوی ویروس تب برفکی بواسطه حرکات حشره‌ ها به ناحیه حلقی وارد میشوند و متعاقب تکثیر و تزاید اولیه در این ناحیه وارد سیستم لنفاوی میگردند. در مرحله بعد ویروس از طریق جریان خون به بافتهای ثانویه شامل غدد لنفاوی غده ها، بافتهای اپی تلیوم اطراف دهان، پاها و پستانها در دام ماده وارد میشود. واژن و حشفه نیز ممکن است مورد حمله ویروس قرار گیرد. در دامهای جوان نیز عضلات قلب بعنوان هدف ثانویه مورد هجوم ویروس قرار میگیرند.
ویروس تب برفکی به مقدار زیاد همراه هوای بازدمی در محیط اطراف دام پخش و منتشر میشود. همچنین در تمام ترشحات و دفعیات از جمله شیر و اسپرم و همچنین از طریق وزیکولهای ترکیده ویروس تب برفکی وجود دارد. خوک مقادیر بسیار زیادی ویروس تب برفکی را (3000 بار ) بیشتر از گاو در هوا منتشر میکند.

دفع ویروس تب برفکی از ترشحات دام تا 4 روز قبل از مشاهده شدن علائم درمانگاهی آغاز میشود که از نظر اپیدمیولوژیکی بسیار حائز اهمیت است.
پخش و انتشار ویروس تب برفکی 4 تا 6 روز پس از پیدایش وزیکولها ادامه داشته و دامهای مبتلا مقادیر بسیار زیادی ویروس را به محیط اطراف پخش مینمایند. پخش ویروس تب برفکی در دامهای مبتلا پس از پیدایش آنتی بادی خنثی کننده متوقف میشود.

حضور ویروس تب برفکی در بافت اپی تلیال دست و پا یک تا دو روز بیشتر از بافتهای دهان تداوم می یابد.بنابراین ضایعات و جراحات سم در مواردی که نمونه برداری دیر انجام میگیرد نمونه بهتری را از جراحات دهان جهت تشخیص این بیماری بدست میدهد. ویروس تب برفکی از گاوهائیکه به روش تجربی آلوده شده بودند بمدت 26 روز از شیر و 56 روز از اسپرم جدا گردیده است.

بعد از بهبود علائم درمانگاهی 80% دامهای نشخوارکننده ممکن است بصورت حامل ویروس در بیایند.
این وضعیت به نام حامل یا کاریر نامیده میشود و به حمل ویروس بیش از 28 روز بعد از ابتلاء به عفونت اولیه تعریف میگردد. چنین عفونت مزمن ویروس تب برفکی در بافت پوششی ناحیه حلق و قسمت پیشین گلو ایجاد میشود. مدت زمان حالت حامل بودن بستگی به سویه ویروس تب برفکی و سایر فاکتورهای احتمالی دیگر دارد. حداکثر زمان حالت حامل بودن در گاو سه سال و نیم، در گوسفند و بز 9 ماه و برای گاومیش‌های آفریقائی 5 سال یا بیشتر گزارش شده است.

ویروس تب برفکی را میتوان بطور منقطع از نمونه های بافتی اخذ شده از ناحیه حلق این حیوانات به روش اخذ نمونه با استفاده از قاشقک پروبانگ جداسازی نمود.
مقدیر و توالی ویروس تب برفکی در دامهای حامل ویروس بتدریج با گذشت زمان کاهش پیدا میکند. گوزن، بز کوهی و شتر لاما نمی توانند حامل ویروس تب برفکی باشند یا فقط برای مدت کوتاهی این کار را انجام میدهند و در مورد ناقل بودن گاومیش آبی ( Water Buffaloes )اطلاعات کمی وجود دارد. خوک برای مدت زمان طولانی ناقل ویروس تب برفکی نمی شود و معمولاً‌ انتشار ویروس تب برفکی توسط این حیوان سه تا 4 هفته پس از آلودگی متوقف میگردد.

در فرآورده های دامی اگرچه ویروس تب برفکی در گوشت متعاقب کشتار و رسیدن گوشت به حالت اسیدی بی اثر یا غیر فعال میگردد ولی بمدت طولانی در بافتهای لنفاوی سرد یا منجمد، در مغز استخوان و لخته های خونی باقی‌می‌ماند و در احشاء بمدت کمتری فعال باقی‌می‌ماند. گوشت نمک سود و خام، ‌پوست خام نمک سود شده، شیر غیر پاستوریزه و برخی از فرآورده های خام دامی میتوانند ویروس تب برفکی را بمدت طولانی در خود حفظ نمایند.

انتقال بیماری :
بیماری تب برفکی را میتوان به جرأت مسری ترین بیماریهای دام نامید. خوک مهمترین میزبان تشدید کننده بیماری تب برفکی است چرا که هم میتواند از راه تنفسی و هم از راه خوراکی مبتلا شود و مقادیر بسیار زیادی از ویروس را از طریق هوای تنفسی خوددرمحیط پخش نماید.

گاو میزبان نشانگر و شاخص خوب ویروس تب برفکی است زیرا بشدت در برابر ابتلاء از راه تنفسی حساس است و علائم درمانگاهی به شکل کلاسیک در این دام مشاهده میشود.
گوسفند را میتوان بعنوان میزبان نگهدارنده ویروس تب برفکی نام نهاد زیرا علائم درمانگاهی در این دام در مورد برخی از سویه ها خفیف و یا مشهود نمی باشد. البته به این موضوع باید توجه داشت که نه تنها ویروسهای تب برفکی ممکن است شیوه یکسان اپیدمیولوژیکی مشابهی نداشته باشند بلکه چه بسا از نظر انتخاب میزبان هم رفتار مشابهی ندارند.

به طور کلی بیماری تب برفکی میتوان از طرق مختلفی انتشار پیدا کند که عبارتند از :
تماس مستقیم :

بیماری تب برفکی از طریق تماس مستقیم بین حیوانات آلوده و دامهای حساس منتشر میشود و این مهمترین روش انتقال بیماری بحساب می آید. تراکم و ازدیاد دام در یک محل رابطه مستقیم با سرعت انتقال بیماری دارد. بیماری در مناطق و دامداریهای با سیستم بسته و متراکم دام بسرعت و برای مدت بیشتری انتقال پیدا میکند و برعکس در مناطق غیر متراکم و بخصوص در شرایط محیطی و هوای گرم بیماری معمولاً کمتر مشاهده میشود.
سطح ایمنی دام چه ایمنی ناشی از عفونت طبیعی ( متعاقب بهبودی ) و یا ایمنی ناشی از واکسیناسیون میتواند بر انتشار و نقل و انتقال ویروس تب برفکی در یک گله یا روستا مؤثر باشد.

تجمع حیوانات بطور مثال در کنار آبشخوار عمومی، تجمع در محل واکسیناسیون، محل حمام دادن دام و جمع آوری گله ها جهت پشم چینی و کوچ دامهای عشایر، مناسبترین روش پخش و انتشار ویروس تب برفکی بحساب می‌آیند.

ویروس تب برفکی همچنین براحتی میتواند از طریق میادین دام و محلهای برگزاری نمایشگاههای دام منتقل گردد زیرا در این حالات دامهایی که در مرحله اولیه بیماری هستند و علائم مشهود درمانگاهی ندارند از طریق ترشحات خود ویروس را پخش می نمایند.
نقش دامهای آلوده بطور مزمن در انتقال و انتشار بیماری ناشناخته مانده است. انتقال بیماری توسط دامهای ناقل به دامهای حساس بصورت تجربی نشان داده نشده است. اگرچه شواهدی دردست است که درآفریقا گاومیش‌های حامل بیماری میتوانند ویروس را به گاوها در شرایط میدانی منتقل نمایندکه البته این پدیده نیازمندتماس نزدیک دام آلوده ودام سالم است که ندرتاً اتفاق می‌افتد.

انتقال غیر مستقیم :
ویروس ‌تب برفکی بصورت مکانیکی با انواع وسائل و ابزار دامداری از قبیل وسائط نقلیه کاربردی در توزیع غذای دام، ماشین و وسائل حمل و شیر، بستر دام، وسائل نگهداری و مقید سازی دام، لباس و سایر ابزار آلات دامپروری آلوده به ویروس تب برفکی و همچنین توسط ترشحات دام از قبیل بزاق، شیر و مدفوع منتقل میشوند. دامپزشکان و سایر پرسنل دامداری که تماس نزدیک با دام دارند میتوانند در انتقال بیماری از یک مزرعه به مزرعه دیگر مؤثر باشند.

انتشار از طریق باد :
اعقتاد بر این است که انتقال بیماری توسط باد و پس از طی مسافتهای قابل توجه در شرایط آب و هوائی معتدل در بسیاری از نقاط اروپا اتفاق افتاده است. اگرچه بیشترین موارد رخداد بیماری ناشی از انتقال توسط باد در مسافتی حدود 10 کیلومتر گزارش شده است ولی در سال 1981 در اروپا ویروس تب برفکی توانست یک مسافت 250 کیلومتری را با باد طی نماید. پدیده انتقال ویروس تب برفکی توسط باد معمولاً‌ از طریق خوک به گاو اتفاق می افتد جائیکه تعداد زیادی خوک به شکل متراکم نگهداری میشود و حجم زیادی از ویروس در هوای اطراف پراکنده شود. از طرفی جهت انتقال ویروس بوسیله باد وجود سایر عوامل از جمله وزش باد ملایم با سرعت ثابت، جهت باد، بالا بودن رطوبت نسبی ( حداقل 60% ) تابش ضعیف نور آفتاب و عدم بارشهای تند لازم است. انتقال بیماری توسط باد در مسافتهای طولانی در آفریقا خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین گزارش نشده است.

تلقیح مصنوعی :
انتقال بیماری تب برفکی میتواند از طریق تلقیح مصنوعی و با استفاده از اسپرمهای آلوده به ویروس صورت گیرد. اگرچه انتقال جنین که بنحو مطلوب و مطابق با دستورالعمل انجمن بین الملل انتقال جنین تهیه شده باشد خطری در بر ندارد.

الگوهای بیماری :
ورود ویروس تب برفکی یا سرو تایپهای جدید ویروس تب برفکی بداخل گله، مناطق و یا کشورهائیکه قبلاً از بیماری پاک بوده اند بسرعت به یک اپیدمی با نسبت بالای واگیری تبدیل میشود.
الگوهای اپیدمیولوژیکی بیماری در مناطق معتدل، حاره ای و نیمه حاره ای در جهان متفاوت است. در مناطق معتدل بقاء بیشتر ویروس در محیط به این معنی است که انتقال غیر مستقیم از طریق ذرات آلوده از اهمیت برابر با انتقال بیماری به روش تماس مستقیم بین دام آلوده و دام حساس برخوردار است. انتقال بیماری توسط باد تحت تأثیر برخی از شرایط محیطی و آب و هوائی امکانپذیر است. از طرف دیگر در شرایط آب و هوایی گرمتر شیوه انتقال بیماری به روش غیر مستقیم اهمیت کمتری نسبت به تماس مستقیم دارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله چالش های ژئوپلیتیکی ایران در بهره برداری از منافع خود در خ

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله چالش های ژئوپلیتیکی ایران در بهره برداری از منافع خود در خزر تحت word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چالش های ژئوپلیتیکی ایران در بهره برداری از منافع خود در خزر تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله چالش های ژئوپلیتیکی ایران در بهره برداری از منافع خود در خزر تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چالش های ژئوپلیتیکی ایران در بهره برداری از منافع خود در خزر تحت word :

مقاله چالش های ژئوپلیتیکی ایران در بهره برداری از منافع خود در خزر تحت word که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار و تابستان 1389 در مطالعات اوراسیای مرکزی از صفحه 1 تا 18 منتشر شده است.
نام: چالش های ژئوپلیتیکی ایران در بهره برداری از منافع خود در خزر
این مقاله دارای 18 صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله ایران
مقاله دریای خزر
مقاله ژئوپلیتیک
مقاله چالش های سیاسی
مقاله آسیای مرکزی
مقاله قفقاز

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: احمدی پور زهرا
جناب آقای / سرکار خانم: لشگری احسان

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
منطقه خزر در وضعیت ژئوپلیتیک قدیم خود در دوره اتحاد شوروی در موقعیت حایل بین حوزه نفوذ دو ابرقدرت قرار داشت. ولی پس از فروپاشی شوروی به دنبال بروز ساختارهای جدید و ظهور سه کشور نوظهور در منطقه، مناسبات جدیدی بین حوزه های جغرافیا، قدرت و سیاست بر این منطقه حکمفرما شد. این مناسبات جدید منافع ایران در خزر را دچار تغییرات جدی کرد و تعریف های جدیدی از منافع ژئوپلیتیکی ایران در خزر را پدید آورد. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز پس از فروپاشی شوروی همواره به دنبال احقاق منافع خود در این دریا بوده است، ولی موانع سیاسی و ژئوپلیتیک در این میان وجود داشته که باعث شده تا ایران از بخش مهمی از منافع خود در دریای خزر محروم شود. این مقاله با رویکرد توصیفی – تحلیلی به دنبال بازنمایی علمی این موانع و ارایه راهکارهایی جهت حل این مشکل ها است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تاثیر تغییرات PH در کارایی ازن زنی برای کاهش بار آلودگی فا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله تاثیر تغییرات PH در کارایی ازن زنی برای کاهش بار آلودگی فاضلاب بیمارستانی تحت word دارای 1 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاثیر تغییرات PH در کارایی ازن زنی برای کاهش بار آلودگی فاضلاب بیمارستانی تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاثیر تغییرات PH در کارایی ازن زنی برای کاهش بار آلودگی فاضلاب بیمارستانی تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاثیر تغییرات PH در کارایی ازن زنی برای کاهش بار آلودگی فاضلاب بیمارستانی تحت word :

سال انتشار: 1391

محل انتشار: پانزدهمین همایش ملی بهداشت محیط

تعداد صفحات: 1

نویسنده(ها):

مریم حضرتی – کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست ، دانشکده محیط و انرزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقبات تهران
مرتضی عالیقدری – دکتری بهداشت محیط، عضو هئیت علمی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

چکیده:

سابقه و هدف : فاضلابهای بیمارستانی دارای ترکیبات پیچیده ای از جمله عوامل بیماریزا و مواد شیمیایی دارویی و سمی می باشد که تخلیه آن در چاههای جاذب یا شبکه فاضلاب شهری منجر به بحران آلودگی منابع آب می شود. استفاده از ازن به دلیل قدرت اکسید اسیون بالای آن باعث تجزیه مواد آلی خطرناک و سمی فاضلاب بیمارستانی می شود و سرعت تجزیه ازن تابعی از PH بهینه در کارایی ازن زنی برای کاهش بار آلودگی فاضلاب بیمارستانی می باشد. روش تحقیق : ر این مطالعه جهت ازنی زنی از دستگاه مولد ازن درغلظتهای متفاوتی از ازن استفاده گردید و فاضلاب بیمارستانی در PH اسیدی، خنثی و قلیایی بطور جداگانه ازن زنی شد. پارمترهای اشرشیاکلی، TSS,BOD*5 ,COD مطابقه با روش های استاندارد برای آزمایشهای آب و فاضلاب مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج : نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ازن زنی فاضلاب بیمارستانی در 11-PH بالاترین راندمان حذف COD، BOD*5 ، واشرشیاکی را داشت که راندمان حذف BOD*5 ,COD، به ترتیب 44، 58 درصد و میزان اشرشیاکلی MPN/100ml گردید و بالاترین راندمان حذف TSS در 9-PH حاصل شد که برابر 94 درصد گردید. بحث و نتیجه گیری: ازن زنی فاضلاب بیمارستانی در PH بالا به دلیل اکسیداسیون هیدروکسیلی باعث تجزیه مواد آلی خطرناک و نابودی عوامل باکتریایی و در PH پایین به دلیل اکسیداسیون مستقیم با ازن مولکولی سبب کاهش زیاد مواد جامد معلق می شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق در مورد امر به معروف و نهی از منکر تحت word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقیق در مورد امر به معروف و نهی از منکر تحت word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد امر به معروف و نهی از منکر تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد امر به معروف و نهی از منکر تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد امر به معروف و نهی از منکر تحت word :

مقدمه
من نمی‏دانم کدام جانی یا جانی‌هایی جنایت را به شکل دیگری بر حسین‌بن‌علی وارد کردند و آن این‌که هدف حسین‌بن علی را مورد تحریف قرار دادند و همان چرندی را که مسیحی‌ها در مورد مسیح گفتند درباره حسین گفتند که حسین کشته شد برای آن‌که بار گناه امت را به دوش بگیرد، برای این‌که ما گناه بکنیم و خیالمان راحت ‏باشد، حسین کشته شد برای این‌که گنهکار تا آن زمان کم بود، بیشتر بشود.

لذا بعد از این انحراف، چاره‏ای نبود جز این‌که ما فقط صفحه سیاه و تاریک این حادثه را بخوانیم، فقط رثاء و مرثیه ببینیم. من نمی‏گویم آن صفحه تاریک را نباید دید بلکه باید آن را دید و خواند، اما این مرثیه همیشه باید مخلوط با حماسه باشد. این‌که گفته‏اند رثای حسین‌بن على باید همیشه زنده بماند، حقیقتی است و از خود پیغمبر گرفته‏اند و ائمه‌اطهار نیز به آن توصیه کرده‏اند.

این رثاء و مصیبت نباید فراموش بشود، این ذکری، این یادآوری نباید فراموش بشود و باید اشک مردم را همیشه بگیرید، اما در رثای یک قهرمان. پس اول باید قهرمان بودنش برای شما مشخص بشود و بعد در رثاى قهرمان بگریید، و گرنه رثای یک آدم نفله شده بیچاره بی‌دست و پای مظلوم که دیگر گریه ندارد، و گریه ملتی برای و معنی ندارد.

در رثای قهرمان بگریید برای این‌که احساسات قهرمانی پیدا کنید، برای این‌که پرتوی از روح قهرمان در روح شما پیدا شود و شما هم تا اندازه‏ای نسبت ‏به حق و حقیقت غیرت پیدا کنید، شما هم عدالت‌خواه بشوید، شما هم با ظلم و ظالم نبرد کنید، شما هم آزادیخواه باشید،براى آزادى احترام قائل باشید،

شما هم سرتان بشود که عزت نفس یعنی چه، شرف و انسانیت‏ یعنی چه، کرامت ‏یعنی چه. اگر ما صفحه نورانی تاریخ حسینی را خواندیم، آن وقت از جنبه رثائی‏اش می‏توانیم استفاده کنیم و گرنه بیهوده است. خیال می‏کنیم حسین‌بن علی در آن دنیا منتظر است که مردم برایش دلسوزی کنند یا «العیاذ بالله» حضرت زهرا علیه‌السلام بعد از هزار و سیصد سال، آن هم در جوار رحمت الهی منتظر است که چهار تا آدم فکسنی برای او گریه کنند تا تسلی خاطر پیدا کند!

چند سال پیش در کتابى دیدم که نویسنده مقایسه‏ای میان حسین‌بن علی و عیسی مسیح کرده بود، نوشته بود که عمل مسیحی‌ها بر عمل مسلمین(شیعیان) ترجیح دارد، زیرا آن‌ها روز شهادت عیسی مسیح را جشن می‏گیرند و شادمانی می‌کنند ولی این‌ها در روز شهادت حسین‌بن علس مرثیه خوانس و گریه می‏کنند.

عمل آنها بر عمل این‌ها ترجیح دارد، زیرا آنها شهادت را برای عیسی مسیح موفقیت می‏دانند نه شکست، و چون موفقیت می‏دانند شادمانی می‏کنند، اما مسلمین شهادت را شکست می‏دانند و چون شکست می‏دانند گریه می‌کنند. خوشا به حال ملتی که شهادت را موفقیت ‏بشمارد و جشن بگیرد، و به حال ملتی که شهادت را شکست ‏بداند و به خاطر آن مرثیه‌خوانی کند.

جواب این است که اولاً دنیای مسیحی که این شهادت را جشن می‏گیرد، روی همان اعتقاد خرافی است که می‏گوید عیسی کشته شد تا بار گناه ما بریزد، و چون به خیال خودش سبکبال شده و استخوانش سبک شده آن را جشن می‏گیرد. در حقیقت او جشن سبکی استخوان خودش را به خیال خودش می‏گیرد، و این یک خرافه است.

ثانیاً این همان فرق اسلام و مسیحیت تحریف شده است که اسلام یک دین اجتماعی و مسیحیت دینی است که همه آن چیزی که دارد اندرز اخلاقی است. گاه به یک حادثه از نظر فردی نگاه می‏کنیم و گاه از نظر اجتماعی. از نظر اسلام، شهادت حسین‌بن علی از دیدگاه فردی یک موفقیت ‏بود. برای شخص حسین‌بن‌علی این شهادت شکست‏ بود یا موفقیت؟

هر مسلمانی می‏گوید موفقیت، و خود حضرت هم روز اول فرمود: «خط الموت على ولد آدم مخط القلاده على جید الفتاه، و ما اولهنى الى اسلافى اشتیاق یعقوب الى یوسف‏» .از نظر یک انسان و از نظر خود شهید، شهادت موفقیت است. لازم نیست مسیحی‌ها بگویند، در هزار و سیصد و پنجاه سال پیش، خود پیشوایان اسلام گفته‏اند. على‌بن ابیطالب آن وقتى که تیغ بر فرقش فرود آمده و تا نزدیک ابرویش شکافته است

،این طور حرف می‌‏زند: «و الله ما فجانی من الموت وارد کرهته او طالع انکرته، و ما کنت الا کقارب ورد و طالب وجد» به خدا قسم، مرگ ناگهانی و ضربت ناگهانی‏ای که بر من خورد،یک ذره مورد کراهت من نیست. من افتخار می‌‏کنم و آرزوى چنین روزی را داشتم. به خدا قسم، مثل من مثل آن عاشقی است که به معشوق خود رسیده باشد.

به قول شاعر:
دیدار یار غایب، دانی چه ذوق دارد ابرى که در بیابان بر تشنه‏ای ببارد مثل من در حال این ضربت‏خوردن مثل همان مردمی است که در شب‌های تاریک دنبال آب می‏گردند و ناگهان به آب می‏رسند.
دوش وقت‏سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت‏شب آب حیاتم دادند.

این از نظر شخصی و فردی. اما اسلام یک طرف دیگر هم دارد، قضایا را همیشه از جنبه شخصی مطالعه نمی‏کند، از جنبه اجتماعی هم مطالعه می‏کند.حادثه عاشورا از جنبه اجتماعی و نسبت‏ به کسانی که مرتکب آن شدند، مظهر یک انحطاط در جامعه اسلامی بود. لذا دائماً باید یادآوری بشود که دیگر چنین کاری را مرتکب نشوند. این همان ‏«آخی‏» است که یک ملت می‏گوید: ما مسلمان‌ها چنین کاری کردیم؟! لعنت ‏به کسانی که چنین کاری کردند، پس دیگر چنین کاری نکنیم.

ثالثاً این موضوع براى صیقل دادن احساسات اسلامی و انسانی است، اما به شرط این‌که ما این را درست درک بکنیم. امروز روزی نیست که آدم سرش را زیر آب بکند. ما باید در اوضاع مذهبی خودمان رفرم ایجاد کنیم، البته نه در مذهب بلکه در کار خودمان اشتباهات ما که به مذهب مربوط نیست. مگر محتشم کاشانی هم یکی از ارکان مذهب است؟!

موضوع امر به معروف و نهی از منکر
در این‌جا باید اوضاع خاصی را که در زمان معاویه و در اثر خلافت یزید پیدا شده بود در نظر گرفت:
الف- خود موضوع خلافت موروثی که جامه‌ی عمل پوشیدن به آرزوی دیرین ابوسفیان بود که گفت: تَلَقَّفوها تَلَقُّفَ الْکُرَهِ وَ لِتَصیرَنَّ اِلی اَوْلادِکُمْ وِراثَهً. أما وَ الَّذی یَحْلِفُ بِهِ اَبوسُفْیانَ لا جَنَّهٌ وَ لا نارٌ;
امام در زمان خود معاویه به این امر و به کارهای معاویه معترض بود و حتی در یک نامه به معاویه نوشت: من می‌ترسم در نزد خدا از این‌که علیه تو قیام نمی‌کنم مسؤول باشم. امام در زمان معاویه اقداماتی می‌کرد که معلوم بود قصد شورش دارد.

در این‌جا یک مطلب هست و آن این‌که این‌گونه قیام‌ها بلکه مطلق امر به معروف‌ها و نهی از منکرها یک وظیفه‌ی تعبّدی نیست که ما هر وقت منکری را دیدیم نهی کنیم و بر ما نباشد که به نتیجه و اثر کار توجه داشته باشیم، بلکه احتمال اثر یا اطمینان به نتیجه لازم است، یعنی این کار از نوع کارهایی است که بر مکلّف است نتیجه‌ی کار را برآورد کند

، والاّ بی‌جهت نیرویی را مصرف کرده و به هدر داده است. (مسئله‌ی اعتقاد امام به نتیجه‌ی کارش مربوط است به آن‌چه قبلاً گفتیم که امام از نظر عامل امر به معروف و نهی از منکر، منطقش منطق انقلابی و منطق شهید و طرفدار توسعه‌ی خونریزی و گسترش انقلاب بود، مطلبی و پیامی داشت که آن پیام را فقط می‌خواست با خون رقم کند که هرگز پاک نشود). آیا امام خود به نتیجه‌ی کار خود و هدر نرفتن خود معتقد بود یا نه؟ بلی معتقد بود، به چند دلیل:

الف- در جواب شخصی که «ریاشی» نقل می‌کند فرمود: اِنَّ هؤُلاءِ اَخافونی وَ هذِهِ کُتُبُ اَهْلِ الْکوفَهِ وَ هُمْ قاتِلی، فَاِذا فَعَلوا ذلِکَ وَ لَمْ یَدَعُوا لِلّهِ مُحَرَّماً اِلاَّ انْتَهَکوهُ بَعَثَ اللهُ اِلَیْهِمْ یَقْتُلُهُمْ حَتّی یَکونوا اَذَلَّ مِنْ فَرامِ الْمَرْأَهِ. (کامل‌ابن اثیر، جلد3)
ب- در روز عاشورا خطاب به مردم فرمود: ثُمَّ ایْمُ اللهِ لا تَلْبَثونَ بَعْدَها اِلاّ کَرَیْثِما یُرْکَبُ الْفَرَسُ حَتّی تَدُو رَبِکُمْ دَوْرَ الرَّحی و تَقْلَقَ بِکُمْ قَلَقَ الْمِحْوَرِ.

ج- در روز عاشورا خطاب به اهل‌بیت خود فرمود: اِسْتَعِدُّوا لِلْبَلاءِ وَ اعْلَموا اَنَّ اللهَ حافِظُکُمْ وَ مُنْجیکُمْ مِنْ شَرَّ الاَعْداءِ و یُعَذَّبُ اَعادیکُمْ بِاَنْواعِ الْبَلاءِ.
د- به عمر سعد فرمود: به خدا مُلک ری نصیب تو نخواهد شد، می‌بینم که بچه‌های کوفه به سرت سنگ می‌پرانند آن‌طور که به درخت میوه سنگ می‌زنند.

موضوع دعوت مردم کوفه
این دعوت برای چیست؟ قطعاً برای قبول زمامداری و به دست آوردن قدرت و مرکز قرار دادن کوفه بود. کوفه سرباز خانه‌ی جهان اسلام بود. نامه‌ای که وجوه رجال و اشراف کوفه نوشتند، بسیار محکم و اصولی بود که در یادداشت‌های «نهضت حسینی» شماره‌ی 16 نقل کردیم:
اَمّا بَعْدُ فَالْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی قَصَمَ عَدُوَّکَ الْجَبّارَ الْعَنیدَ الَّذِی انْتَزی عَلی هذِهِ الاُمَّهِ فَابْتَزَّها اَمْرَها، وَ غَصَبَها فَیْئَها، وَ تَأمَّرَ عَلَیْها بِغَیْرِ رِضاً مِنْها، ثُمَّ قَتَلَ خِیارَها، وَ اسْتَبْقی شِرارَها، وَ جَعَلَ مالَ اللهِ دولَهً بَیْنَ جَبابِرَتِها وَ اَغْنیائِها، فَبُعْداً لَهُ کَما بَعِدَتْ ثَمودُ. اِنَّهُ لَیْسَ عَلَیْنا اِمامٌ فَاَقْبِلْ لَعَلَّ اللهَ یَجْمَعُنابِکَ عَلَی الْحَقَّ.

امام هم در جواب آن‌ها ضمن ابلاغی که به نام مسلم صادر می‌کند می‌نویسد: اِنّی بَعَثْتُ اِلَیْکُمْ اَخی وَ ابْنَ عَمّی وَ ثِقَتی فی اَهْلِ بَیْتی; وَ لَعَمْری مَا الاِمامُ اِلاَّ الْعامِلُ بِالْکِتابِ، اَلْقائِمُ بِالْقِسْطِ، اَلدّائِنُ بِدینِ اللهِ. در این نامه تز امام راجع به حاکم و حکومت مشخص می‌شود، و نشان می‌دهد عنایت امام را به مسأله‌ی رهبری در درجه‌ی اول، و این‌که بزرگترین منکر خود یزید است و پُستی که اشغال کرده است.

وضع امام از این جهت عیناً وضع پدرش علی(ع) است بعد از کشته‌شدن عثمان که آن حضرت اجتماع مردم را بر بیعت، اتمام حجت بر خود می‌داند با این‌که قلباً مایل نیست از باب این‌که آینده را مبهم می‌داند و فرمود: فَاِنّا مُسْتَقْبِلونَ اَمْراً لَهُ وُجوهٌ وَ اَلْوانُ;
اتمام حجت به معنی این نیست که حجت خدای عالم السّرّ و الخفیّات بر مردم تمام شود لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیَّنُهٍ وَ یَحْیی مَنْ حَیَّ عَنْ بَیَّنَهٍ بلکه تمام شدن حجت امام است بر مردم حاضر و آینده، زیرا قطعاً اگر امام زیر بار نمی‌رفت، مردم آن عصر و عصرهای آینده آن را به‌عنوان از دست‌دادن یک فرصت بسیار مناسب تشخیص می‌دادند.

در حادثه‌ی حسینی نیز قیام کوفه یک حجت تاریخی علیه امام به‌شمار می‌رفت و امام لازم بود که حجت خود را بر مردم در مقابل تاریخ تمام کند.
در این‌جا چند مطلب است:
الف- حرکت امام از مکه به کوفه تنها به علت دعوت کوفه نبود بلکه دلائل قطعی در دست است که امام به هر حال نمی‌توانست در مکه بماند، و قرائنی از این جهت در دست است:
اولاً امام عمل حج را ناتمام گذاشت. ما می‌دانیم که در حج تمتّع پس از شروع عمل، اتمامش واجب است و فقط ضرورت بسیار مهمی نظیر خوف قتل سبب جواز عدم ادامه می‌شود. مگر این‌که فرض کنیم امام از اول، عمره‌ی تمتّع بجا نیاورد و از اول قصد عمره‌ی مفرده کرد، چون مسلّماً امام در آن ایام مُحرِم شده بود، و از احرام خارج شد.
ثانیاً امام حین خروج از مکه وضع خود را تشبیه می‌کند به وضع موسی‌بن عمران در وقتی که از مصر خارج شد و صحرای سینا را به طرف مشرق طی می‌کرد و به طرف فلسطین می‌آمد، زیرا امام این آیه را می‌خواند: فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً یَتَرَقَّبّ، قالَ رَبَّ نَجَّنی مِنَ الْقوْمِ الظّالِمینَ* وَ لَمّا تَوَجَّهَ تِلْقاءَ مَدْیَنَ قالَ عَسی رَبّی اَنْ یَهْدِیَنی سَواءَ السَّبیلِ.

این جریان موسی بعد از آن بود که به او اطلاع رسید: اِنَّ الْمَلَأَ یَأْتَمِرونَ بِکَ لِیَقْتُلوکَ فَاخْرُجْ اِنّی لَکَ مِنَ النّاصِحینَ.
ثالثاً خود امام در جواب «ابوهره ازدی» فرمود: اِنَّ بَنی اُمّیَّهَ قَدْ اَخَذوا مالی فَصَبَرْتُ، وَ شَتَموا عِرْضی فَصَبَرْتُ، وَ طَلَبوا دَمی فَهَرَبْتُ.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله مدلسازی گسترده نوسانات گالوپینگ خطوط هوایی انتقال انرژیبا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله مدلسازی گسترده نوسانات گالوپینگ خطوط هوایی انتقال انرژیبا استفاده از شبیه سازی و آنالیز معادلات مشتقات جزیی تحت word دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مدلسازی گسترده نوسانات گالوپینگ خطوط هوایی انتقال انرژیبا استفاده از شبیه سازی و آنالیز معادلات مشتقات جزیی تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مدلسازی گسترده نوسانات گالوپینگ خطوط هوایی انتقال انرژیبا استفاده از شبیه سازی و آنالیز معادلات مشتقات جزیی تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مدلسازی گسترده نوسانات گالوپینگ خطوط هوایی انتقال انرژیبا استفاده از شبیه سازی و آنالیز معادلات مشتقات جزیی تحت word :

سال انتشار: 1387

محل انتشار: بیست و سومین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: 8

نویسنده(ها):

علی صفری – دانشگاه علم و صنعت ایران- دانشکده مهندسی برق- شرکت برق منطقه ای فارس
احمد غلامی – دانشگاه علم و صنعت ایران- دانشکده مهندسی برق
محمد میرزایی – دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل- دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

چکیده:

یکی از پارامترهای بسیار مهم در طراحی خطوط انتقال نیرو، نوسانات مکانیکی می باشد که در آن، گالوپینگ نقش عمده ای را به لحاظ تعیین فواصل بین فازها و فاز به زمین ایفا می کند. در این مقاله، ضمن بررسی پدیده نوسان گالوپی نگ خطوط هوایی انتقال نیرو، مدل پارامتری گسترده این نوسان که از نوع معادلات مشتقات جزیی و معادله موج می باشد استخراج گردیده است . با در نظر گرفتن معادلات نوسانی هادی خطوط انتقال و استفاده از معادلات مشتقات جزیی حاکم بر هادی و در نظر گرفتن شرائط اولیه لازم، از روش های مختلف ریاضی و تکن یک های غیرخطی استفاده و به کمک نرم افزار های کامپیوتری نظیرMATLABمعادلات مورد شب یه سازی قرار می گیرد .با استفاده از شب یه سازی های انجام شده می توان میزان دامنه نوسان هادی را در نقاط مختلف در طول یک اسپن، بر حسب زمان محاسبه نمود . همچنین ماکزییم میزان دامنه ا ین نوع نوسانات در این حالت و همینطور تحت تاثیر یخ و باد شب یه سازی و نتایج تحلیل گردیده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >